مطالب خواندنی

11- غائب شدن مسلمان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

(مسأله 221) اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگری که مانند ظرف و فرش در اختیار اوست نجس شود1 و آن مسلمان2 غائب گردد اگر انسان احتمال بدهد که آن چیز را آب کشیده یا به واسطهٔ آن که مثلاً آن چیز در آب جاری افتاده، پاک شده است اجتناب از آن لازم نیست3.

1- مکارم: و او هم بفهمد که نجس شده...

سبحانی: مانند ظرفی که در اختیار اوست نجس شود...

مظاهری: و بعد احتمال دهیم آن مسلمان چیزی را که نجس شده آب کشیده، پاک است و اجتناب از آن لازم نیست

2- بهجت: با آن چیزی که در اختیار اوست...

3- مکارم: اگر انسان احتمال دهد که آن را آب کشیده پاک است، به شرط اینکه از چیزهایی باشد که طهارت در آن شرط است، مانند لباسی که با آن نماز می خواند و یا غذا و ظروف غذا.

سبحانی: به شرط اینکه از چیزهایی باشد که طهارت در آن شرط است، مانند لباسی که در آن نماز می خواند و یا ظرفی که در آن غذا می خورد.

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگری که مانند ظرف و فرش در اختیار اوست نجس شود و آن مسلمان غائب گردد، با شش شرط پاک است.

اول: آنکه آن مسلمان چیزی را که بدن یا لباسش را نجس کرده نجس بداند، پس اگر مثلاً لباسش با رطوبت به بدن کافر ملاقات کرده* و آنرا نجس نداند بعد از غائب شدن او نمی شود آن لباس را پاک دانست.

دوم: آنکه بداند بدن یا لباسش به چیز نجس رسیده است*. سوم: آنکه انسان ببیند آن چیز را در کاری که شرط آن پاکی است استعمال می کند، مثلاً ببیند با آن لباس نماز می خواند*.

 چهارم: آنکه احتمال برود که آن مسلمان بداند. شرط کاری را که با آن چیز انجام می دهد پاکی است پس اگر مثلاً نداند که باید لباس نمازگزار پاک باشد و با لباسی که نجس شده نماز بخواند، نمی شود آن لباس را پاک دانست.

پنجم: آنکه انسان احتمال دهد آن مسلمان چیزی را که نجس شده آب کشیده است، پس اگر یقین داشته باشد که آب نکشیده، نباید آن چیز را پاک بداند؛ و نیز اگر نجس و پاک در نظر آن مسلمان فرق نداشته باشد، پاک دانستن آن چیز محلّ اشکال است*.

ششم: آنکه آن مسلمان بالغ، یا ممیّز طهارت و نجاست باشد..

. زنجانی: گفته شده است که با شش شرط حکم به پاکی آن می شود...

. وحید: اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگری که دراختیار اوست مانند ظرف و فرش یقین به نجاستش پیدا شود و آن مسلمان غائب گردد پاک است، به شرط آنکه انسان احتمال دهد آن مسلمان چیزی را که نجس شده آب کشیده است و بنابراحتیاط واجب مراعات این شروط معتبر است...

*اراکی، گلپایگانی، صافی: اگر مثلاً لباسش به عرق جنب از حرام آلوده شود...

*وحید: و غیر مبالی به طهارت و نجاست نباشد...

* وحید: یا در آن ظرف غذا می خورد...

. اراکی، گلپایگانی، صافی، زنجانی: چهارم: آنکه آن مسلمان بداند...

*وحید: پنجم : آنکه آن مسلمان بالغ باشد. [پایان مسأله]

. اراکی، گلپایگانی؛ صافی: ششم: آنکه بنابراحتیاط واجب آن مسلمان بالغ باشد.

. زنجانی: ششم: آنکه بنابراحتیاط واجب آن مسلمان بالغ باشد. فقهاء عظام غائب شدن مسلمان را با شرائط فوق از مطهرات دانسته اند ولی بنابراحتیاط واجب غائب شدن مسلمان، از راههای ثابت شدن طهارت نیست، مگر موجب اطمینان شخصی یا نوعی شود.

. تبریزی: ششم: آنکه مسلمان بالغ، یا طفلی باشد که بتواند طهارت و نجاست را تشخیص دهد.

فاضل: مسأله- اگر بدن و لباس یا وسائل شخصی فرد مسلمانی نجس شود و او از ما جدا شود بعد از این که مجدداً او را دیدیم، لباس و بدن و وسایل او با شرائط زیر محکوم به طهارت است:

1- بداند که لباس یا بدن یا وسایل او نجس شده است.

 2- استفاده از آن وسایل مشروط به طهارت باشد.

3- احتمال این که او بدن و لباس و وسایل را تطهیر کرده، وجود داشته باشد.

سیستانی: مسأله- اگر بدن یا لباس یا چیز دیگری مانند ظرف و فرش در اختیار مسلمان بالغ یا ممیّز طهارت و نجاست باشد و نجس شود و آن مسلمان غائب گردد، چنانچه انسان احتمال عقلائی دهد که او آن چیز را آب کشیده است پاک می باشد.


  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -