کد352
آدرس/نام فایل
عنواناستخاره های نادرست
محتوا
سؤال: طلاق همسرم ایاخوبه بعلت عدم تفاهم یا خیر؟
پاسخ: این مورد از موارد استخاره نیست. اگر واقعا تفاهم وجود ندارد و زندگی غیر قابل تحمل شده است چاره همان طلاق است. اما دقت نمایید که پیرامون جوانب این موضوع مشورت های زیادی بشود و از طریق مشاورین متخصص در امور اخلاق دینی و معارف اسلام به این نتیجه برسید که طلاق آخرین چاره است و اگر دارای فرزند هستید شاید ارزش تحمل بسیاری از مشکلات، شایسته باشد. بهرحال پیرامون این قضیه استخاره به هیچ وجه و توسط هیچکس جایز نیست.  
**************
سؤال: آیا برای رابطه دوستی با شخصی استخاره صحیح است؟
پاسخ: باید ملاحظه کرد که دوستی از کدام قسم است اگر منظورتان دوستی با نامحرم و جنس مخالف است که از نظر شرعی جایز نیست و اگر دوستی با محرم و جنس موافق است در صورتی که چنین دوستی منفعت معنوی، علمی یا مادی دارد و موجبات خسارت و گناه فراهم نمی شود، در صورتی که بررسی های دیگر اخلاقی و صلاحیت های ارزشی در او برای شما احراز شود دوستی با او مانعی ندارد. به شما توصیه می شود به کتب اخلاقی و دوست یابی مراجعه فرمایید و سپس اقدام کنید.
**************
سؤال:به کسی علاقه دارم که چند سالی از خودم بزرگتر است واز طرف پدر مادرم مشکلی ندارم آیا با او درمیان بگذارم؟
پاسخ: این مورد از موارد استخاره نیست، پیرامون این قضیه مهم که انسان مجبور است تا آخر عمر با شخصی زیر یک سقف زندگی کند و دنیای خود را صرف کند مطالعه زیادی لازم است ، با چنین مسائلی، سطحی و ساده نباید برخورد کرد. به تعبیر بعضی از خواص «بزرگ های کوچک نما» نباید نادیده گرفته شود. شما ظاهرا چنین مطلبی را مهم نمی دانید اما بعید نیست پس از گذشت مدتی و رفع نیازهای فعلی (عاطفی، جنسی و..) پشیمان شوید و راه دشواری برای برگشت داشته باشید یا اصلا برگشت ممکن نباشد.
بنابراین به شما اکیدا توصیه می شود با صبر و حوصله و دقت کافی و مشورت با مشاورین متخصص درمعارف اسلامی و اصول روانشناسی دینی، اقدام کنید. این کار با استخاره درست نمی شود.
**************
سؤال: در خصوص ازدواج موقت استخاره نمایید؟
پاسخ: این مورد از موارد استخاره نیست، پیرامون موضوع دقت کافی داشته باشید و جوانب کار را ارزیابی کرده و سپس با در نظر گرفتن آبرو و حیثیت خود و طرف مقابل، اقدام نمایید. خصوصا اگر دارای اعتبار اجتماعی ، محلی، فامیلی و خانوادگی هستید.
**************
سوال: برای رفتن نزد دعا نویس استخاره نمایید؟
پاسخ: در معارف اسلام هیچ گونه توصیه به رفتن نزد دعا نویس ها وجود ندارد خصوصا اینکه امروزه به اثبات رسیده است که بسیاری از دعا نویس ها رمّال و شیاد بوده و مردم را سرکیسه می کنند. توصیه اسلام به این است که خود انسان با توسل به اهل بیت علیهم السلام به درگاه خداوند استغاثه کند و شخصا حاجت خود را از خدا بخواهد نه از دعا نویس و عبارت «بسته بودن بخت» خیالاتی بیش نیست و اکثر این ادعاها کذب محض است.
**************
سؤال: من دختری 18 ساله هستم که تلفنی با پسر 25 ساله ای رابطه دارم و به او دلبستگی دارم می خواهم با استخاره بدانم که آیا تلفنی با او رابطه داشته باشم یا نه؟
پاسخ: این مورد نیازی به استخاره ندارد و فال در اسلام جایگاهی ندارد امور خود را باید به صورت معقول و مشروع اجرا نمود و رابطه تلفنی دو نامحرم با یکدیگر هر چند قصد ازدواج با هم را داشته باشند جایز نیست و اگر قصد ازذواج وجود دارد مطابق رسومات دینی و رسومات عرف متشرعه پیش قدم شوند تا گناهی صورت نگیرد برای شما و سایر جوانان مسلمان آروزی مقدّرات خیر از ناحیه ی خدای سبحان هستیم.
**************
مرجع: آیت الله مکارم شیرازی(مدظله)
سؤال:  من در جایی کار می کنم اما از رئیسم راضی نیستم کمی بد است میخواهم از انجا در بیایم و در خانه برای برادرم کار کنم میخواهم بدانم آیا از انجا در بیایم و در خانه برای برادرم کار کنم به صلاحم است یانه؟ برایم استخاره بگیرید
پاسخ: این مورد نیاز به استخاره ندارد شرعا و عقلا و عرفا کار در کنار برادر ترجیح دارد به کسی که غریبه باشد خصوصااینکه وی نامحرم باشد و شماهم ازایشان راضی نیستید. انشاءالله خداوند به شما کمک کند.
**************
سؤال:1) میخواهم با قرآن استخاره کنم ولی نمیدانم وقتی یه صفحه خاصی باز میشود منظور معنی اون چی میشه؟ آیا شما کتاب یا سایتی دارید که در مورد اون توضیح داده باشه؟
2) اگر استخاره مشکل شرعی نداره چرا چند ساله که توی نمایشگاه بین المللی کتاب دارند کتاب استخاره را جمع میکنند با اینکه کتاب بسیار پرفروشی بوده و من خودم دیدم خیلی از روحانیون از اون استفاده میکنند؟
پاسخ: 1) استخاره با قرآن در توان هر کسی نمی باشد و معمولا حتی عالمان وارسته از استخاره با قرآن پرهیز می کنند زیرا استخاره با قرآن حقیقتا در شأن صاحبان نفس و عالمان عامل و متدینان می باشد. و شما که خود می فرمایید متوجه نمی شوید صلاح نیست به استخاره با قرآن متوسل شوید. از طرفی استخاره با تسبیح بیشتر سفارش شده است و حتی سند استخاره با تسبیح بیش از استخاره با قرآن است. برای آگاهی بیشتر پیرامون موضوع استخاره با مقاله ای که در بخش استخاره سایت انهار وجود دارد مراجعه فرمایید.
2) کتاب استخاره که چاپ شده کتاب مورد اعتنا و معتبری نمی باشد.و خرید برخی از روحانیون دلیل موجهی برای اعتبار کتاب نیست.
**************
سؤال: من عاشق مردی هستم اما خانواده اش با ازدواج ما مخالفت می کنند و می خواهند او با شخص دیگری ازدواج کند استخاره می خواهم برای اینکه بدانم باید صبر کنم یا فراموشش کنم؟
پاسخ: این مورد نیازی به استخاره ندارد، در مورد ازدواج دین مبین اسلام دستور به تحقیقات و تحصیل احراز صلاحیت های فرهنگی، عاطفی، اجتماعی، عرفی و امنیتی می دهد. موردی که می فرمایید دارای امنیت عاطفی و فرهنگی نیست شما از چنین ازدواج پردردسر و بی خیری صرفنظر کنید و شخصیت و حیثیت خود را ارزان حراج نکنید. بلکه به خدا توکل کنید و با توسل به اهل بیت علیهم السلام از خدا و اولیائش تقاضای خیر و مصلحت خود را بنمایید. سال جدید به شما مبارک و برایتان آرزوی سلامتی، موفقیت و معنویت می کنیم.
**************
سؤال: استخاره می خواهم برای اینکه بدانم در سال 2010 میلادی برایم اتفاقی می افتد یا خیر؟
پاسخ: موردی که می فرمایید از موارد استخاره نیست. استخاره زمانی کاربرد دارد که انسان بخواهد که عملی را انجام دهد یا ترکنماید در غیر این صورت استخاره وجود ندارد چیزی که شما می فرمایید باخبر شدن از غیبو آینده است و چنین چیزی در معارف اسلام جایگاهی ندارد تغییر آینده هر کسی به تغییرذات و شرایط درونی او بستگی دارد . موفق باشید
**************
مرجع: آیت الله مکارم شیرازی(مدظله)
سؤال: استخاره های آنلاین که بعضا در برخی سایتهای دینی هم گذاشته شده درست است یا خیر؟
پاسخ: به نظر نمی رسد چنین استخاره هایی معتبر باشد تنها استخاره هایی معتبر است که با تماس حضوری یا تلفنی یا مکاتبه با شخصی از وی درخواست استخاره شود یعنی او را از طرف خود وکیل می کنید تا استخاره کند چنین استخاره ای قطعا معتبر و بی اشکال است. والله العالم بحائق الامور. موفق باشید
صفحه والد
نوع محتوا
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2013/10/26