انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 سؤال 32 : لطفاً نظر خود را در مورد تعزيه اي كه با شرائط ذيل خوانده مي شود و مرسوم محل مي باشد مرقوم فرمائيد تا به آن عمل شود؟

1 _ از طبل و شيپور و سائر ادوات طرب انگيز هيچ گونه استفاده نمي شود،

2 _ تعزيه را با صداي ساده كه غنا به آن گفته نمي شود مي خوانند.

3 _ اجتماع مرد و زن به صورتي است كه زنها و مردها جداگانه و با فاصلهٔ پنجاه متر از هم مي نشينند.

4 _ كسي كه نسخهٔ زنانه را مي خواند فقط عباد به دوش دارد و يك دستمال سياه به سر مي پيچد.

5 _ اشعار معمولي به زبان محلي (كه در اغلب مجالس مرسوم است) خوانده مي شود.

6 _ مزاحم وقت نماز و روضه خواني و مانع وعظ نيست و خواننده هم اهل محل است.

جواب: با خصوصيات مذكوره اشكالي ندارد.

سؤال 33 : از زمانهاي گذشته در دهات مرسوم و متدوال بوده كه در ايام محرم به عناوين مختلفه اقامهٔ عزاداري و سوگواري نموده و مي نمايند، مثلاً با زبان حال، شرح حال حضرت عباس و امام حسين (ع) و گفتگوهاي بين آنان را( طبق اخبار واقع شده ) به معرض نمايش قرار مي دهند، آيا اين كار شرعاً صحيح است يا خير؟

جواب: تعزيه خواني اگر مشتمل بر محرمت شرعيه و موجب اهانت به مقدسات و شعائر مذهبي نباشد مانعي ندارد ، ولي بهتر است مجالس عزا بر پا نموده و روضه خواني نمايند.

در مور زنجير زني كه منجر به سياه  شدن و يا مجروح شدن بدن مي شود، و همچنين غالباً پشت پيراهن افراد باز است و بيشتر در خيابان و معابر عمومي ظاهر مي شوند، نظر شريف شما چيست؟

جواب: مانعي ندارد، مگر اينكه موجب ضرر فاحش بر بدن شود.

سؤال 35 : از سالها و قرنها پيش در شوشتر مرسوم بوده كه در ايام عزاداري امام مظلوم اروحنا فداء دسته هاي سينه زن تمام محلات ( با بودن زنها) لخت شده و در مساجد و محافل و در خيابانها با حضور علماء به راه افتاده و تا امامزاده ها و منازل علماء نيز مي رفته اند، ولي اكنون بعضي در شوشتر و دهاتهاي آن شايع كرده اند كه چون زنها مي آيند لخت شدن مردان حرام است، و بايد با لباس سينه بزنند، عده اي از مردم هم باور كرده اند. لطفاً بفرمائيد آيا برهنه شدن مردان با حضور زنان عيبي دارد يا خير؟

و آيا حفظ اي شعار مهم بر هر كس لازم است يا خير؟

جواب: مانع ندارد، و زنها نبايد به بدنن مرد أجنبي نظر كنند.

سؤال 36 : سنواتی است که بیست شب اول محرم الحرام مراسم سوگواری حضرت سید الشهداء به طور معمول انجام می گیرد، و سه شب هم اطعام برگزار می شود، آیا اجازه می فرمائید کلیۀ مخارج مراسم به حساب شمارۀ 100 یا یا 200 واریز و یا به مصارف خانوادۀ شهداء و مجروحین انقلاب برسد؟و یا اینکه باید مراسم سوگواری بر حسب معمول اجراء شود؟

جواب:مراسم سوگواری سید مظلومان ترک نشود

سؤال37:اخیراًمشاهده می شود بعضی به اسم مسلمان آگاه و مسؤول از آوردن پرچم و نخل و علامات و طوق و جریده در مراسم سوگواری خامس آل عبا و ائمۀ اطهار (ع) به عنوان اینکه خرافا و بدعت است ممانعت نموده، و همچنین به سینه زنی، زنجیر زنی، شبیه خوانی و تعزیه خوانی ایراد می گیرند، آیا به نظر حضرت عالی موارد مذکور شرعاً جائز و در مراسم مذهبی و شعائر سنتی کما فی الساب باید اجراء گردد یا خرافات و خلاف شرع است که باید ترک شود؟

جواب: در وضع موجود قمه نزنند، و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد مانع ندارد؛ اگر چه روضه خوانی بهتر است. و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.

سؤال 38 : آیا قمه زدن در عزای حضرت امام حسین (ع) جائز است یا نه؟

جواب: اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولی در این زمان این همل نشود.

سؤال 39 : نظر مبارک خود را در مورد خواندن دعاهای کمیل ، ندبه، سمات، زیارات عاشورا و جامعه، عزاداری حضرت امام حسین (ع) ( از قبیل نوحه خوانی، سینه زنی و غیره)مرقوم فرمائید تا رفع ابهام و شبهه از دسائس مغرضین شود، و نیز شیعیان راستین اغفال نشوند؟

جواب: خواندن ادعیۀ مأثوره و عزاداری برای حضرت سید الشهداء از افضل قربات و آدم ساز است.

سؤال 40 : از صد سال قبل و یا بیشتر در محل ما تعزیه بر پا می داشتند ( به این ترتیب که صحنۀ کربلا را به نمایش می گذاشتند ، مثلاً یکی در نقش شمر و یکی در نقش امام حسین (ع) ) حال با توجه به اینکه من نذر کرده ام تعزیه بخوانم آیا اشکال دارد یا خیر؟

جواب: شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانع ندارد ولی بهتر است به جای آن روضه بخوانند.

سؤال 41 : نوحه سرائی حضرت سید الشهداء (ع) به وسیلۀ مداحان اهل بیت و گرفتن پول و اعانات و نذورات در مقابل آن چه حکمی دارد؟

جواب: نوحه سرائی در مجالس عزای حضرت سید الشهداء(ع) از اعظم قربات است، و دریافت تبرعات و اعانات و نذورات مربوط به این کار مانع ندارد.

سؤال 42 : قمه زنی و سینه زدن با بدن برهنه در انظار عمومی چه حکمی دارد؟

جواب: در شرائط و اوضاع کنونی از قمه زدن خودداری شود، و عزاداری و سینه زدن مانعی ندارد.

سؤال 43 : شایع نموده اند که روضه خواندن و مسأله گفتن بعد از انقلاب فائده ندارد، و تا انسان معنای نماز و قرآن را نداند نباید خوانده شود! لطفاً نظر خود را در این زمینه بیان فرمائید؟

جواب: نماز باید خوانده شود هر چند معانی آن را نداند، و روضه خوانی و بیان مسائل لازم است.

سؤال 44 : شبیه خوانی یا تعزیه بر ÷اکردن و به نقش امام و فرزندان و یاران او در آمدن جائز است یا خیر؟

جواب: شبیه در آوردن و تعزیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد مانع ندارد، ولی بهتر است به جای آن روضه بخوانند، بلکه اگر وهن بر مذهب باشد باید ترک شود.

سؤال 45 : آیا زدن طبل و شیپور در تعزیه حضرت سید الشهداء (ع) جائز است یا نه؟

جواب: اگر از آلات لهو لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد.

سؤال 46 : آیا جائز است در مراسم عزاداری امام حسین (ع) مردها با حضور زنها لخت شده و عزاداری نمایند؟

جواب: اشکال ندارد مگر در صورتی که مفسده داشته باشد، و بر زنها واجب است از نگاه کردن به بدن نا محرم اجتناب نمایند.

سؤال 47 : شبیه خوانی در ماه محرم و به نقش امام و فرزندانش در آمدن چه صورت دارد؟

جواب: شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات نباشد و موجب وهن مذهب نشود اشکال ندارد، و بهتر است به جای آن روضه بخوانند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -