انهار
انهار
مطالب خواندنی

چگونگی تقسیم ارث (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام. اینجانب دختری هستم 37 ساله که تاکنون به علت مراقبت از پدر و مادر پیرم نتوانستم ازدواج کنم و زندگی مستقل تشکیل دهم. پدرم چند ماه پیش به رحمت خدا رفت و من و مادرم در خانه زندگی میکنیم و خواهر و برادرانم که ازدواج کرده اند به صورت قهر از ما جدا شده اند و حتی به مادر پیرشان هم سری نمی زنند.سوالم از شما این است که چقدر از مال میت به خودش تعلق می گیرد ؟ نصف خانه ای که الان در آن زندگی می کنیم به نام مادرم هست و فقط نصفش به پدر مرحومم تعلق داشت و 10 میلیون تومان در بانک سپرده داشت. تمام خرج و مخارج دفن و کفن و مراسم ختم به عهده خودم بود و از پول خودم پرداخت کردم و هیچکس کمکم نکرد و پولی نداد . الان میخواهم بپرسم که من چگونه مال میت را حساب کنم و برایش خرج کنم؟ از طرفی نصف خانه که متعلق به پدرم هست تکلیف چیست؟ خواهر برادرانم چیزی نمی گویند که خانه را بفروشیم چون اصلا قهر کرده اند پس تکلیف چیست آبا در این خانه نماز صحیح است؟ از طرفی از زمان فوت پدرم من این خانه را هیأت کرده ام و هر هفته مراسم قرآن و روضه خوانی و انفاق دارم. و از طرف خودم هدیه نثار روح پدرم انفاق و احسان میکنم. آیا می شود که تمام هزینه هایی که انجام میدم حساب کنم و جزو سهم میت در نظر بگیرم و از سپرده یا پول خانه که بعدا حساب می شود کم کنم؟ یا باید همه افراد خانواده با هم این کار را انجام دهند؟
از طرفی پدرم در مورد جهیزیه من هیچ وصیتی نکردند و پولی کنار نگذاشتند. آیا من هیچ سهمی بابت جهیزیه از اموال پدرم دارم یا نه؟ در صورتیکه تمامی خواهر و برادرانم به اندازه خوب و کافی در مورد ازدواج از طرف پدرم هزینه شده است. در واقع پدرم بیمار بود و حتی فکر و حوصله چنین حرفایی رو نداشت و من خودم به تنهایی به مدت 18 سال از پدرم که بیماری مزمن داشت مراقبت و پرستاری کردم و تمام هزینه های درمان را خودم متقبل می شدم تنهای تنها!! حال سوال در مورد سپرده 10 میلیون تومان پدرم و نصف خانه اوست که چیکار کنم که تصرف غیرشرعی نکرده باشم؟ و خدای نکرده حرامی مرتکب نشده باشم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب درگذشت پدرتان را به شما تسلیت میگویم و البته شما اجر زیادی پیش خدا دارید زیرا قبلاً هم به خواهرتان که مرحوم شد خدمت میکردید و در عین حال به پدر و مادر هم خدمت میکردید و الان هم بعد از خواهر و پدرتان که به رحمت خدا رفتند در حال خدمت و محبت به مادرتان هستید و دعا میکنم خدای متعال سایه مادرتان را البته با سلامتی و عافیت و صحت کامل برایتان مستدام فرماید.
اما اگر مرحوم پدر وصیتی نکرده باشد و چیزی به شما در زمان حیاتش نبخشیده باشد بجز سهم الارث چیز بیشتری به شما تعلق نمیگیرد هرچند اگر خواهربرادران انصاف داشته باشند خودشان باید بخشی از ماترک میت را به شخص شما اختصاص بدهند.
به شما توصیه میکنم صبور باشید و البته حتماً خدای متعال قادر هست به شما عنایت ویژه داشته باشد. یاحقّ.

سوال با سلام خدمت برادر مومن و خداییم. حاج آقا من فقط جواب یکی از سوالاتم را گرفتم. سوال اصلی من در مورد محاسبه سهم پدرم است که چگونه انجام دهم و برایش احسان کنم و اینکه الان در خانه ای که زندگی میکنیم مشکل شرعی از جهت نماز و روزه برای من وجود دارد ؟ لطفا مجددا درخواست اول مرا بخوانید چون تک تک سوالات برایم مهم هستند ممنونم. ببخشید حلالم کنید که به زحمت افتادید ولی این قضیه ذهن مرا خیلی درگیر کرده است تورو خدا کمکم کنید. از خدا میخوام لطف و رحمت بیکران برشما نازل فرمایند.

جواب اگر مرحوم پدرتان نسبت به اموال خود وصیتی (مانند ثلث) نکرده باشد اموالی که از ایشان باقی مانده مانند نصف خانه و لوازم زندگی و پول نقد به شکل زیر باید عمل شود:
1) اول باید بدهکاریهای پدرتان داده شود مانند آنچه به بانکها و مردم میباشد و نیز مهر مادرتان به نرخ امروز جزء بدهکاریهای مرحوم پدرتان هست. (شاید پس از دادن بدهیهای میت چیزی از ارث برای ورثه باقی نماند).
2) اگر پس از ادای دیون و بدهکاریهای پدرتان چیزی از اموال به ارث باقی ماند ابتدا باید یک هشتم از اموال به همسرشان یعنی مادرتان داده شود و سپس باقیمانده بین فرزندان تقسیم گردد بطوری که هر پسری دو برابر دختر ببرد.
3) نمازتان در منزل مادام که ورثه چیزی نگویند  اشکال ندارد و نسبت به خیرات لازم هست با بقیه ورثه توافق داشته باشید. یاحقّ.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -