انهار
انهار
مطالب خواندنی

دانش‌آموزان براي نوکري آقا {امام حسین علیه السلام}، سر و دست مي‌شکنند

بزرگ نمایی کوچک نمایی
حاج محمود کريمي در هفتمين آيين تجليل از نوگلان حسيني:
دانش‌آموزان براي نوکري آقا، سر و دست مي‌شکنند
1392/10/09

هفتمين آئين تجليل از نوگلان حسيني ويژه تجليل از مداحان دانش آموز شهر تهران با حضور جمعي از مسئولين فرهنگي و هنري در فرهنگسراي انديشه برگزار شد.
حجت الاسلام شهاب مرادي، رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين مراسم گفت: بعضي از دوستان، خيرخواهان، خردمندان، فقها و بزرگان دين نگران آفت هايي هستند که در برخي مجالس و محافل ديني اتفاق مي افتد. اما يک سري از افرادي که به نظرم مغرض هستند و دوست دستگاه امام حسين (علیه السلام) و خيرخواه بساط امام حسين (علیه السلام) نيستند با چماق آسيب شناسي بنا دارند همه هيئت ها و مجالس را بزنند.
وي در پايان سخنانش با ذکر خاطره اي گفت: در کشور بحرين بودم، جايي رفتيم ناهار بخوريم، پسري به من گفت مي خواهم براي شما بخوانم. کاغذي را لوله کرد و رفت روي ميز ايستاد؛ هم به سبک محمود کريمي و هم به زبان عربي و هم به زبان انگليسي خواند. بسياري از بچه ها هستند که در خانه ها مي خوانند و در بساط کانون مداحان و اين گونه مراسم شرکت نمي کنند. بايد اينها را هم وارد اين مراسم کرد.
مصطفي خرسندي مشاور شهردار تهران و رئيس کانون مداحان به ارائه سخن پرداخت و گفت: 460 دانش آموز در مرحله نهايي آزمون مداحي به رقابت پرداختند و 8 نفر داوري اين مسابقات را بر عهده داشتند.
وي با بيان اينکه ملاک و معيار براي داوري مسابقات مداحي بسيار سخت است، افزود: طبيعت اين کار اين گونه است که شايد نتوانيم عدالت را به طور دقيق رعايت کنيم. در مقطع ابتدايي 151، در مقطع دبيرستان 1، 146 و در مقطع دبيرستان 163 نفر شرکت کرده بودند. در مرحله نهايي 46 نفر شرکت کرده بودند که سه نفر داوري را بر عهده داشتند و در نهايت از هر مقطع سه نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.
محمود کريمي مداح اهل بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در اين مراسم گفت: همه نوع کنکور ديده بوديم، مسابقات مختلف ورزشي ديده بوديم، انواع المپياد علمي ديده بوديم اما تا حالا مسابقه «نوکري» نديده بوديم. از عجايب وجود نازنين حضرت سيدالشهدا (علیه السلام) اين است که خانواده ها فرزندانشان را براي نوکري ايشان به مسابقه مي فرستند و دانش آموزان براي نوکري آقا، سر و دست مي شکنند. اگر مي خواهيد يک روضه خوان خوب شويد بايد علم روضه خواندن داشته باشيد. تقواي صرف کافي نيست. آشپزي هيئت را به کسي که تنها تقوا دارد مي سپريد؟! آشپز و آبدارچي و واعظ و... بايد متخصص باشند، مداح نبايد متخصص باشد؟! مداح هم بايد متخصص باشد.
وي با تأکيد بر اينکه امام (ره) چه کاري کردند که الآن اين همه مداح دانش آموز داريم، گفت: 10 ـ 12 ساله بودم که شعري از پدرم را ياد گرفته بودم و خواندم. گفتم «حسين سردار ره دين بود/عاقبت حق طلبي اين بود.» من و پدرم را به پاسگاه بردند و مرا به خاطر خواندن اين بيت، سيلي زدند و پدرم را هم بازداشت کردند و شکنجه دادند. ما نمي توانستيم در زمان شاه نوحه بخوانيم. شما نوکر آقايي شديد که آقاي همه عالم است. جالب اين است که با اين نوکري، آقايي مي کنيد. خدا همه مردم و نوکران را به درجه باور سيدالشهدا (علیه السلام) برساند که اگر به اين درجه رسيديم وقتي بگوييم حسين (علیه السلام) همه گريه مي کنند و ما هم گريه مي کنيم. بايد به درجه اي برسيد که روزي حضرت حجت (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) ما را صدا کنند و بفرمايند که شما بيا نوحه بخوان. وي در پايان سخنانش در توصيه هايي به دانش آموزان مداح بيان کرد: درس آخر اينکه خوش قول باشيد. اگر دير به جلسه برسيد بي بي را معطل کرديد، ما حق نداريم حضرت زهرا (سلام الله علیها) را معطل کنيم. نماز را سر وقت بخوانيد و خيلي جدي بگيريد. درس را جدي بگيريد و وظيفه شماست که عالم باشيد. قدر پدر و مادرتان را بدانيد، اگر آنها شما را حمايت نمي کردند اصلاً به اينجا نمي رسيديد.
در ادامه اين برنامه سيد محمد حسين حجازي، رئيس فرهنگسراي انديشه و دبير همايش گفت: از نگاه متخصصان، عرصه مداحي، آئين امسال از منظر کيفي نسبت به دوره‌ هاي گذشته از درجه بالاتري برخوردار بوده است. وي همچنين گفت: با توجه به اينکه در آغاز مراحل اين آئين 7 هزار نفر از مداحان دانش آموز شهر تهران شرکت کردند که نيز نسبت به سال گذشته که اين تعداد 2 هزار و 250 نفر ما بود ما با افزايش 274 درصدي روبرو بوده ‌ايم.
وي اظهار کرد: در زمينه برگزاري هفتمين آئين تجليل از نوگلان حسيني، دو مرحله نفرات مناطق مختلف شهري و گزينش برترين ‌ها از ميان آنان را انجام داديم که در ابتدا در اوايل آذر ماه از مناطق آموزش و پرورش و توسط سازمان دانش ‌آموزي، آزمون ‌هاي مربوطه از دانش ‌آموزان مداح شهر تهران به عمل آمد که از تعداد بيش از 7 هزار شرکت کننده، 460 نفر به مرحله دوم و در مرحله سوم نيز از هر مقطع 15 نفر به رقابت نهايي رسيدند.
رئيس فرهنگسراي انديشه اظهار کرد: در قسمت آثار برتر خوشنويسي و نقاشي نيز 400 اثر به دست ما رسيد که از ميان صاحبان اين آثار نيز 7 نفر به عنوان برترين‌ ها شناخته شدند. حجازي در ادامه سخنان خود گفت: ارادت به اهل بيت (علیهم السلام) نعمت بسيار بزرگي است که ما بايد قدر آن را دانسته و از پدران، مادران و کساني که در اين زمينه ما را راهنمايي کردند متشکر باشيم. وي افزود: ما با تجليل از نوگلان حسيني از همه خوبي‌ ها تجليل مي‌ کنيم و در اين عرصه به تقويت و انتقال هويت ديني با ارائه سبک زندگي به اين جوانان و نوجوانان تلاش مي کنيم و معتقديم که در حوزه فرهنگي، فعاليتي مداوم است که تأثيرگذار باشد.
حميد رضا کفاش، معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در اين مراسم گفت: رمز جاودانگي تاريخ کربلا عناصر متعدد و مختلفي دارد. جنگهاي جهاني هزاران و بلکه صدها هزار کشته داده است. حوادثي در طول تاريخ روي داده که افراد زيادي در آن تلف شدند. جريانات اصلاحي و انقلاب ها و... در تاريخ فراوان است و تلفات، بسيار. چگونه است حادثه اي در چهارده قرن پيش در گوشه اي از جهان رخ مي دهد که تعداد شهدا محدود است اما ماندگاري آنها وسيع است و جهان را تکان مي دهد؟
وي در ادامه سخنانش با اشاره به اهميت اتاق فکر گفت: برگزار کنندگان اين مراسم بايد اتاق فکري تشکيل دهند و افراد متخصص بنشينند و در مورد آينده اين مراسم تصميم گيري کنند. نبايد از کميت بالا خوشحال شويم، بايد به کيفيت نگاه کنيم. به نظر بنده بايد اين دانش آموزان مستعد پي گيري شوند تا سال هاي بعد ببينند اينها به کجا رسيد‌ه‌اند. اين مسير بايد پي گيري شود. از اين مجموعه يک نفر محمود کريمي بيرون بيايد، کافي است.
در پايان اين مراسم با حضور حجت الاسلام شهاب مرادي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، مسئولين آموزش و پرورش و فرهنگسراي انديشه، از دانش آموزان برتر در سه مقطع با اهداي هدايايي تجليل شد.
در مقطع ابتدايي به ترتيب امير کرامتي از منطقه 14، محمد رضا جديدوند و محمد حسام طالبي از منطقه 15 رتبه هاي اول و سوم را به دست آوردند. در مقطع دبيرستان 1 نيز به ترتيب محمد جواد جهانمردي از منطقه 16، محمد صادق خنده رو از منطقه 17 و امير حسين روناسي از منطقه 5 به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند. در بخش دبيرستان 2 نيز به ترتيب محمد سجاد خسروآبادي از منطقه 3 و امير رضا غفاري از منطقه 11 و علي قليچ پور از منطقه 6 رتبه هاي اول تا سوم را کسب کردند. به نفرات اول تا سوم هر مقطع به ترتيب کمک هزينه مکه مکرمه و عتبات عاليات و مشهد مقدس به مبالغ 10 ميليون ريال، 7 ميلون ريال و 5 ميليون ريال، و نيز به طور مشترک به همه برندگان، تنديس و لوح تقدير اهدا شد.

منبع: روزنامه رسالت


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -