انهار
انهار
مطالب خواندنی

عده‏ اى از زنها كه ازدواج با آنها حرام است

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 972- زيدى زنى را كه آن زن از شوهر قبل دخترى دارد به عقد خود درآورده بفرمائيد آيا اين مرد قبل از دخول مى‏تواند به دختر اين زن غير مدخوله نظر محرمانه بكند يا نه (مسئله 3 ص‏271 ج‏2 - رساله منهاج مسكوت عنه بود).

جواب: اتفاقاً تصريح شده (ومن غير المحارم اخت الزوجه والربيبه قبل الدخول بامها).

سؤال 973- اگر آبستن گردد زن از زنا و حمل او آشكار گردد آيا جايز است براى اين شخص اينكه تزويج نمايد او را قبل از وضع حمل؟

جواب: بله جايز است براى اين شخص زانى يا غير او از اجنبى آخرى.

سؤال 974- آيا ولد الزنا به پدر و مادر و سايرين محرم است يا خير؟

جواب: بلى به همه محارم محرم است. واللَّه العالم.

سؤال 975- بچه زنا كه فرموديد از پدر و مادر ارث نمى‏برد آيا با مادر محرم است يا خير؟

جواب: جميع احكام فرزندى كه از آن جمله محرم بودن است مرتب است فقط موضوع ارث فرق مى‏كند كه پدر و اقرباء پدر از او ارث نمى‏برند و از آنها هم ارث نمى‏برد و امّا نسبت به مادر محل اشكال و احوط مصالحه است.

سؤال 976- اگر زن شيعه همسر مرد سنى باشد مى‏توان به قاعده الزام با او نكاح كرد در صورتى كه در عقدش حضور عدلين نبوده يا در طلاقش كه به مذهب سنت بوده؟

جواب: بلى مى‏تواند نكاح كرد در هر دو صورت. واللََّه العالم.

سؤال 977- آيا احتياط ذكر شده در منهاج الصالحين در رابطه ازدواج با كتابيه دائمى آيا اين احتياط وجوبى است يا استحبابى؟

جواب: استحبابى است.

سؤال 978- بنابر فرض بودن اين احتياط وجوبى با جهل مكلّف به حكم و اقدام نمودن او بر ازدواج دائم با كتابيه يا كافره غير كتابيه، آيا آن زن اجنبيه مى‏گردد بر او و حرام مى‏شود بر او؟

جواب: اما كافره غير كتابيه ازدواج او باطل است.

سؤال 979- جمع بين فاطميتين جايز است يا خير؟

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 980- آيا جايز است گفته شود به زنى مزوّجه، كه يقيناً طلاق خواهد گرفت: «كه اگر طلاق داد من حاضرم بگيرم» تصريحاً يا تلويحاً بگويد يا اشارات ديگرى كند؟ و آيا فرق است بين گفتن به خودش يا به پدر و مادر او و يا اقرباء او و كيف كان تعريض به نكاح در غير عده وفات مثل مقام جايز است يا نه؟ و چه مقدار صدق تعريض مى‏كند؟

جواب: جايز نيست تعريض به خطبه زن مزوّجه در حال زوجيت او و نه بعد از طلاق در حال عده رجعيه او، ولى در حال عده بائنه مانعى از آن نيست و همچنين آنچه براى خود زن جايز نبود مانعى ندارد تعريض به آن نزد پدر و مادرش.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -