انهار
انهار
مطالب خواندنی

موجبات جنابت- آیت الله مکارم شیرازی مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
موجبات جنابت- آیت الله مکارم شیرازی مدظله
*خروج بی اختیار منی
سؤال: کسى که بى اختیار از او منى خارج مى شود چه وظیفه اى دارد؟
پاسخ: خروج منى به هر صورت موجب غسل است به شرط این که یقین داشته باشد و هرگاه به خاطر عمل پروستات ذرّات منى در بول مستهلک شود موجب جنابت نخواهد شد.
*خروج باقی مانده منی از مجاری رحم
سؤال: آیا زن پس از نزدیکى شوهر با او و قبل از غسل، باید صبر کند تا منى شوهر از او خارج شود و اگر فوراً غسل کرد و آب یا رطوبت مشکوکى خارج شد، تکلیفش چیست؟
پاسخ: غسل ندارد، ولى اگر یقیناً منى است باید خود را آب بکشد
*خروج منی به همراه بول در بیماران پروستات
سؤال: کسانى که بر اثر عمل جرّاحى پروستات، در بیشتر اوقات، همراه ادرارشان منى خارج مى شود، آیا با خروج یقینى، غسل بر آنها واجب مى گردد، هر چند دفعات آن فراوان باشد؟ یا ادلّه وجوب غسل فقط شامل خروج متعارَف مى شود؟
پاسخ: با توجّه به این که خروج منى در چنین فرضى، داخل ادرار به صورت مستهلک خواهد بود، سبب غسل نمى شود; ولى اگر به صورت مستقلّ و یا شبه مستقل خارج شود، غسل واجب مى شود. ولى چنانچه تکرار غسل موجب عسر و حرج شدید گردد، تیمّم بدل از غسل مى کند.
*کسی که بی اختیار منی از او خارج می شود
سؤال: وظیفه شرعى کسى که بى اختیار از وى منى خارج مى شود چیست؟
پاسخ: خروج منى به هر صورت موجب غسل است، به شرط اینکه یقین حاصل شود. و هر گاه به خاطر عمل پروستات ذرّات منى در بول مستهلک گردد، موجب جنابت نخواهد شد.
*حکم رطوبت های مشکوک بیماران
سؤال: رطوبت مشکوکى که از بیمار خارج مى شود در چه صورتى موجب غسل است؟
پاسخ: اگر رطوبت هنگامى خارج شود که به اوج شهوت جنسى رسیده، حکم منى دارد و باید غسل کند، و لازم نیست با جستن بیرون آید.
*وجوب غسل جنابت پس از دخول
سؤال: اگر زن بعد از غسل دوباره آمیزش کند و هیچ گونه تغییر تحولی یا هیچ حسی از آمیزش نبرد، اما منی مرد بیاید چه حکمی دارد؟ آیا غسل بر زن واجب است؟
پاسخ: اگر دخول صورت پذیرد غسل واجب است.
*غسل جنابت بعد از نزدیکی
سؤال: اگر در هنگام نزدیکی از شخصی منی خارج نشود و حسی پیدا نکند، آیا احتیاج به غسل جنابت است؟
پاسخ: اگر دخول صورت بگیرد انجام غسل واجب است.
*داخل کردن وسایل پزشکی یا دست به مهبل
سؤال: آیا با دخول وسایل پزشکی یا دست به مهبل غسل جنابت واجب می شود؟
پاسخ: غسل واجب نمی شود.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -