کد81
آدرس/نام فایل
عنوانتغییر دادن مجتهد(یعنی عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر)
محتوا

تغییر دادن مجتهد(یعنی عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر)

  «مسائل اختصاصی»

فاضل: مسأله 13- رجوع کردن از مجتهد زنده به مجتهد زندهٔ دیگر در صورت تساوی آنها جایز است و اگر دیگری اعلم باشد رجوع به او واجب است.

مکارم: مسأله 16- عُدول (یعنی تغییر تقلید از مجتهدی به مجتهدی دیگر) جایز نیست بنابر احتیاط واجب، مگر آنکه مجتهد دوّم اعلم باشد و اگر بدون تحقیق عدول کرده باید بازگردد.

 

(استفتائات از مقام معظم رهبری)

عدول از مجتهدی به مجتهد دیگر

سؤال29: تا به حال در بقاء بر تقلید از میّت، به اجازهٔ مجتهد غیر اعلم عمل می کردیم. اگر اجازهٔ مجتهد اعلم شرط بقاء بر تقلید از میّت است، آیا عدول به اعلم و طلب اجازهٔ او برای بقاء بر میّت بر ما واجب است؟

آیت الله خامنه ای: اگر فتوای غیر اعلم موافق با فتوای اعلم در این مسئله باشد، عمل به فتوای غیر اعلم اشکال ندارد و نیازی به عدول به اعلم نیست.

سؤال 30: آیا در عدول از یکی از فتاوای امام خمینی «قدّس سرّه» واجب است به فتوای مجتهدی که از او برای بقاء بر تقلید میّّت اجازه گرفته ام، رجوع کنم یا آنکه به فتوای سایر مجتهدین هم می شود عمل کرد؟

آیت الله خامنه ای: احتیاط در رجوع به فتاوای همان مجتهد است، مگر آنکه مجتهد زنده دیگر اعلم از آن مجتهد و فتوای او در مسئله مورد عدول مخالف فتوای مجتهد اول باشد، که احتیاط واجب در این صورت، رجوع به مجتهد اعلم است.

سؤال 31: آیا تغییر مرجع تقلید جایز است ؟

آیت الله خامنه ای: عدول از مجتهد زنده به مجتهد زندهٔ دیگر بنابر احتیاط واجب جایز نیست مگر اینکه اعلم یا محتمل الاعلمیه باشد.

سؤال 32: جوانی هستم ملتزم به احکام شرعی، در گذشته قبل از رسیدن به سن تکلیف مقلّد حضرت امام (ره) بودم، ولی این تقلید مبتنی بر بیّنه شرعی نبود بلکه بر این اساس بود که تقلید از امام سبب برائت ذمّه می گردد. بعد از مدتی به مرجع دیگری عدول کردم، در حالی که این عدول هم صحیح نبود و بعد از درگذشت آن مرجع، به جنابعالی عدول کردم، لطفاً حکم تقلیدم از آن مرجع و حکم اعمالم در آن مدت و تکلیف فعلی ام را بیان فرمایید؟

آیت الله خامنه ای: آن دسته از اعمال شما که بر اساس فتوای امام «قدّس سرّه»، چه در حال حیات با برکت وی و چه بعد از رحلت ایشان، بنا بر تقلید از امام «قدّس سرّه» انجام گرفته، محکوم به صحت است . ولی اعمالی که به تقلید غیر منطبق با موازین شرعی از مرجع دیگری انجام یافته، اگر منطبق با فتوای کسی که هم اکنون باید از او تقلید کنید، باشد، محکوم به صحت وموجب برائت ذمه است، و الّا قضای آنها بر شما واجب است. در حال حاضر شما بین بقاء بر تقلید از امام راحل «طاب ثراه» و بین عدول به کسی که براساس موازین شرعی او را شایستهٔ تقلید می دانید، مخیّر هستید.

صفحه والد
نوع محتوا
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش