کد9634
آدرس/نام فایل
عنوان(۱) فضیلت زکات
محتوا
نوری همدانی: فضیلت زکات
يکي از فرايض مهّم اسلامي، بلکه از ضروريّات اسلام، زکات است. خداوند متعال در  قرآن کريم در ۳۰ مورد زکات را تذکّر داده است و در بسياري از اين موارد آن را  در رديف نماز ذکر کرده است  حضرت باقر علیه السلام فرمودند: «خداوند زکات را قرین نماز قرار داده و فرموده است (اَقيمُو اَلْصَلوة و اتُوا اَلْزَکاة) نماز را بجا آوريد و زکات را بپردازيد بنابر اين کسي که نماز مي خواند ولي از دادن زکوة امتناع مي ورزد مثل اين است که اصلاً نماز را نيز بجا نياورده است.».
حضرت رضا ( عليه السلام ) فرمودند : « خداوند سه چيز را توأمان با سه چيز ديگر مورد امر خود قرار داده است» :
۱- به نماز و زکوه با هم امر فرموده است بنابر اين کسي که نماز مي خواند ولي زکوه نمي دهد ، نماز او مورد قبول در گاه خداوند نخواهد شد
۲-  به سپاسگزاري خود با سپاسگزاري از پدر و مادر با هم امر نموده است و کسي که نسبت به پدر و مادر خود شکر گزار نباشد نسبت به خداوند نيز شاکر و سپاسگزار نخواهد بود
۳-  به رعايت تقوا و صله رحم ( داشتن ارتباط با خويشاوندان ) با هم امر کرده است: بنابر اين کسي که ارتباط را با خويشاوندان خود قطع کند، نسبت به خداوند تقوا را مراعات نکرده است.
حضرت صادق (عليه السّلام) فرمودند: «کسي که به اندازه يک قيراط (مقدار بسيار کمي است) از زکوه مال خود نپردازد، داراي يمان و اسلام کامل نيست.».
و بالاخره تعدادي از احاديث اهل بيت عصمت و طهارت (سلام الله عليهم اجمعين) دادن زکوة را موجب آثار و عواقب نيک و فضيلت هاي بسيار از قبيل بخشيده شدن گناهان، آساني حساب در روز قيامت ، نمّو و افزايش ثروت و مال و وسعت امکانات اقتصادي و خاموش شدن آتش غضب خداوند و افزايش عمر معّرفي مي کنند و گروه ديگري از عواقب زيانباري که بر ترک زکوة مترّتب مي گردد ، سخن مي گويند .
حضرت امام صادق (عليه السّلام) از پدران خود نقل مي کند که حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلّم ) فرمودند : « جريان اوضاع و امور امّت من تا هنگامي که به يکديگر  خيانت نمي کنند و امانت را مراعات مي نمايند و به يکديگر در کارهاي خير کمک مي کنند و زکوة اموال خود را مي پردازند بر اساس خير و برکت خواهد بود : ولي موقعي که از اين وظائف خطير اسلامي ، سر باز زند به قحطي و سختي زندگي و پديد آمدن مضيقه هاي اقتصادي ، گرفتار خواهد شد .»
حضرت باقر (عليه السّلام) فرمودند : «در کتاب حضرت علي (عليه السّلام) از حضرت رسول اکرم ( صلّي الله عليه و آله و سلّم ) نقل شده است که آن حضرت فرمودند : هنگامي که مردم از دادن زکوة امتناع بورزند ، زمين نيز برکات خود را از مردم منع مي کند و از زراعت ها و ميوه ها و معادن ، استفاده هاي مطلوب بدست نمي آ يد .»
حضرت صادق (عليه السّلام) از پدران بزرگوار خود نقل مي کند که حضرت پيغمبر ( صلّي الله عليه و آله و سلّم ) فرمودند : «هيچ بنده اي نيست که از دادن زکوة مال خود خودداري و مال او افزايش پيدا کند . ».
صفحه والدزکات, 3283
نوع محتوامطالب توضیح المسائل مراجع
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2024/02/01