انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل حیض

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل حیض (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
غسل حیض
نماز خواندن با غسل حیض
سؤال1044. آیا مى توان با غسل حیض نماز خواند؟
پاسخ: لازم است پس از آن وضو نیز بگیرد.
وجوب غسل حیض
سؤال1045. خانم حائض پس از پاکى، براى چه اعمالى باید غسل انجام دهد؟
پاسخ: حائض براى هر کارى که طهارت در آن شرط است باید غسل نماید.
در غسل حیض وضو هم باید گرفت
سؤال1046. آیا با غسل حیض همانند غسل جنابت مى توان بدون وضو نماز خواند؟
پاسخ:  غسل حیض در احکام و کیفیت همانند غسل جنابت است اما براى نماز از وضو کفایت نمى کند.
وقت وضو در غسل حیض
سؤال1047. زن حائض که مى خواهد غسل حیض کند چه وقت باید وضو بگیرد؟
پاسخ:  بهتر است وضو بگیرد، خواه قبل از غسل باشد یا بعد از غسل.
غسل حیض درروز فرد یا روز زوج
سؤال1048. غسل حیض بین روزهاى 3 ـ 10 باید در روزهاى زوج باشد یا فرد؟
پاسخ:  فرقى ندارد بستگى به پاکى و ایام عادت دارد پس کسى که 3 روزه یا 5 روزه پاک مى شود، روز فرد غسل مى کند وکسى که 4 روزه یا 6 روزه پاک مى شود روز زوج غسل مى کند.
ناتوانى از انجام وضو
سؤال1049. اگر حائض بعد از غسل حیض نتواند وضو بگیرد؟
پاسخ:  بدل از وضو تیمم نماید.
ناتوانى از انجام وضو و غسل حیض
سؤال1050. اگر حائض از غسل حیض و وضو هر دو عاجز شود چه تکلیفى دارد؟
پاسخ:  دو تیمم یکى بدل از غسل حیض و دیگرى بدل از وضو به جا آورد.
آب فقط به اندازه غسل دارد
سؤال1051. خانم حائض فقط به اندازه وضو یا غسل آب دارد کدام را انجام دهد؟
پاسخ:  آب را براى غسل مصرف کند.
باطل شدن تیمم بدل از غسل حیض
سؤال1052. خانمى که به جاى غسل حیض تیمم کرده آیا پس از کارى که وضو را باطل مى کند دو باره باید تیمم بدل از غسل کند؟
پاسخ:  تیمم بدل از غسل تا زمانى که بتواند غسل کند باطل نمى شود؛ هر چند احتیاط مستحب تجدید تیمم بدل از غسل است.
پاکى از حیض و عدم دسترسى به آب
سؤال1053. حائضى که در حال سفر پاک مى شود و دسترسى به آب براى غسل ندارد وظیفه اش براى نماز چیست؟
پاسخ:  باید تیمم بدل از غسل حیض کند و تا دسترسى به آب با تیمم نماز بخواند.
فراموشى غسل حیض
سؤال1054. زنى حائض بوده و غسل حیض را فراموش کرده و مدتى نماز خوانده و فقط وضو مى گرفته و در این بین غسل هاى واجب و مستحب دیگرى انجام داده وظیفه او چیست؟
پاسخ: اگر آن غسل هاى واجب را به قصد وظیفه انجام مى داده ـ که همین طور هم هست ـ ، نمازهاى بعد از غسل قضا ندارد.
غسل حیض پس از مرگ
 سؤال1055. کسى را که در حال حیض یا در حال جنابت مرده،آیا لازم است غسل حیض یا غسل جنابت بدهند؟
پاسخ: همان غسل میّت براى او کافى است، ولى بنابر احتیاط موقع غسل دادن نیت غسل جنابت و یا حیض را نیز بنمایند

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -