انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1245: - چيزى كه پيدا مى‌شود، در روزگار ما چگونه بايد تلاش كرد تا به دست صاحب آن برسد؟

جواب: باسمه تعالى؛ در صورتى كه علامتى داشته باشد و احتمال داده شود كه با تعريف صاحبش را پيدا كنند، تعريف لازم است، مگر چيزهاى كم‌ارزشى كه اگر گم شود يا جا بماند در جايى، صاحبش از آن اعراض مى‌كند، مثل قوطى كبريت يا مداد و امثال آن كه در اين صورت، تعريف لازم نيست؛ و در مواردى كه تعريف لازم است، بايد در جاهايى كه گمشده‌ها را اعلام مى‌كنند و افرادى كه مالشان گم شده به آنجا رجوع مى‌كنند، اعلام شود، و لو بواسطۀ نصب اعلاميه، و الله العالم.

سؤال1246: كوپنى پيدا شده، وظيفه چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ بايد از طرف صاحبش به فقير صدقه بدهد، و اگر خوف آن باشد كه تا به دست فقير برسد و فقير از آن استفاده كند، كوپن باطل شود، آن را بفروشد يا خودش كوپن را بردارد و قيمت آن را به فقير صدقه بدهد، و الله العالم.

سؤال1247: قرآنى را در يكى از پاركها پيدا كردم و آن را برداشتم، لطفاً بفرماييد تكليفم نسبت به آن چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر از پيدا كردن صاحبش مأيوسيد، آن را به فقيرى كه احتياج به قرآن دارد، از طرف صاحبش صدقه بدهيد، و الله العالم.

سؤال1248: در ميان اتوبوسها و خودروهاى مسافربرى و چايخانه‌ها و مهمان‌پذيرها و غيره اگر چيزى پيدا شود، حكم لقطه را دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ حكم مال مجهول المالك را دارد، در صورتى كه صاحب مال، آن را جا گذاشته باشد، مثل كيف دستى و بغچۀ لباس، و اگر از دست شخص افتاده باشد، حكم لقطه را دارد، و الله العالم.

ج2:

سؤال1184 -اگر مالى مثل ژاكت يا پيراهن دست دوم پيدا كنى و دنبال صاحب آن بگردى و او را نيابى و اين ژاكت يا پيراهن نيز به فروش نرسد كه پول حاصل از فروش آن در صندوق صدقه ريخته شود، آيا مى‌توانيم با اين لباس يا پيراهن نماز بخوانيم؟

جواب:بسمه تعالى -در صورتى كه مأيوس بشود از پيدا كردن صاحب آن يا يك سال از پيدا كردن چيز بگذرد و اعلام كرده و صاحبش پيدا نشده است، در اين صورت قيمت آن را به فقير مؤمن صدقه مى‌دهد و آن را براى خودش برمى‌دارد، و در اين صورت نماز خواندن در آن مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال1185 -اينكه گفته شده اگر گمشده كمتر از يك درهم ارزش داشته باشد مى‌توان آن را با قصد تمليك صاحب شد، حال اگر اميد پيدا كردن صاحبش بسيار بود، باز مى‌توان آن را براى خويش تملّك نمود يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -در فرض مزبور تملّك مانعى ندارد، و اللّه العالم

سؤال1186 -من يك سال قبل نوار كاستى پيدا كردم و تلاشى در پيدا كردن صاحب آن نكردم، الآن پشيمان هستم و امكان پيدا كردن صاحب آن الآن وجود ندارد، قيمت آن در بيرون 600 تومان است، من الآن چه وظيفه‌اى بر گردن دارم؟

جواب:بسمه تعالى -در فرض سؤال كه فعلا امكان پيدا كردن صاحب آن موجود نيست پول آن را به فقير صدقه بدهيد، و اللّه العالم.

سؤال1187 -اگر شخصى صد هزار تومان از شخصى بستانكار است يك قطعه چك به او مى‌دهد تا از بانك وصول كند ولى او چك را گم مى‌كند و شخص ثالثى چك را پيدا كرده و پولش را از بانك دريافت مى‌كند، حكمش را بيان فرماييد.

جواب:بسمه تعالى -اگر گيرندۀ چك در حفظ آن كوتاهى كرده ذمّۀ بدهكار برىء مى‌شود، و اللّه العالم.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -