انهار
انهار
مطالب خواندنی

برای کار فرهنگی باید به خدا پناه برد

بزرگ نمایی کوچک نمایی
برای کار فرهنگی باید به خدا پناه برد
حجت‌الاسلام محسن قرائتی در جلسه هم‌اندیشی با اهالی قلم،گفت: علمی فایده دارد که ثمره‌اش بندگی خدا باشد و هر قلمی ارزش ندارد، چراکه برخی قلم‌ها اسراف هستند
حجت‌الاسلام قرائتی در بخشی از سخنان خود با اشاره به وظیفه خطیر اهالی قلم گفت: قرآن برای فساد اخلاقی یک بار «وای» می گوید، برای فساد اقتصادی هم یکبار «وای» می‌گوید، اما برای قلم به دست خطرناک سه بار «وای» گفته است؛ مانند گروهی که چیزی می نویسند و به خدا نسبت می‌دهند. در همین روزگار هم کسی هست که می‌گوید من حکمم را از امام زمان(عج) گرفته‌ام، چنین شخصی منحرف است و اگر کسی به صورتش بخندد گناه کرده است.
رئیس ستاد اقامه نماز افزود: خدا به دزد و قاتل ظالم می‌گوید، به شرک هم ظلم می‌گوید، اما دزدیدن ذهن مردم را اظلم یعنی بزرگترین ظلم می‌داند. تولید به دروغ نسل را به انحراف می‌برد. قلم مسئله مهمی است. در این شرایط هم گناه سنگین تر می شود، چون کاغذ و چاپ گران است. امروز کتابی به عنوان سفرنامه چاپ می شود که 450 صفحه دارد، اما 10 صفحه هم مطلب ندارد. در کل بسیاری از مطالب را چه بخوانیم و چه نخوانیم چیزی از دست نداده‌ایم.
وی ادامه داد: مواظب قلم ها ،کتاب ها و مقاله ها باشید. ببینید چه کاری واجب و بر زمین مانده است تا آن را انجام دهید و تا کار واجب هنوز وجود دارد،‌ به دنبال مستحب نروید. نان بخورید که بنویسید نه اینکه بنویسید تا نان بخورید. عده ای برخی مسائل غیر ضروری را مطرح و بر سرش چالش ایجاد می‌کنند.
قرائتی در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی خطاب به اهالی قلم گفت: من از اینکه انتشار تفسیرم را آزاد گذاشتم بسیار خیر دیدم و به نظرم لازم است این مسئله حق‌التالیف را از میان برداریم. البته لازم است از سوءاستفاده‌های ممکن در این زمینه نیز جلوگیری کنیم. 
وی با بیان این مطلب که هدف از تولید کتاب باید مشخص باشد، اظهار کرد: هر کتابی ارزش انتشار ندارد و هر علمی نیز فایده یادگیری ندارد. علمی که دانستن آن ایمان انسان به خدا را بیشتر کند، علمی پرفایده است. بنابراین علمی فایده دارد  که ثمره‌اش بندگی خدا باشد. با این تفسیر بسیاری از علم‌ها برای انسان مضرند و هر علمی را نباید یاد گرفت. این در حالی است که ما گاهی اوقات دلمان را به علم خوش می‌کنیم.
قرائتی در ادامه سخنان خود، چهار شرط اصلی را برای نویسندگان برشمرد و گفت: آنچه می‌خوانیم، می‌نویسیم، چاپ می‌کنیم و می‌فروشیم باید چهار شخص اصلی داشته باشد: 1- دانستن آن واجب باشد 2- دانستن آن مستحق باشد 3- مشکل فرد را حل کند و 4- مشکل جامعه را حل کند. هر علمی که یکی از این چهار شرط را داشته باشد علم مفید است؛ بنابراین بسیاری از پروژه‌ها نه واجب هستند نه مستحب، نه مشکلات فرد را حل می‌کنند و نه مشکلات جامعه را.
وی خاطرنشان کرد: اکنون باید توجه به این نکته کرد که جامعه امروز ما به چه چیزی احتیاح دارد؟ برای نمونه اگر تمام غرفه‌های این نمایشگاه را بگردیم ممکن است هیچ کتابی درباره زکات پیدا نکنیم. در صورتی که یکی از ضروریات جامعه امروز است.  هر قلمی نیز ارزش ندارد برخی قلم‌ها به واقع اسراف هستند به هر حال برای کار فرهنگی باید به خدا پناه برد، چرا که کار فرهنگی بسیار دشوار و ارزشمند است. 
این کارشناس مذهبی با بیان این مطلب که وظیفه اهل قلم انسان‌سازی است، گفت: اگر با قلم انسان تربیت کنیم، این انسان تا ابد انسان است؛ پس بیایید برای خدا بنویسم نه برای پول. ممکن است انتشار کتابی مادیات در پی نداشته باشد، اما هزاران انسان را تحت تأثیر قرار دهد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -