انهار
انهار
مطالب خواندنی

شب عاشورا

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شب عاشورا

شب عاشوراست .

و... لحظه ها آبستن حوادثى که صبح فردا به وقوع خواهد پیوست . شب ، ابهام دارد،یاران امام ، در این شب قدر، به باارزش ترین کارها مى پردازند. شب درحال پایان گرفتن و جان دادن است .

مگر نه اینکه پایان شب سیه سفید است ؟

مگر نه اینکه از دل ظلمت ظلم ، درخشش عدل بیرون مى جهد و دامن سفید فلق ، گسترده م ىشود و تیغ سحر، خیمه سیاه شب را مى درد و فجر، انفجارى ناگهانى از نور پدیدمى آورد؟

و این فجر، پیش درآمد روز روشن  است ، فجرى که پس از سلطه قاهر تاریکى وسکون شب ، اشعه بااقتدار خورشیدش ، پرده هاى تاریک را پى درپى مى شکافد وسرچشمه نور را از میان افق منفجر مى کند و بندهایى که بر حرکت و حیات زده شده بازمى کند و خفتگان را برمى انگیزد و سراسر زندگى را دگرگون مى کند  که شب ، پایدار و ماندنى نیست ، به پایان مى رسد، شب همچون کفى است بر چهره لحظه هایى که در بستر زمان  جاریست و کف از میان مى رود و نابود مى شود و آنچه سودبخش است و مردم را فایده مى بخشد، باقى است و ماندگار.

و طراوت بهارى ،پس از زمهریر سرد زمستان ،بر چهره طبیعت مى شکفد و ... میلاد،فصل خجسته اى است که پس از دشواریهاى طاقت فرسا، رخ مى دهد.

فجر و فلق ،همیشه خود را از شکم تاریکى به سینه افق مى زنند.وحیات ،از مرگ پدیدار مى گرددو خدا،زنده را از مرده بیرون مى آورد و روز رااز شب .  

و در پایان شب شب عاشورا صبح  در حالى که در جاده اى از شب  حرکت مى کند،آرام آرام نزدیک مى شود.

و اینک دمیدن فلق و انفجار فجر.

و اینک صبح عاشورا!

بى جهت نیست که امام صادق علیه السّلام  سوره فجر را سوره حسین  مى نامد وبه خواندنش در نمازهاى واجب و مستحب ، سفارش مى کند.  

چرا که در این دوران اختناق ظلم و خفقان سیاه حاکم بر سرنوشت امت که شب بیداد وتاریکى طغیان ، تیره تر از هر وقت دیگر، همه جا را در کام خود گرفته و چشمه هاىنور را خشکانده است ، انفجارى از نور لازم است تا بر طور اندیشه ها تجلى کند وموسى خواهان  را بیدار سازد، بارقه اش دردل دشمن ترس ریزد و در دل دوست ، امید بیافریند، خفته ها را بیدار سازد و به هوش آردو شب را تا پشت دروازه هاى شهر بتاراند... قیام حسین علیه السّلام ، فجرى است که پایان سلطه سیاه شب شوم کفر را که در نقاب اسلام ، رخ مى نمایاند، اعلام مى کند،سپیده صبح مى دمد، سپیده آشنا، که این گروه شب زنده دار، بارهاقبل از فجر، بیدار بوده اند و دمیدن صبح  را دیده اند.

بامداد عاشوراست . یاران امام ، رو به کعبه ، نماز صبح مى گزارند و دست دعا به سوى آسمان ... با چشمانى که اشک شوق ، میان دو پلک آنان مى غلتد و بر گونه ها مى افتد،شوق از سعادت بزرگ و والایى که نصیبشان خواهد شد، سعادتى که رسیدن به بلندترین قله اوج بشرى است و تبلور جوهر ناشناخته انسان مرگ در راه خدا و...شهادت .

حسین بن على علیهماالسّلام  پس از نماز صبح ، یارانش را آماده نبرد مى کند.

همراه او سى ودو سواره و چهل پیاده هستند. زهیر بن قین  را فرمانده جناح راست نیروهاقرارمى دهدوحبیب بن مظاهرراهم ،به فرماندهى جناح چپ مى گمارد.

پرچم را هم به برادرش عباس مى سپارد.

در حالى که خیمه ها را پشت سر خویش قرار داده اند، آرایش نیرو مى دهند، در پشت خیمه هاهم کانالى کنده اند و در آن ، هیزم و نى ریخته اند.

امام دستور مى دهد که آن هیمه ها و نى ها را آتش بزنند تا دشمن از پشت سر حمله نکند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -