انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرایط غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی
احکام غسل ( آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله)
شرایط غسل
وجوب شستن تمام بدن در غسل
سؤال: سوالم این بود که با توجه به کمبود منابع آب در کشور و اهمیت آن در قرن آینده میتوان در این نکته در غسل که حتمآ باید آب به تمام بدن برسد تجدید نظر کرد و همان شستن بدن به اندازه ای که مثلآ بگویند آن شخص خود را شسته کفایت کرد.
پاسخ: غسل چیزی جز این نیست که تمام بدن را طبق آدابی که در رساله آمده بشوید و در این مسئله نباید وسواسی به خرج داد و نگران وضع آیندگان نباشید.
حکم شستن دیگری در وضو و غسل
سؤال: اگر شخص دیگرى انسان را وضو یا غسل دهد صحیح است؟
پاسخ: وضو و غسل او باطل است مگر این که هنگامى که دیگرى آب بر بدن او مى ریزد خود او خودش را شستشو دهد، ولى این کار در غیر موارد ضرورت مکروه است.
بافته بودن مو هنگام غسل
سؤال: با سلام لطفا به من بگویید که با موی بافته شده میتوان غسل کرد یا خیر؟
پاسخ: احتیاط آن است که آن را باز کنید.
وضو و غسل با ناخن های لاک دار
سؤال: آیا لاک زدن ناخنهای پا باعث باطل شدن وضو و غسل میشود؟ لاک زدن چه تعداد از ناخن های پا جایز است؟
پاسخ: اگر یکی از ناخن های پا (غیر از ناخن انگشت کوچک) تمیز باشد وضو اشکال ندارد ولی برای غسل باید همه ناخن ها را تمیز نمایید.
حکم پرداخت قبوض آب مصرفی از پول شبهه ناک
سؤال: در زمان فعلی که از طریق قبض پول آب مصرفی خانه را در بانک پرداخت می کنیم، اگر به صورت غیر عمد با پول شبهه ناک یا پولی که خمس به آن تعلق گرفته مبلغ آن پرداخت شود، آیا غسل جنابت باطل است؟ در صورتی که این کار صورت گرفته حکم اعمال انجام داده شده چیست؟
پاسخ: اگر یقین به وجود پول حرام یا خمس نداده در حساب شخصی خود داشته باشید می توانید از آن استفاده کنید مشروط بر اینکه تصمیم بگیرید خمس واجب را داده و تکلیف پول حرام را نیز روشن سازید.
خشک بودن بدن هنگام غسل
سؤال: در هنگام غسل واجب آیا حتما باید مثل وضو گرفتن بدن را خشک کنیم و سپس غسل کنیم یا با بدن خیس هم می توان غسل کرد؟
پاسخ: خشک بودن بدن برای غسل لازم نیست و با بدن خیس هم می توان غسل کرد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -