انهار
انهار
مطالب خواندنی

یائسگی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل حیض (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
یائسگی
یائسگى در سیده و غیر سیده
سؤال1007. زنان در چه سنى یائسه مى شوند؟
پاسخ:  زن هاى سیده بعد از تمام شدن شصت سال قمرى یائسه مى شوند، یعنى خون حیض نمى بینند، و زن هایى که سیده نیستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمرى یائسه مى شوند.
تطبیق 50 و 60 سال شمسى با قمرى
سؤال1008. الف) شصت سال و پنجاه سال قمرى برابر چند سال شمسى مى شود؟
پاسخ: شصت سال قمرى معادل 58 سال و 77 روز و 12 ساعت شمسى مى شود. و پنجاه سال قمرى معادل 48 سال و 179 روز شمسى مى باشد.
عدول به مراجع دیگر در مسأله یائسگى
ب) در صورتى که سن یائسگى در زنان غیر سیده پنجاه سالگى باشد آیا مى توانند در این مسأله به نظر مراجع دیگر عدول کنند؟
پاسخ: خیر، نمى توانند.
خون دیدن بعد از پنجاه سال قمرى
سؤال1009. خانمى هستم 50 سال قمرى من تمام شد ولى مثل جوانى که سر ماه رگل شدم، خون مى بینم. وظیفه ام چیست؟ آیا یائسه هستم؟
پاسخ:  اگر زن غیر سیده باشد، یائسه و استحاضه است.
حیض پس از یائسگى با قرص هورمون
سؤال1010. بعد از 3 سال که از سن یائسگى من گذشته به جهت مصرف قرص هاى هورمونى مجددا رگل مى شوم با این که اطبا متفق اند دیگر قابلیت حمل در من نیست ولى آن خون را عادت ماهانه مى دانند وظیفه من چیست؟
پاسخ:  وظیفه شما عمل به حکم استحاضه است.
شک در یائسگى
سؤال1011. اگر شک کنیم که یائسه شده ایم یا نه چه باید کرد؟
پاسخ:  زنى که شک دارد یائسه است یا نه خود را یائسه به حساب نیاورد.
حیض و شک در یائسگى
سؤال1012. زن نمى داند یائسه شده یا نه و خونریزى هم دارد آیا حیض است یا استحاضه؟
پاسخ:  زنى که شک دارد یائسه شده یا نه، اگر خونى ببیند ونداند حیض است یا نه باید بنا بگذارد که یائسه نشده است.
خون یائسگى چیست؟
سؤال1013. خونى که خانم یائسه مى بیند چه حکمى دارد؟
پاسخ:  این خون استحاضه حساب مى شود اگر احتمال بدهیم استحاضه باشد و احتمال دیگر و نیز اماره معتبره اى دالّ بر این که استحاضه است، در میان نباشد.
زنان قرشى و هاشمى
سؤال1014. چه زنانى تا شصت سالگى خونشان حیض محسوب مى شود؟
پاسخ:  حد یأس در «قرشیه»، از هنگام ولادت تا تمام شدن شصت سال قمرى شرعى است، و قرشى کسى است که نسبت او به «نضر بن کنانه» برسد واز طرف پدر و مادر یا از طرف پدر به تنهایى باشد، واما از طرف مادر به تنهایى، کفایت نمى کند و از قرشیه در این زمان غیر از زنان هاشمیه کسى معروف نیست، بلى قبیله اى که منسوب به قریش باشند اگر معلوم شود انتساب ایشان به «نضر بن کنانه»، در وجه تسمیه، نیز همین حال را دارند.
شک در سیده بودن
سؤال1015. خانم نمى داند سیده است یانه سیده حساب مى شود یا غیر آن؟
پاسخ:  سیده حساب نمى شود

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -