انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ج1:

سؤال38 : نظر حضرتعالى درباره طهارت يا عدم طهارت اهل كتاب چيست و بفرماييد معاشرت و دوستى و هم سفره شدن مسلمين با ايشان جايز است يا خير؟

جواب: اهل كتاب يعنى يهودى و نصارى محكوم به طهارت مى باشند و معاشرت با آنها اگر شخص تحت تأثير فرهنگ آنها قرار نگيرد اشكال ندارد.

سؤال39 : متأسفانه با رشد زياد فرقه ضالّه بهائيت، مسلمين ضعيف الايمان مبتلا به معاشرت با ايشان شده اند لطفاً بفرمائيد رفت و آمد و شركت در مراسم ايشان و دعوت آنها به مراسم خود مخصوصاً مراسم ترحيم كه غالباًدر مساجد بر پا مى گردد چه حكمى دارد؟

جواب: بهائيت محكوم به نجاست مى باشند معاشرت با آنها جائز نيست و دعوت آنهابه مساجد نيز جائز نيست

ج2:

سؤال 883 -غيبت كردن چه كسانى را اسلام اجازه داده است؟ مثلاً كافر - نصارى - يهودى - شارب خمر و قمار باز و... - آيا جايز است؟

جواب: غيبت غير مسلمان جايز است و همچنين مسلمان معصيت كار هم غيبت او با شرائطى جايز است.

سؤال 884 -اهل كتاب چه كسانى هستند؟ آيا زرتشتيان جزء اهل كتاب مى باشند؟ حكم كلّى در خصوص ابزار و ادوات و مواد خوراكى و دارائى ايشان و استفاده از لباس و ظروف و... اهل كتاب چيست؟

جواب: منظور از اهل كتاب يهود و نصارى و مجوس مى باشد و زرتشتيان كه همان مجوس باشند جزء اهل كتابند و ذاتاً پاك و ابزار و ادوات و استفاده از لباس آنان اگر از راه ديگر نجس نشده باشد پاك است.

سؤال 885 -درمان بيمارى اهل كتاب و استفاده از خدمات درمانى و بهداشتى آنان چه حكمى دارد؟

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 886 -دعوت كفار به مساجد جهت آشنائى با معارف اسلامى چه حكمى دارد؟ درصورت منع چنانچه خودشان بيايند، آيا جلوگيرى واجب است؟

جواب: دعوت جائز نيست ولى اگر خودشان بيايند در صورتى كه هتك احترام مسجد نباشد بيرون كردن آنها واجب نيست.

سؤال 887 -آيا كشنگان اهل كتاب درجنگ شهيد محسوب مى شوند؟

جواب: اگر در راه دفاع از حق و جلوگيرى از ظلم وباطل كشته شوند ثواب شهيد دارند.

سؤال 888 -آيا اموال اهل كتاب احترام دارد يا نه؟

 جواب: در صورتى كه محارب نباشند اموال آنان مورد احترام است.

سؤال 889 -ورود اهل كتاب به اماكن مقدسه (مشاهد مشرّفه - مساجد - مكّه مكرّمه و مدينه منوره) و دفن ايشان در بلاد اسلامى و قبرستان مسلمانان چه حكمى دارد؟

جواب: در بلاد مسلمين اگر به شرائط ذمّه عمل نمايند و زير سيطره حاكم اسلامى باشند با نظر او جايز است ولى دفن آنها در قبرستان مسلمين جايز نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -