کد792
آدرس/نام فایل
عنوانمواردی که فقط قضا لازم است
محتوا
حکم مسافری که قبل از ظهر به وطن برسد
سؤال: اگر شخصی در ماه رمضان صبح به مسافرت رفته روزه اش رابخورد ولی قبل از ظهر به وطن باز گردد تکلیفش چیست؟
پاسخ: روزه آن روز قضا شده و پس از ماه مبارک قضایش را انجام می دهد.
قضای روزه هایی که شخص احتمال ضرر می داده
سؤال: اینجانب مدت 5-6 سال بود که طبق آزمایشات متعدد دارای بیماری "هپاتیت ب" بودم و در آن زمان دکتر از گرفتن روزه مرا منع می کرد ولی 2 سال پیش دکتری به من گفت که این بیماری نیست که من دارا هستم بلکه نوعی پاتن بیماری است و من مشکلی ندارم و من هم از همان زمان روزه هایم را گرفته ام ... حال آیا قضای روزه های آن 5-6 سالی که احتمال بیماری میرفت بر من واجب است یا خیر؟
پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه ها را قضا کند.
کسی که سال اول تکلیف روزه نگرفته
سؤال: وظیفه خانمى که سال اوّل تکلیف روزه اش را خورده است چیست؟ و اگر باید قضا کند چگونه قضا نماید؟
پاسخ: کفّاره ندارد خواه جاهل مقصر بوده یا قاصر ولى اگر عمداً و عالماً روزه نگرفته کفّاره دارد و در تمام صور مسأله، قضا لازم است.
تزریق خون به روزه دار
سؤال: آیا تزریق خون به بدن موجب ابطال روزه مى شود؟
پاسخ: احتیاط اتمام آن روزه و قضاى آن است.
روزه برای مادرانی که فرزند شیرخوار دارند
سؤال: آیا بر مادرى که بچّه شیر مى دهد، روزه واجب است؟
پاسخ: زنانى که بچّه شیر مى دهند خواه مادر بچّه باشند یا دایه، اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچّه مى شود روزه بر آنها واجب نیست، ولى براى هر روز کفّاره (یک مدّ طعام) واجب است، بعداً نیز باید روزه را قضا کنند; امّا اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد کفّاره لازم نیست، ولى بعداً روزه هاى را که نگرفته اند قضا نمایند.
کسی که نمی دانسته آمیزش با همسر روزه را باطل می کند
سؤال: شخصى به خیال این که در روز ماه مبارک رمضان، آمیزش با زوجه نه حرام است و نه روزه را باطل مى کند، مرتکب آن شده است، آیا کفّاره هم دارد؟
پاسخ: فقط قضا دارد.
افطار روزه نذری با عمل حرام
سؤال: نذر کرده بودم یک روز را روزه بگیرم بدون اینکه روز مشخصی را برای آن در نظر گرفته باشم. یک روز تصمیم گرفتم (نیت) که روزه نذری خود را بگیرم. ولی در صبح همان روز، با عمل حرام استمنا، روزه خود را باطل کردم.
• چند روزه قضا باید بگیرم؟
• با توجه به اینکه بیش از دو سال از تاریخ نذر و آن روزه گذشته است، آیا کفاره باید بدهم؟
• آیا کفاره جمع بر من واجب میگردد؟
پاسخ: کار بسیار بدی انجام داده اید و باید توبه و استغفار نمائید ولی کفاره ای ندارد
انجام مبطلات روزه به تصور باطل شدن روزه
سؤال: اگر مرد مسلمان در ماه رمضان با زن خود نه به قصد جنب شدن بازی کند و اتفاقا منی بیرون آبد و به گمان باطل شدن روزه دویاره به قصد جنب شدن بازی کند منی بیرون آبد حکمش چیست؟ آبا کفاره دارد؟
پاسخ: کفاره ندارد ولی قضا لازم است.
افطار روزه قبل از رسیدن به حد ترخص
سؤال: اگر فردی قصد سفر کرده باشد و فراموش کرده یا نداند که تا قبل از حد ترخص خوردن و آشامیدن حرام است و این کار را ( قبل از حد ترخص ) انجام دهد ، ایا کفاره بر او واجب می شود یا قضای روزه کافی است ؟
پاسخ: قضا کافی است.
افطار روزه به دلیل جهل به مسئله
سؤال: اگر کسی به دلیل نداستن دقیق حکم، روزه واجب ماه رمضان را بشکند واگر می دانست که چه حکمی دارد این کار را نمی کرد و بعد از چند وقت به حکم پی ببرد آیا باز هم باید کفاره بپردازد؟
پاسخ: اگر به علت ندانستن مسئله بوده است کافی است قضای آن روز را بجا آورد.
منع اطباء از روزه گرفتن کسی که سنگ کلیه دارد
سؤال: متأسّفانه کلیه ام سنگ ساز است. بدین جهت پزشک مرا از روزه منع کرده، و دستور داده که روزانه حداقل 10 لیوان آب بنوشم. آیا نظر ایشان، که فردى متدیّن مى باشد، لازم الاتبّاع است؟ اگر روزه بگیرم، و به علّت عدم شرب مایعات در روزه هاى ماه رمضان، کلیه ام طبق پیش بینى پزشک دچار مشکل شود، آیا مرتکب معصیت شده و روزه ام باطل است؟
پاسخ: هر گاه از گفته طبیب حاذق متعهّد خوف ضرر پیدا کنید که روزه برایتان ضرر دارد، روزه را افطار مى کنید. و چنانچه پس از ماه مبارک توانستید، قضاى آن را به جا آورید. و اگر بیمارى شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرد، قضا بر شما واجب نیست; بلکه براى هر روز فقط یک مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم، یا مانند آن) به فقیرى مى پردازید. و با توجّه به اینکه اشتیاق زیادى براى روزه گرفتن دارید، خداوند ان شاء الله به شما اجر روزه داران را عنایت خواهد کرد.
قضای روزه در صورت عدم علم به بلوغ
سؤال: اگر شخصی موی ضخیم بین عورت و نافش در آمده باشد اما نداند از نشانه های بلوغ است و نشانه های دیگر را هم نداشته باشد و روزه های واجب ماه رمضان را نگیرد حکمش چیست؟ یعنی آیا علاوه بر روزه قضا کفاره هم دارد؟
پاسخ: در صورتی که موی صخیم به اندازه کافی بر بالای آلت تناسلی باشد نشانه بلوغ است و در فرض سوال که حکم را نمی دانسته قضا کافی است.
ترک تیمم بدل از غسل در ماه رمضان
سؤال: کسی که حکم تیمم بدل از غسل در صورت نبود آب را نمی دانسته و در ماه رمضان موقع قطع آب تیمم نکرده و روزه نگرفته، آیا باید کفاره بدهد یا به خاطر جهل به مسئله فقط قضا واجب است؟
پاسخ: فقط قضای روزه را بگیرد
صفحه والدقضا و کفاره ی روزه, 772
نوع محتوا36
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2012/07/02