انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز عصر جماعت (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سوال با سلام، من با شمارههاي تلفن جوابگويي مسائل شرعي تماس گرفتم، ولي متاسفانه جوابي متناقض و سريع دريافت كردم كه قبل از قانع شدن پاسخگو ارتباط را قطع كردند...
لطفا اين مسئله را جدي پيگيري كنيد چون من نتوانستم امام جماعتي را پيدا كنم كه جواب سوال مرا بداند... كوشش من اين است كه همه نماز هايم را در مساجد اقامه كنم، ولي با اين مشكل روبرو شده ام:
1) نماز جماعت بر فرادا ارجح است.
2) وقت نماز عصر، چهار ركعت بعد نماز ظهر است ولي فضيلت نماز عصر 2:40 دقيقه بعد نماز ظهر است.
3) مومن 51 ركعت نماز در روز مي خواند كه 8 ركعت آن بين نماز ظهر و عصر مي باشد.
4) در صورتيكه نمازي را فرادا خوانده باشيد براي درك فضيلت نماز جماعت مي توانيد دوباره اعاده كنيد و مستحب است.
5) در صورتيكه بخواهيد، مي توانيد نماز ديگري مانند قضا‌، يا نذري را نيت كرده و با جماعتي كه در حال نماز هستند بخوانيد.
با در نظر گرفتن 5 مورد فوق، اگر مطلبي را اشتباه متوجه شده ام، اصلاح كنيد، اگر نه، مسئله من به شرح زير است:
من مقيد به اقامه نمازهاي يوميه در مساجد و نماز جماعت هستم. ولي به نتيجه رسيدم كه خواندن نمازها در اول وقت فضيلت، به جا و درست است و از نظر تزكيه نفس و رسيدن به مقامات عاليه روحاني، و شستشويي روحي كه پيامبر در احاديث از آن صحبت مي كنند كه مومن در 5 نوبت روح خود را با نماز شستشو مي دهد، جاي جمع نمازها آنها را جدا مي خوانم. در دو چله اي كه تا كنون گرفتم، موفق شدم كليه نمازهاي قضاي خود را با جماعت انجام دهم و نمازهاي واجب ديگري براي اقتدا با جماعت ندارم. در اين حال بايد چه كنم؟
1) مي توانم نماز ظهر را براي درك فضيلت جماعت، دو بار جماعت بخوانم؟
2) مي توانم نذري آسان، مثلا اگر توفيق نماز جماعت پيدا كردم، دو نماز دو ركعتي مي خوانم قربت الي الله، كنم و با جماعت عصر بخوانم؟
3) مي توانم براي مادر بزرگ مادرم كه متوفي شدند و به من نمازهاي قضاي ايشان تكليف نيست و كسي به من واگذار نكرده از طرف ايشان نمازهايي برايشان قضا كنم؟
از سه مورد فوق كدام را ميتوانم انجام دهم... اگر همه، كدام افضل و بهتر است... هدف من فقط مسائل تشريعي و فقهي نيست، بلكه از نظر سير و سلوك عرفاني كدام انسان را بهتر به نتيجه هاي معنوي خواهد رساند...
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)

جواب دوست عزیزم دعا میکنم در سیر و سلوک معنوی و طیّ طرق عرفانی و نیل به قرب الهی و عرش نشین شدن و با فرشیان زندگی کردن مثل محمد و آل محمد (علیهم السلام) موفق گردید؛ اما آنچه بنده بطور مفصل و مستمرّ از مطالعه سیره و سنّت وارستگان و سلوک پیشگان و صاحبان بصیرت و اسرار و نفس مطالعه کرده ام راه و روشی غیر از آنچه شما نوشته اید میباشد.

لذا به شما هم توصیه میکنم بجای آنکه خودتان برای خودتان تکلیف و تکلّفی ایجاد کنید راه تجربه شده سالکان شریعت و عالمان عامل را بروید که راه صحیح غیر از آنچه نوشتم نیست و صد البته آنان نیز در راه و سلوک قرآنی و توصیه های معنوی معصومین (علیهم السلام) رفته اند مانند راهی که «بهجت» پیمود و «حداد» رفت و «بهاءالدینی» دنبال کرد و «قاضی» توصیه نمود و «جواد انصاری» نشان داد. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -