مطالب خواندنی

چیزهایی که وضو را باطل می کند

مسأله 323هفت چیز1 وضو را باطل می کند:
اول: بول2. دوم: غائط3. سوم: باد معده و روده که از مخرج غائط خارج می شود4.چهارم: خوابی که به واسطه آن5 چشم نبیند و گوش نشنود، ولی اگر چشم نبیند و گوش بشنود وضو باطل نمی شود6. پنجم: چیزهایی که عقل را از بین می برد، مانند دیوانگی و مستی و بیهوشی7. ششم: استحاضه زنان که بعداً گفته می شود . هفتم: کاری که برای آن باید غسل کرد مانند جنابت8.
1- مکارم: هشت چیز...
2- بهجت: و در حکم بول است رطوبتی که انسان نداند بول است یا نه، اگر قبل از استبراء کردن از او خارج شود...
سیستانی: و در حکم بول است ظاهراً بلل مشتبهی که از انسان بعد از بول و قبل از استبراء خارج می شود...
3- وحید: اول و دوم : بول و غائط ،خارج از موضع طبیعی یا از غیر موضع طبیعی با اعتیاد، و همچنین خارج از غیر موضع طبیعی بدون اعتیاد بنابراحتیاط واجب. و رطوبت مشتبه به بول قبل از استبراء از بول، حکم بول را دارد...
4- بهجت: و یا از غیر مخرج، اگر این عنوان بر آن صدق نماید...
وحید: سوم: باد روده که از مخرج طبیعی غائط خارج می شود، و از غیر آن به تفصیلی که در غائط گذشت در صورتی که برآن یکی از دو اسم مخصوص گفته شود...
مکارم: سوم: بادی که از مخرج غائط خارج شد...
5- مکارم: خوابی که بر عقل غلبه کند و بواسطه آن...
6- بهجت: و همچنین است اگر گوش هم نشنود ولی نخوابیده باشد، مثل اینکه به ادامه فکر سابق مشغول باشد...
وحید: چهارم: خواب؛ و وقتی محقّق می شود که گوش نشنود...
7- مکارم: بنا براحتیاط واجب...
8- گلپایگانی، صافی: و حیض و نفاس. و حکم مس میّت در جای خود گفته می شود.
زنجانی: و حیض ؛ ولی با مسّ میت بنابر احتیاط  وضو باطل می شود.
سبحانی: [و] حیض، نفاس و مسّ میّت.
فاضل: و ثبوت این حکم در مثل مسّ میت مبنی بر احتیاط است.
مظاهری: و مسّ میّت.
مکارم: [و] هشتم: مسّ میّت انسان .
خوئی، سیستانی، وحید: هفتم: جنابت (خوئی، سیستانی:  بلکه بنابر احتیاط مستحبّ هر کاری که برای آن باید غسل کرد).
بهجت: هفتم: جنابت و بنابر احوط مسّ میت، اگر غسل برای آن کافی نبوده و نیاز به وضو نیز داشته باشد

  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات



پیوندها

حدیث روز
رزق در سحر خیزی هست
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلّم): باكِروا طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَكَةٌ وَ نَجاحٌ؛
در پى روزى و نيازها، سحر خيز باشيد؛ چرا كه حركت در آغاز روز، {مايه} بركت و پيروزى است.
المعجم الاوسط، ج 7، ص 194، ح 7250
اهمیّت و ارزش سحرخیزی و لطف خدا در سحرها
عَلىُّ بْنُ مُحَمّدِالنَوْفلِى قالَ سَمِعْتُه [الهادى عليه السلام] يَقُولُ: إنَّ الْعَبْدَ لَيَقُوُم فى اللَّيْلِ فَيَميلُ بِهِ النُّعاسَ يَميناً وَشِمالاً وَ قَدْ وَقَعَ ذَقَنَهُ عَلى صَدْرِهِ فَيَأمُرُاللّه ُ تَعالى أبْوابَ السَّماءِ فَتَنْفَتِحُ، ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلائِكَةِ أُنْظُرُوا إلى عَبْدى ما يُصيُبُه فى التَّقَرُبِ إلىَّ بِما لَمْ أفْتَرِضْ عَلَيْهِ راجياً مِنّى لِثَلاثَ خِصالٍ: ذَنْبِاً أغْفِرُهُ لَهُ، أوْ تَوْبَةٍ اُجَدِّدُهالَهُ، أوْ رِزْقاً أزيدُهُ فيْهِ، إشْهَدُوا مَلائِكتَى أنّى قَدْ جَمَعْتُهُنَّ لَهُ. حديث
از امام هادى عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: بنده خدا شب از خواب برمى خيزد و چرتش مى گيرد و به راست و چپ متمايل مى شود و گاهى چـانه اش به طرف سينه اش مى افتد، پس خداوند متعال دستورمى دهد درهاى آسمان گشوده مى شود، به فرشتگان مى فرمايد: به بنده ام نگاه كنيد بخاطر چيزى كه واجب نكرده ام اين چنين خود را براى تقرّب به من به زحمت انداخته است، به اميد يكى از سه حاجت: گناهى كه آن را براى او ببخشايم، توبه اى كه براى او تجديد كنم، يـا روزى او را زيــاد كنـم. آگاه باشيد اى فرشتگان من كه هر سه را براى او روا كـردم.
تهذیب الاحکام، ج 2، ص 130، ح 460

کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - پشتیبانی سرور: Drhost.ir