کد483
آدرس/نام فایل
عنوانوضوی جبیره
محتوا
استفتائات وضو ( آیت الله العظمی مکارم مدظله )
وضوی جبیره
عدم تعلق حکم جبیره بر دست مصنوعی
سؤال1: آیا دست مصنوعى در حکم جبیره است، و در هنگام وضو باید دست مرطوب بر آن کشید؟
پاسخ: دست مصنوعى حکم جبیره ندارد.
وضوی جبیره برای کسی که نمی تواند مانع را رفع کند
سؤال2: فردى هستم که به خاطر جراحت دائماً آمپول مى زنم، و نمى توانم چسبى که روى محل تزریق زده مى شود را جدا نموده، سپس وضو بگیرم. تکلیف من چیست؟
پاسخ: اگر مى توانید، چیزى روى آنها بگذارید، و وضوى جبیره بگیرید.
وضو و غسل با وجود خون خشک شده در پوست
سؤال3: جوابی کامل در خصوص خون خشک شده روی زخمها و یا زیر ناخن و چگونگی غسل و وضو در این مسئله مرقوم فرمایید:  اگر خونی روی زخم خشک شود و کندن آن موجب خونریزی مجدد شود و یا احتمال دهیم در صورت کندن آن خون ریزی می کند حکم آن خون چیست و غسل و وضو با آن چگونه است؟
پاسخ: در صورتیکه امکان پاک کردن آن نیست، روی آن را با چسب ببندید و غسل و وضوی جبیره ای بگیرید.
احکام وضوی جبیره
وضوی جبیره ای هنگام وجود زخم در عضو وضو
سؤال1: بر اثر جراحت انگشت شست، پنج بخیه بر روی زخم زده شده است و به دستور پزشک باند زخم را بازنموده ام. اما همواره براثر فشار و یا ضربه مقداری خونریزی می کند که بدلیل قرارگرفتن خون های باقیمانده در اطراف نخ بخیه امکان پاک نمودن آن بطور کامل نیست. حال سوال بنده این است که برای وضو یا غسل چگونه بایستی عمل کنم.
پاسخ: وظیفه شما آن است که وضو یا غسل جبیره ای بگیرید و مادام که آب برای آن عضو ضرر دارد یا خوب شدن آن را تأخیر می اندازد از شستن آن خودداری کنید.
وضوی جبیره ای هنگام تنگی وقت برای کسی که مانعی در اعضای وضو دارد
سؤال2: اگه شخصی وقت نمازش تنگ باشد به نحوی که بتواند فقط وضو بگیرد و اگر مانعی برای وضو باشد که وقت نماز اجازه نمی دهد مانع را برطرف کند باید چه انجام دهد آیا باید تیمم کند یا وضو جبیره ای باید بگیرد
پاسخ: در فرض سؤال با همان حال وضوی جبیره ای می گیرد.
دیدن مانعی که رفعش مشقت دارد پس از وضو
سؤال3: اگر مانعی بر اعضای وضو باشد که برطرف شدنش عسر و حرج دارد، چنانچه فرموده اند وظیفه جبیره است. سوال این است که کسی چنین مانعی را بعد از اتمام وضو دیده و در نتیجه نیت جبیره نکرده است، آیا وضویش باطل است؟
پاسخ: عملا جبیره حاصل شده و وضو صحیح است
کیفیت وضوی جبیره ای
پوشاندن عضو جبیره ای با پلاستیک
سؤال1: آیا صحیح است عضوی را که با ید وضو یا غسل جبیره ای دهند داخل پلاستیک کنند و وضو و غسل دهند ؟
پاسخ: آری صحیح است.
وضوی کسی که دست او شکسته است
سؤال2: چندین سال پیش به علت شکستگی دست چپم از کف دست تا زیر آرنج را گچ گرفتم. برای وضو گرفتن چنین عمل می کردم: صورت خود را می شستم، دست راستم را شخص دیگری برایم می شست، روی دست چپ پارچه ای می انداختم و روی پارچه را دست خیس می کشیدم، مسح سر و پای راست را خودم با دست راست می کشیدم، برای مسح پای چپ شخص دیگری از انگشتان دست چپم رطوبت می گرفت و پای چپ مرا مسح می نمود. حال سوال من این است که آیا وضو و نمازهایی که آن هنگام می خواندم صحیح بوده یا خیر؟
پاسخ: شما می توانسته اید دست راست را نیز زیر شیر آب بگیرید و خودتان بشویید زیرا دست کشیدن لازم نیست و همچنین مسح سر و پاها را با همان یک دست انجام دهید به علاوه در چنین مواردی احتیاطا تیمم هم لازم است، بنابراین احتیاط آن است که نمازها را تدریجا طوری که به زحمت نیافتید اعاده نمایید.  
صفحه والدوضو, 454
نوع محتوا36
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2012/06/02