انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل ترتیبی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
غسل ترتیبی
روزه با غسلى که به ترتیب نبوده
سؤال719. اگر شخصى در غسلى واجب ترتیب را رعایت نکرد و بعد از غسل روزه گرفت، حکم روزه ى او چگونه است؟
پاسخ: چون تعمّد بر صبح کردن با جنابت نداشته روزه اش صحیح است، مگر عمدى بوده و مى دانسته که غسلش باطل است.
رعایت نکردن ترتیب در غسل
سؤال720. اگر شخصى غسلى انجام داد و بعد از اتمام غسل احتمال داد که ترتیب را رعایت نکرده است و فکر مى کرده که فقط نیّت ترتیب کافى است، نمازهاى او چه حکمى دارد؟
پاسخ: شکّ بعد از غسل اثر ندارد و غسل او صحیح است.
شک در خارج شدن بول یا باد معده در غسل ترتیبى
سؤال721. شخصى هنگام غسل ترتیبى شک مى کند که بول یا بادى از او خارج شده یا نه، وظیفه او چیست؟
پاسخ: اعتنا نکند.
غسل با دست خیس
سؤال722. آیا خیس کردن دست در ظرف آب و کشیدن به اعضاى غسل کفایت از شستن مى کند؟
پاسخ: بله، کفایت مى کند.
خشک شدن اعضاى غسل
سؤال723. اگر کسى با مقدار کمى آب غسل کند و تا طرف چپ را مشغول مى شود، آب طرف راست به واسطه گرمى هوا یا باد و یا کمى آب خشک مى شود و یا وقتى مشغول شستن قسمت هاى پایینى طرف راست است، قسمت بالاى آن خشک مى گردد، آیا غسل او صحیح است؟
پاسخ: بله، صحیح است.
مباشرت در غسل
سؤال724. آیا در انجام غسل مباشرت شرط است و اگر کسى آب را براى انسان باز کند و یا براى رسیدن آب به برخى از مواضع به شستن بدن کمک نماید، اشکال دارد؟
پاسخ: مباشرت در حال اختیار شرط است ولى آب بازکردن دیگرى، منافى با مباشرت نیست.
رعایت ترتیب در هر عضو
سؤال730. آیا در غسل ترتیبى، رعایت ترتیب در هر عضو نیز لازم است؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب رعایت ترتیب در هر عضو لازم است، به این صورت که از بالا شروع کند و به قسمت هاى پایین عضو ختم کند و چنین نباشد که مثلاً اوّل قسمت پایین سمت چپ را بشوید و سپس قسمت بالاى سمت چپ را بشوید.
غسل با بدن خیس
سؤال731. اگر تمام بدن انسان قبل از غسل خیس باشد، آیا با اتصال آب جدید به خیسى سابق مى توان نیّت غسل کرد؟ یا رساندن و جریان یافتن آب جدید بر اعضاى غسل لازم است؟
پاسخ: با اتصال آب جدید هم، اگر جریان و شستن صدق کند کفایت مى کند.
غسل با اسم اشتباهى
سؤال732. غسل با یک اسم اشتباهى دیگر چه حکمى دارد؟
پاسخ: چون قصد وظیفه دارد، اشکال ندارد.
شستن سر و گردن با طرف راست و چپ بدن
سؤال746. هنگام شستن طرف راست و چپ، سر و گردنم را نیز مى شستم، آیا این کار صحیح بوده است؟
. گر چه لازم نبوده ولى غسل باطل نشده است.
ترتیب و موالات در غسل
سؤال747. ترتیب و موالات یعنى چه؟ و آیا در غسل شرط است؟
پاسخ: ترتیب آن است که اعمال غسل به ترتیبى که در رساله ذکر شده انجام شود، یعنى اوّل سر و گردن شسته شود و سپس طرف راست و پس از آن طرف چپ، و موالات یعنى پشت سر هم انجام دادن کارها که در غسل ترتیب لازم است، امّا موالات در آن شرط نیست.
شستن کف پا در غسل
سؤال758. کسى که نمى دانسته شستن کف پا در غسل لازم است مدتى به این ترتیب غسل نموده نسبت به نماز و روزه هاى گذشته چه تکلیفى دارد؟
پاسخ: چون به صورت طبیعى در هنگام غسل طرف چپ و راست آب به کف پا نیز مى رسد، در صورت احتمال رسیدن آب به کف پاها، غسل هاى گذشته او محکوم به صحت است.
فراموشى در شستن یک قسمت
سؤال776. در صورتى که شستن یک قسمت از بدن در غسل فراموش شود تکلیف چیست؟
پاسخ: به مسأله ى 367 رساله رجوع شود.
دست کشیدن در هنگام غسل
سؤال781. آیا در غسل دست کشیدن به بدن واجب است، یا فقط جارى کردن آب بر بدن کافى است؟
پاسخ: جارى کردن آب کافى است.
شستن ناف و عورت در غسل
سؤال797. سال ها در انجام غسل ترتیبى تمام ناف و تمام عورت را فقط با یک طرف بدن مى شستم، وظیفه چیست؟
پاسخ: اگر احتمال مى دهید که نصف آن ها با طرف دیگر هم شسته مى شده است، اعمال شما محکوم به صحّت است.
غسل ترتیبى در وان
سؤال798. کسى که غسل واجب دارد مى تواند در وان حمام به نیّت غسل ترتیبى ابتدا سر و گردن را زیر آب ببرد و تکان دهد و سپس همان طور که در وان دراز کشیده نیمه طرف راست بدن را به نیّت طرف راست زیر آب ببرد و تکان دهد و سپس به همین نحو نیمه ى طرف چپ را غسل دهد؟
پاسخ: مى تواند، ولى در همان حال هم بنابر احوط باید رعایت شستن جاهاى بالاتر و سپس پایین تر را بنماید.
نحوه ى غسل ترتیبى
سؤال799. در موقع غسل پس از شستن سر و گردن یا طرف راست، آیا لازم است از زیر دوش کنار برود و بعد طرف راست یا چپ را بشوید؟
پاسخ: لازم نیست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -