انهار
انهار
مطالب خواندنی

۱ و ۲ - بول و غائط

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نجاسات
(مسأله83) نجاسات يازده چيزاست1: اول: بول، دوم: غائط، سوم: مني، چهارم: مردار، پنجم: خون، ششم وهفتم: سگ و خوك، هشتم: كافر2، نهم: شراب3، دهم: فقّاع4 {آبجو} ،يازدهم:عرق شتر نجا ستخوار5.
1- خوئي، بهجت، سيستاني، تبريزي، وحید: ده چيزاست...
مكارم: بنابر احتياط واجب یازده چیز است...
2- تبريزي: كافر كه از طائفه يهود و نصاري و مجوس نباشد...
فاضل: هشتم: مشرك...
جوادی آملی: هشتم: کافر غیر کتابی...
3- زنجاني، جوادی آملی: نهم: شراب و مايعهاي مست كنندهٔ ديگر...
مكارم: نهم: مايعات مست كننده...
4- خوئي، تبريزي، وحید: [پایان مسأله].
مکارم: دهم: آب جو...
سيستاني: دهم: عرق حيوان نجاستخوار.
بهجت: و مسائل مربوط به عرق جنب از حرام و عرق شتر نجاستخوار نيز در ادامهٔ همين مسائل خواهد آمد.
5- گلپايگاني، صافي: يازدهم: عرق حيوان نجاستخوار كه بنابر احتياط واجب بايد از آن اجتناب كرد.
زنجاني: يازدهم: بول و غائط و عرق حيوان نجاستخوار.
مکارم، سبحانی: یازدهم عرق حیوان نجاستخوار.
*****

امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۵۲:
اقسام و انواع نجاسات / چیزهای ناپاک (نجاسات): ۱. ادرار (بول). ۲. مدفوع (غایط). ۳. منی. ۴. مردار. ۵. خون. ۶. سگ. ۷. خوک. ۸. مشروبات مست‌کننده بنابر احتیاط واجب. ۹. کفاری که به هیچ دینی از ادیان آسمانی معتقد نیستند.
توجه: هر چیزی محکوم به طهارت است مگر چیزهایی که شارع مقدس، حکم به نجاست آنها کرده است.
مظاهری: نجاسات: 1و2- بول و غائط، 3- منی، 4- مردار، 5- خون، 6و7- سگ و خوک، 8- کافر، 9- مایعات مست کننده. 10و 11- حیوان نجاستخوار و حیوانی که انسان با آن نزدیکی نموده.
1-2 بول و غائط
(مسأله 84) بول و غائط انسان و هر حيوان حرام گوشتي كه خون جهنده دارد كه اگر رگ آن را ببرند، خون از آن جستن مي كند1، نجس است2، ولي فضلهٔ حيوانات كوچك3 مثل پشه و مگس كه گوشت ندارند پاك است.
1- سبحانی: خون به سرعت از ان جاری می شود...
2- فاضل: [پایان مسأله].
گلپايگاني، زنجانی: و بنابراحتياط واجب (زنجاني: و بنابر احتياط) بايد از بول و غائط حيوان حرام گوشتي كه خون آن جستن نمي كند (زنجاني: مثل ماهي حرام گوشت) اجتناب كرد...
خوئي، تبريزي: و بول و غائط حيوان حرام گوشتي كه خون آن جستن نمي كند، مثل ماهي حرام گوشت و همچنين فضلهٔ حيوانات كوچك مثل پشه و مگس كه گوشت ندارند پاك است.
بهجت: و بنابر احتياط از بول و غائط حيوان حرام گوشتي كه خون جهنده ندارد، در صورتي كه عسر و حرج لازم نمي آيد، اجتناب نمايند...
وحید، سیستانی: و غائط حیوان حرام گوشتی که خون آن جستن نمی کند، مثل ماهی حرام گوشت و همچنین فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارند پاک است، و(وحید:  بنابراحتیاط مستحبّ -سیستانی: بنابراحتیاط لازم باید)از بول حیوان حرام گوشتی که خون جهنده ندارد اجتناب شود.
مكارم: و احتياط واجب آن است از بول حيوان حرام گوشت كه خون جهنده ندارد نيز اجتناب كند، ولي فضلهٔ حيوانات كوچك -مثل پشه و مگس و مانند آنها- پاك است؛ بنابراين از فضلهٔ موش و گربه و حيوانات درنده و مانند آنها بايد اجتناب كرد.
صافي: و بنابر احتياط واجب بايد از بول حيوان حرام گوشتي كه خون آن جستن نمي كند اجتناب كرد، ولي فضلهٔ آنها خواه بزرگ باشند يا كوچك مثل پشه و مگس كه گوشت ندارند پاك است.
3- سبحانی: فضلۀ ماهی حرام گوشت و همچنین فضلۀ حیوانات کوچک ...
*****
امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۵۲:
۱و۲. ادرار و مدفوع
نجس:
۱. انسان
۲. هر حیــوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد، مانند موش و گربه به‌جز پرندگان.
پاک:
۱. حیوانات حلال گوشت، خواه پرنده باشد مانند گنجشک. ۲. پرندگان حرام گوشت، مانند کلاغ و طوطی.
۳. حیوانات حـرام گوشتی که خـون جهنـده ندارند، مانند مار و ماهی بی‌پولک.
* ادرار و مدفوع انسان و هر حیوان حرام گوشتِ دارای خون جهنده (خونگرم) نجس است، مگر پرندگان حرام گوشت که فضله ی آنان پاک می باشد.
* ادرار و مدفوع حیوانات حلال گوشت از پرندگان و غیره پاک است.
* ادرار و مدفوع حیوانی که حلال گوشت یا حرام گوشت بودن آن معلوم نیست، محکوم به پاکی است.
(مسأله 85) فضلهٔ پرندگان حرام گوشت، نجس است1.
1- بهجت: و فضلهٔ خفّاش بنابر احتياط نجس است.
*****
اراكي: م 84- فضلهٔ پرندگان حرام گوشت بنابر أقويٰ نجس نمي باشد، اگر چه احتياط مستحبّ است كه از آن اجتناب شود.
گلپايگاني، صافي: م ۸۶- فضلهٔ پرندگان حرام گوشت پاك است ولي خوب است احتياطاً از آن اجتناب شود، خصوصاً در خفّاش و مخصوصاً نسبت به بول آن.
فاضل م 89، مظاهری م 83- فضلهٔ پرندگان حرام گوشت پاك است.
خوئي، تبريزي م ۸۶، سيستاني م 82- بول و فضلهٔ پرندگان حرام گوشت، پاك ؛و بهتر، اجتناب از آنها است .
امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۵۲:
 ادرار و مدفوع حیوانات حلال گوشت از پرندگان و غیره پاک است.
وحید: م ۸۶ ـ بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاك است ، ولى احوط اجتناب است.
زنجاني: م ۸۶- فضلهٔ پرندگان پاک است اگر چه احتیاط مستحبّ در آن است که از فضلۀ پرندگان حرام گوشت اجتناب کرد.
مكارم: م 92 - فضله و بول پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت نجس نيست، ولي احتياط مستحبّ پرهيز از حرام گوشت است مخصوصاً از بول خفّاش.
(مسأله 86) بول و غائط حيوان نجاستخوار، نجس است1 و همچنين است بول و غائط حيواني كه انسان آن را وطي كرده، يعني با آن نزديكي نموده2 و گوسفندي كه استخوان آن3 از خوردن شير خوك، محكم شده است4.
1- مكارم: بنا براحتياط واجب...
2- مكارم: {و} از بول و مدفوع گوسفندي كه شير خوك خورده بايد اجتناب كرد.
3- فاضل، نوري، مظاهری، سبحانی: گوسفندي كه گوشت آن...
4- اراكي، خویی: گوسفندي كه شير خوك خورده است.(خویی: به تفصیلی که خواهد آمد)
گلپايگاني، صافي: گوسفند، بلكه بنابراحتياط لازم هر حيوان حلال گوشتي كه گوشت آن از خوردن شير خوك، محكم شده است.
*****
وحید: م ۸۷ ـ بول و غائط حيوان نجاستخوار و حيوان چهارپايى كه انسان با او نزديكى نموده ، و بول و غائط بزغاله اى كه شير خوك خورده نجس است ـ به تفصيلى كه خواهد آمد ـ و همچنين بنابر احتياط واجب بچّه گوسفندى كه شير خوك خورده است.
زنجاني: م ۸۷ ـ بول و غائط حیوان نجاستخوار، نجس است و همچنين است بول و غائط حیوانی  كه از خوك، شير خورده و گوشت در بدنش روييده و استخوانش از آن سخت شده است (همانطور که در مسأله اختصاصی 2641 [پس از مسأله 2632 متن اصلی] خواهد آمد) و نيز بول و غائط حيواني كه انسان با آن نزديكي كرده است و نیز بول و غائط حیوانی که بعد از نزدیکی انسان با مادر آن حیوان به دنیا آمده است.
تبريزي: م ۸۷ ـ بول و غائط حیوان نجاستخوار, نجس است؛ و همچنین است بول و غائط گوسفندي كه شير خوک خورده، که از آن شیر، گوشت آورده و استخوانش محکم شود یا حیوانی که انسان آن را وطی کرده یعنی با آن نزدیکی نموده است.
سيستاني: م 83- ادرار و مدفوع حیوان نجاستخوار، نجس است؛ و همچنين است ادرار و مدفوع بچه بزي كه شير خوك خورده به تفصيلي كه در احكام خوردنيها و آشاميدنيها خواهد آمد يا حيوانی كه انسان با آن نزديكي نموده است.
بهجت: م 90- بول و غائط حیوان نجاستخوار که عادت به خوردن فقط نجاست انسان، بدون اختلاط به چیز دیگری پیدا کرده  تا زمانی که استبراء نشده است ، نجس است و نيز حيواني كه انسان آن را وطي كرده، يعني با آن نزديكي نموده، و گوسفندي كه گوشت آن از خوردن شير خوك، روييده شده است ممكن است ملحق به نجاستخوار باشد.
جوادی آملی: م 87- ادرار و مدفوع حيوان حلال گوشت پاک است، مگر در اين موارد: 1- ادرار و مدفوع حيوان نجاست‌خوار. 2- ادرار و مدفوع حيوانی كه كسی با آن نزديكی کرده است. 3. ادرار و مدفوع گوسفندی كه استخوان آن از خوردن شير خوک، محكم شده است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -