انهار
انهار
مطالب خواندنی

استحاضه ی دوران حاملگی و پس از آن

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل استحاضه (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
لکه بینی هایی که استحاضه است
خون جفت حیض است یا استحاضه؟
سؤال875. زنى هستم که مدت سه ماه است پشت سر هم خون مى بینم دکترها خون را از جفت مى دانند. آیا باید به وظیفه حائض عمل کنم یا مستحاضه؟
پاسخ:  حیض در حال حاملگى امکان دارد. پس اگر خون از ده روز گذشت، ایام عادت را حیض قرار مى دهد و بقیه را استحاضه قرار مى دهد (با تفصیل مذکور در رساله) ولى اگر بداند که خون از زخم و جراحت داخل است، جز تطهیر ظاهر حکمى ندارد.
استحاضه در زمان حاملگى و زمان شیردهى
سؤال876. خانم حامله اى خونریزى دارد آیا حیض حساب مى شود یا استحاضه؟ هم چنین خانمى که بچه شیر مى دهد و خونریزى دارد آیا حیض حساب مى شود یا استحاضه؟
پاسخ:  زن حامله و زنى که بچه شیر مى دهد ممکن است حیض ببیند بنا بر اقوى، ولى اگر بیست روز از ایام عادت دیرتر بود، بنابر احتیاط هم وظیفه حائض و هم مستحاضه را انجام دهد.
خون قبل از زایمان استحاضه است
سؤال877. خونى که قبل از ولادت بچه خارج مى شود چیست؟
پاسخ:  قبل از ولادت بچه هر خونى که دیده مى شود، در صورتى که احتمال غیر استحاضه داده نشود ـ مانند زخم و امثال آن ـ استحاضه است.
حیض پس از زایمان و پس از نفاس به مقدار عادت
سؤال878. خون زائو در صورت ادامه مى تواند حیض باشد؟
پاسخ:  تمام خونى که زائو بعد از گذشتن ایام عادتش و یا اگر عادت ندارد بعد از ده روز مى بیند استحاضه است. ولى اگر بعد از گذشت حداقل ده روز مصادف با ایام عادتش شده حیض محسوب مى شود.
خون پس از زایمان و پس از مقدار عادت
سؤال879. اگر خونریزى زائو تا یک ماه یا بیشتر و کمتر ادامه پیدا کند چه مقدارش استحاضه است؟
پاسخ: براى کسى که عادت معینى دارد تا ایام عادت و براى کسى که عادت ندارد تا ده روز نفاس و بعد از آن استحاضه است.
احتیاط نفاس از دهم تا هجدهم زایمان
سؤال880. گفته مى شود بعد از گذشت ایام نفاس و انجام غسل روز هجدهم هم مى بایست یک غسل انجام شود آیا صحت دارد؟ اگر دارد کاملاً وجه آن را شرح دهید.
پاسخ:  یعنى اگر به طور متصل خون ببیند یا مثلاً 7 روز خون ببیند و پاک شود و دوباره مثلاً 3 روز خون ببیند، در این هشت روز ـ از روز دهم تا روز هیجدهم ـ بنابر احتیاط مستحبى اکید، هم وظیفه استحاضه را انجام دهد و هم کارهایى که در حال نفاس حرام است را ترک کند یعنى بین وظیفه استحاضه و نفاس جمع کند. و در روز هیجدهم غسل نفاس را به قصد وظیفه و رجاى مطلوبیت به جا آورد که در متوسطه و کثیره با غسل استحاضه در عمل متحد اس

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -