انهار
انهار
مطالب خواندنی

احادیثی دیگر درباره نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی
امام باقر (ع) فرمودند : اسلام بر پنج پایه بنا شده است : نماز ، زکات ، حج ، روزه و ولایت اهل بیت (ع).  بحارالانوار جلد 82 صفحه 234
امام باقر (ع) فرمودند : نماز ستون دین است ، مثل آن همانند ستون خیمه است که وقتی استوار باشد میخها و طنابها پابرجاست ، و هرگاه ستون آن کج و شکسته شود هیچکدام از آنها استوار نمی مانند.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 234
امام صادق (ع) : نخستین چیزی که از بنده حسابرسی میشود نماز است ، پس اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگرش نیز پذیرفته میشود ، چنانچه نمازش رد شود بقیه اعمال او هم قبول نخواهد شد.  وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 22
پیامبر گرامی (ص) فرمودند : نماز از آداب ( اولیه ) دین است ، و آن مایه خشنودی خدا ، و راه و روش پیامبران الهی است.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 231
امام صادق (ع) فرمودند : فرشته مرگ ، شیطان را از کسی که مراقب نماز است دور میکند ، و شهادت بر وحدانیت خدا ، و رسالت پیامبر را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین میکند.  وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 19
امام صادق (ع) فرمودند : یک نماز واجب از بیست حج بهتر است ، و یک حج از صدقه دادن خانه ای پر از طلا بهتر است ، آنگونه که آن را صدقه دهند تا آنکه چیزی در آن نماند.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 227
امیرالمومنین علی (ع) فرمودند : شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش میکنم ، چونکه نماز برترین عمل و ستون دین شماست.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 209
حضرت محمد (ص) فرمودند : هیچ گاه وقت نماز نمی رسد مگر اینکه فرشته ای در میان مردم ندا می دهد که : ای مردم بپاخیزید و با نماز خود آتشهایی را که برافروخته اید خاموش کنید.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 209
امام علی (ع) فرمودند : هنگامی که انسان مشغول نماز است بدن و لباس و هرچه پیرامون اوست خدا را تسبیح می گویند ( و چه زشت است که خود انسان حضور قلب در نماز نداشته باشد )   بحارالانوار جلد 82 صفحه 213
رسول خدا (ص) فرمودند : نمازهای پنجگانه همانند نهر آب گوارائی جلوی درب خانه شماست چنانکه کسی هر روز خود را پنج بار در آن بشوید هیچگونه چرکی باقی نماند.  کنزالعمال جلد 7 حدیث 18931
امام علی (ع) فرمودند : هرگاه کسی به نماز می ایستد ، شیطان حسودانه به او مینگرد ، بخاطر آنکه می بیند رحمت خدا او را فراگرفته است.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 207 
روایت شده که جوانی از انصار با رسول خدا (ص) نماز میخواند و مرتکب گناه هم می شد ، این موضوع برای رسول خدا (ص) بیان شد.پیامبر اکرم (ص) فرمود : نمازش روزی او را از گناهان باز خواهد داشت ، سپس طولی نکشید که توبه کرد.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 198
امام صادق (ع) فرمودند : وقتی نماز واجب میخوانی آنرا در وقت خودش چنان بخوان که گویا دیگر هرگز به نماز موفق نمی شوی.  محجة البیضاء جلد 1 صفحه 350
امام صادق (ع) فرمودند : هنگامی که بنده ای سر وقت به نماز به ایستد و مراقب آن باشد به صورت پاره ای نور سفید بالا میرود و می گوید : تو مرا حفظ کردی خدا تو را حفظ کند ، ولی وقتی نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد ، آن نماز بصورت لکه سیاه و تاریکی بر میگردد و می گوید : مرا ضایع کردی خدا تو را ضایع نماید.  محجة البیضاء جلد 1 صفحه 340
رسول اکرم (ص) فرمودند : کسی که نماز را سبک شمارد از من نیست و قسم به خدا او در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 224
امام صادق (ع) فرمودند : شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 227
امام باقر (ع) فرمودند : هنگامی که رسولخدا (ص) در مسجد نشسته بود مردی وارد شد و نماز خواند ، ولی رکوع و سجود آنرا بطور کامل انجام ندارد ، پیامبر (ص) فرمود : همانند کلاغ نوک زد ، اگر او بمیرد و نمازش چنین باشد با دین غیر دین من مرده است.  محجة البیضاء جلد 1 صفحه 340
رسول گرامی (ص) فرمودند : نماز ستون دین است ، پس کسی که عمدا نمازش را ترک کند دینش را خراب کرده است و کسی که به اوقات نماز اهمیت ندهد داخل (( ویل )) خواهد شد و (( ویل )) محلی در جهنم است.خداوند در قرآن فرمود : (( ویل جای کسانی است که در نمازشان سهل انگاری میکنند ، سوره ماعون آیه 4 ))  بحارالانوار جلد 82 صفحه 202
حضرت محمد (ص) فرمودند : کسی که نماز را بدون عذر بجا نیاورد تا وقتش بگذرد ، اعمالش از بین میرود ، سپس فرمود : فاصله بین بنده و کفر ، ترک نماز است. (یعنی کسی که نماز را ترک کند کافر محسوب میشود)  بحارالانوار جلد 82 صفحه 202
امام صادق (ع) فرمودند : خداوند متعال فرمود : نماز کسی را می پذیرم که : 1- در مقابل عظمت من فروتنی کند. 2- از خواسته های نفسانی به خاطر من خود را دور کند. 3- روزش را با یاد من به پایان برد. 4-بر بندگانم بزرگی نفروشد. 5 - به گرسنه غذا دهد. 6 - برهنه را بپوشاند. 7 - به مصیبت دیده مهربانی کند. 8 - غریب را پناه دهد.  فروغ حدیث جلد 1 صفحه 76
امام صادق (ع) فرمودند : کسی که دوست دارد بداند نمازش پذیرفته شده است یا نه ؟ باید ببیند آیا نمازش او را از زشتیها و ناپاکی ها دور کرده است ؟ پس به اندازه ای که دور کرده باشد همانقدر از نمازش پذیرفته شده است.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 198
مردی از امام زین العابدین (ع) سئوال کرد : ملاک پذیرش نماز چیست ؟ امام (ع) در پاسخ فرمود : ولایت و دوستی ما { اهل بیت } و برائت از دشمنان ما.  بحارالانوار جلد 84 صفحه 245
از حضرت صادق (ع) پرسیده شد : چرا زناکار را کافر نمی نامید در صورتیکه تارک نماز ( کسی که نماز نمی خواند ) را کافر میخواند ؟ برهان و دلیل این امر چیست؟ آنحضرت (ع) فرمود : برای اینکه زناکار و امثال او چنین اعمال ناروایی را فقط به خاطر شهوت انجام میدهد ، زیرا شهوت بر او دست یافته و اختیارش را سست کرده است ، ولی ترک کننده نماز ، ترک نماز نمیکند مگر از روی کوچک شمردن و خفیف داشتن آن و دلیل این سخن آن است که تو زناکاری را نمی یابی که با زنی نزدیکی کند مگر اینکه از نزدیکی با آن زن قصد لذت جویی و کامیابی داشته باشد و به این منظور به او میل کرده باشد ، ولی هرکس که نماز را از روی قصد ترک میکند منظورش از ترک آن دست یابی به لذت نیست ، پس وقتی لذتی نباشد به ناچار خفیف شمردن نماز واقع گردد ، و چون خفیف شمردن واقع شد ، کفر واقع گشته است.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307
رسول خدا (ص) فرمودند : هرکس نماز خود را کوچک بشمارد و نظرش سبک شمردن نماز باشد از من نیست و جزء امت من به حساب نمی آید ، و نیز در کنار حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد هرگز به خدا قسم ، و هرکس مست کننده ای بنوشد از من نیست و در کنار حوض کوثر ( در قیامت ) بر من وارد نخواهد شد ، هرگز به خدا سوگند.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307
امام صادق (ع) : همانا شفاعت ما خاندان ، سبک شمارنده نماز را در بر نمی گیرد و به او نمی رسد و شامل حال او نخواهد شد.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307
امام صادق (ع) : نخستین چیزی که در روز قیامت بنده برای آن مورد حسابکشی قرار میگیرد و به آن رسیدگی میکنند نماز است ، اگر نماز پذیرفته شد ، سایر اعمالش نیز به تفضل ( از او ) پذیرفته میشود ، و هرگاه نماز مقبول نیفتاد و به بنده بازگردانده شد باقی اعمالش نیز مردود و باز گردانده خواهد شد.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 310
امام باقر (ع) : هیچ بنده ای از شیعیان و طرفداران ما نیست که به نماز برخیزد مگر آنکه به شمار مخالفین او ( یا غیر شیعیان ) فرشتگان بر او گرد آمده و در پشت سرش به نماز می ایستند و برای او در پیشگاه خداوند عزوجل دعای خیر میکنند تا از نماز خود فارغ شود.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 311
امام صادق (ع) : میل و رغبت به پاداش و رحمت الهی و خوف از عظمت و جلال خداوندی یا عقوبت و عذاب الهی در دل کسی فراهم نمی آید مگر اینکه بهشت بر او واجب میشود ، پس هرگاه نماز به جای می آوری دل خود را از صمیم آن به جانب خداوند عزوجل متوجه ساز که هیچ بنده مومنی نیست که در نماز و دعایش دل خود را متوجه خداوند عزوجل گرداند ( با حضور قلب باشد ) مگر اینکه خداوند عزوجل دلهای مومنان را به سوی او مایل گرداند و با جلب محبت و دوستی مومنان نسبت به او خداوند او را به بهشت عطا فرماید.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 313
رسول خدا (ص) : همانا مثل نماز در میان شما مانند رودخانه ای است که بر در خانه یکی از شما جاری باشد و او در هر شبانه روز پنج بار بیرون آمده و در آن آب غسل کرده و خود را بشوید ، به این ترتیب دیگر چرک و آلودگی با پنج بار شستشو در بدن باقی نمی ماند ، همچنین اثر گناهان نیز با خواندن پنج مرتبه نماز در شبانه روز در روح انسان باقی نخواهد ماند.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 316
مولا علی (ع) میفرمود : هرکس پیوسته یا در وقت هر نماز به طرف مساجد روان باشد یکی از این هشت چیز را بهره خواهد بُرد : برادری که در راه خدا مورد استفاده او باشد ، یا ( طُرفه ) دانشی که از زبده های علم باشد ، یا نشانه محکمی که در راه حق او را استوار سازد ، یا رحمتی از طرف حق که در انتظار او بوده ، یا کلمه و سخنی که او را از بدی باز دارد ، یا شنیدن جمله ای که او را به راه خیر و نجات راهنمایی کند ، یا گناهی را از ترس خدا ترک کند ، و یا آنکه از سر شرم و حیا گناهی را ترک کند. ( این همه فوائد همه در رفتن به مسجد است ) من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 357
امام صادق (ع) فرمودند : وقتی خواستید نماز بخوانید با حال سیری شکم ( و به خصوص پس از پرخوری ) به نماز نپردازید و همچنین از روی کسالت و تنبلی و خواب آلوده یا به حالت چرت زدن نماز نخوان ، و نیز نمازت را با عجله و با شتاب نخوان ، بلکه با آرامش و سنگینی و وقار نماز بخوان و چون نمازت را شروع کردی بر تو باد که با خشوع باشی و با حضور قلب به نماز متوجه باشی که خداوند عزوجل میفرماید : ( الذین هم فی صلاتهم خاشعون ) ( یعنی : به تحقیق آن مومنانی رستگارند که در نماز خویش خاشع و فروتن اند )  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 466
از زراره روایت شده است که گفت : از امام باقر (ع) شنیدم که میفرمود : دعا خواندن در تعقیب نماز واجب بهتر و با فضیلت تر از نماز نافله است ، و سنت نیز چنین است.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 516
امام صادق (ع) فرمودند : نشستن پس از نماز صبح در تعقیبات و دعا تا طلوع آفتاب تمامتر و مفیدتر است در جلب روزی از تکاپو کردن یا سفرهای تجارتی کردن.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 517
حضرت محمد (ص) پس از فراغ از نماز صبح این دعا را میخواند ( که ترجمه آن چنین است ) : پروردگارا به تو پناه میبرم از رنج و اندوه و عجز و تنبلی و بخل و ترس ، و سنگینی دین و بدهکاری ، و بسیاری مردان ، و کسادی بی شوهران ، و بی خبری ، و خواری و سنگدلی ، و دروریشی ، و فقر و تنگدستی ، و پناه میبرم به تو از حرص و آن نفسی که از دنیا سیر نمیشود ، و دلی که از شنیدن کلمات حق نرم نمیگردد ، و دیده ای که اشک نریزد ، و دعائیکه مستجاب نگردد ، و از نمازی که سودمند نباشد ، و پناه میبرم به تو از همسریکه مرا پیر سازد پیش از آنکه زمانه پیریم برسد ، و پناه میبرم به تو از فرزند جفاکاریکه با نیاز من به او حرمتم نگاه ندارد ، و پناه میبرم به تو از ثروتی که شکنجه ام باشد ، و پناه میبرم به تو از همدم حیله بازی که چون کار نیک بیند آنرا بپوشاند و چون کار زشتی از من بیند ، رسوایم سازد ، پروردگارا چنان مکن که تبهکاری بر من حق نعمت و منتی داشته باشد.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 526
رسول خدا (ص) فرمود : نماز را به جماعت خواندن بیست و پنج درجه از خواندن به تنهایی بهتر است. شیخ صدوق (رض) گوید : و پدرم (رض) در رساله ای که به من نوشته بود فرموده است : نماز مردی که به جماعت میخواندش از نماز مردی که به تنهایی میخواند بیست و پنج درجه در بهشت برتری دارد.  خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 620
ضمرة بن حبیب گوید : از پیغمبر (ص) درباره نماز پرسش شد ؛ حضرت فرمود : نماز از راه های بندگی در دین است و رضای پروردگار عزوجل در آن است و آن راه و رسم انبیاء است و نمازگزار را دوستی فرشتگان و هدایت و ایمان و روشنایی شناسایی حق و برکت در روزی و آسایش تن و ناخوشی شیطان و اسلحه علیه کافر و مستجاب شدن دعا و پذیرش اعمال نصیب میشود و توشه مومن در دنیا و آخرت و شفیع میان او و فرشته مرگ و آرام دلش در گور و بستر زیر پهلویش و پاسخ منکر و نکیر نماز است و در روز رستاخیز نماز بنده تاجی است بر سر او و نوری است بر روی او و جامه ای است بر تن او و پرده ای است میان او و آتش و حجتی است میان او و پروردگار جل جلاله و باعث رهایی تن او است از دوزخ و سبب گذشتن او است از پل صراط و کلید بهشت است و کابین حوریان بهشتی است و بهای بهشت است بنده به وسیله نماز به بالاترین درجه میرسد زیرا نماز یادکردن خدا است به پاکی و یگانگی و سپاس و بزرگداشت و آقائی و پاکیزگی و گفتگو با خدا و دعا نمودن است.   خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 621  
حضرت محمد (ص) : اولین وظیفه دینی که در قیامت به حسابش رسیدگی میشود نماز است.  اثنی عشریه صفحه 9
حضرت محمد (ص) : یقینا ستون دین نماز است و آن اولین تکلیفی است از عمل پسر آدم که ( در قیامت ) به آن نگاه کرده میشود پس اگر صحیح باشد در اعمال دیگرش نظر می نمایند و اگر درست نبود به بقیه اعمال او نگاه نمی کنند.  وافی جلد 2 باب فرض الصلوة صفحه 9
حضرت محمد (ص) : هرکه عمدا نماز را ترک کند از پیمان و تعهد خدا و رسول خدا بیزاری جسته است.   اصول کافی جلد 3 باب الکبائر حدیث 21
حضرت محمد (ص) : کسی که نمازش را کوچک و سبک شمارد به شفاعت من نائل نشود ، و کنار حوض ( کوثر ) بر من وارد نشود نه به خدا سوگند.  وسائل الشیعه کتاب الصلوة باب تحریم الاستخفاف بالصلوة حدیث 10
 حضرت محمد (ص) : شیطان از مومنی که نمازهای پنجگانه را در وقتشان محافظت کند همیشه خائف و هراسناک است پس چون آنها را ضایع نماید شیطان بر او دلیر شود و او را داخل در گناهان بزرگ میکند.   عیون اخبار الرضا باب 30 حدیث 21
حضرت محمد (ص) : کسی که یک نماز واجبی را به جا آورد در نزد خداوند برای او یک دعای قبول شده است.  صحیفة الرضا حدیث 10
حضرت محمد (ص) : پس از نماز گزاردن منتظر وقت نماز دیگر بودن گنجی از گنجهای بهشت است.  وافی جلد 2 باب فضل الصلوة صفحه 10
حضرت محمد (ص) : نمازهایتان را ضایع نکنید زیرا هرکه نمازش را ضایع گرداند با قارون و هامان محشور شود و حق است بر خدا که او را با منافقین داخل آتش (دوزخ) نماید ، پس وای بر کسی که بر نماز خود و سنت پیغمبرش محافظت نکند.  عیون الاخبار الرضا باب سی ام حدیث 46
حضرت محمد (ص) : نمازهای پنجگانه را محافظت کنید ( نمازهای یومیه را در اول وقت بخوانید ) زیرا خداوند عزوجل چون روز قیامت شود بنده را میخواند و اول چیزی که از او بپرسد نماز است پس اگر نماز را تمام ( بدون نقص و عیب ) آورد که هیچ و الا در آتش دوزخ افکنده شود.  صحیفة الرضا حدیث 154
حضرت محمد (ص) : مثل نماز چون عمود وسط خیمه است موقعیکه عمود ثابت باشد طنابها و میخ ها و پرده و پوشش سودمند باشند و چون عمود بشکند طناب و میخ و پوشش آن سود ندهد ( خیمه بر پا نمی شود ).   وسائل الشیعه کتاب الصلوة باب وجوب اتمام الصلوة حدیث 6
حضرت محمد (ص) : حضرت در مسجد نشسته بودند که مردی داخل مسجد شد و نماز خواند ولی رکوع و سجودش را درست و تمام انجام نداد ، نبی اکرم (ص) فرمود : مانند کلاغ منقار به زمین زد اگر این شخص بمیرد و نمازش این چنین باشد به غیر دین من مرده است.  وسائل الشیعه کتاب الصلوة باب وجوب اتمام الصلوة حدیث 4
حضرت محمد (ص) : دزدترین دزدها کسی است که از نمازش بدزدد ، گفتند ای پیغمبر خدا چگونه از نمازش می دزدد ؟ فرمود : رکوع و سجود آنرا تمام نکند و صحیح انجام ندهد.   طرائف الحکم جلد 2 صفحه 453 نقل از مستدرک الوسائل
حضرت محمد (ص) : از دینداری شخص همین بس است که بسیار مراقب نماز باشد.    اثنی عشریه صفحه 13
حضرت محمد (ص) : هرکه نمازش را در انظار ( در جمع مردم )  نیکو گزارد و در خلوت آنرا بد به جا آورد به خداوند اهانت کرده است.  وسائل الشیعه - کتاب الصلوة باب استحباب الجلوس فی المسجد و انتظار الصلوة حدیث 6
حضرت محمد (ص) : وقت هیچ نمازی نرسد مگر اینکه فرشته ای پیش روی مردم صدا زند که برخیزید به سوی آتشی که به جان خود افروخته اید و آنرا با ( خواندن ) نمازتان خاموش کنید.  امالی صدوق مجلس 75 حدیث 3
حضرت زهرا (علیها السلام از نبی اکرم (ص) پرسید که برای مرد و زنی که نمازش را سبک شمارد چه عقوبتی است آن جناب چنین فرمود : ) کسی که از مردان و زنان نماز خود را کوچک و سبک شمارد خداوند او را به پانزده نوع بلا گرفتار نماید که شش گرفتاری در دنیا و سه گرفتاری هنگام مرگش و سه گرفتاری در قبر و سه گرفتاری هم در قیامت موقعی که از قبرش بیرون آید ؛ اما آنچه در دنیا به او می رسد : پس اول اینکه خداوند برکت را از عمرش برمی دارد ، و خداوند برکت را از روزی او برمیدارد ، و از صورت او نشانه مردمان شایسته را محو فرماید و هر عملی که به جا آورد بدان پاداش داده نشود ، و دعایش مستجاب نشود و ششم اینکه برای او بهره و نصیبی در دعای شایستگان نباشد ( مشمول دعای نیکان نشود ) ؛ و اما آنچه هنگام مرگ به او میرسد : اولی آنها این است که به حالت ذلت و خواری می میرد ، دوم اینکه گرسنه می میرد ، سوم اینکه تشنه می میرد که اگر از نهرهای دنیا به او آب داده شود عطش او فرو ننشیند ؛ و اما آنچه در قبرش به او میرسد : اولی آنها این است که خداوند فرشته ای بر او گمارد که در قبر او را ( از ترس ) از جا بر کند ، و دوم اینکه گورش بر او تنگ شود ، سوم اینکه قبرش تاریک و ظلمانی شود ؛ و اما آنچه در قیامت هنگام خروج از قبر به او میرسد : پس اولین آنها این است که خداوند فرشته ای را بر او می گمارد که او را با صورت به زمین می کشاند در حالیکه مردمان به او می نگرند ، و دوم اینکه به سختی از او حساب کشند ، و سوم اینکه خداوند ( به نظر رحمت ) به او نگاه نکند و پاکیزه اش نگرداند و برای او عذاب دردناکی باشد.  طرائف الحکم جلد 2 صفحه 450 نقل از مستدرک الوسائل
حضرت محمد (ص) : از حضرت پرسیدند بهترین اعمال کدام است ، فرمود : خواندن نماز در اول وقتش.   سفینة البحار جلد 2 صفحه 42
حضرت محمد (ص) : نماز ستون دین است و در آن ده خصلت است : زیور صورت و روشنایی قلب و آسایش تن و انیس قبر و محل نزول رحمت و چراغ آسمان     ( در نظر ملکوتیان درخشان است ) و سنگینی میزان و خشنودی خدا و بهای بهشت و مانع از آتش و هرکه نماز را بپا دارد دین را بپا داشته و هرکه آنرا ترک کند دین را ویران کرده است.  اثنی عشریه باب دهم فصل دوم صفحه 327
حضرت محمد (ص) : موقعیت نماز در دین مانند موقعیت سر نسبت به بدن است.  اثنی عشریه صفحه 8 و 9
حضرت محمد (ص) : نماز موجب قُرب ( نزدیکی ) هر پرهیزکار ( به درگاه خدا ) است.  اثنی عشریه صفحه 8 و 9

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -