کد2744
آدرس/نام فایل
عنوانعده طلاق
محتوا
عقد موقت زن در عدّه خلع توسط زوج
سؤال905. کسى که زنش را طلاق خلع داده است، آیا مى‏تواند در عدّه‏اش او را براى خود صیغه‏ى موقّت کند؟
پاسخ: آرى، مى‏تواند.
عدّه‏ى زانیه
سؤال906. زنى که از زنا باردار شده با زانى یا غیر او ازدواج مى‏کند. آیا احتیاج به عدّه دارد؟ و اگر شوهرش او را بعد از ازدواج طلاق دهد، آیا عدّه دارد؟ و در صورتى که عدّه دارد، آیا عدّه‏ى او ابعد الأجلین است یا عدّه‏ى اقراء؟
پاسخ: زانیه عدّه‏اى از زنا ندارد و اگر شوهرش او را بعد از دخول طلاق دهد، عدّه‏ى او مثل عدّه‏ى غیر حامل است که سه طهر یا سه ماه باشد.(جامع المسائل، ج 3، ص 589.)
حصول عدّه‏ى حامل در سقط جنین عمدى
سؤال907. در طلاق حامل ـ که عدّه‏ى آن به وضع حمل است ـ ، آیا اسقاط جنین عمدى را هم شامل مى‏شود؟
پاسخ: شامل مى‏شود.
طلاق زن پس از تزریق نطفه
سؤال908. نطفه‏ى مردى را پس از ازدواج در رحم عیالش تزریق مى‏کنند و حامله مى‏شود و قبل از دخول او را طلاق مى‏دهد. آیا حکم طلاق قبل از دخول را دارد و عدّه ندارد و یا حکم طلاق حامل را دارد؟
پاسخ: احتیاط دومی است، بلکه لزوم احتیاط مذکور خالى از وجه نیست. (جامع المسائل، ج 3، ص 584)
یائسه شدن زن در عده طلاق
سؤال909. زن مطلّقه‏اى پس از طلاق، یک یا دو بار عادت ماهانه دیده و سپس یائسه شده است. آیا باقى مانده‏ى عدّه ساقط است؟
پاسخ: مدت باقى مانده ساقط نمى‏شود؛ بلکه باید تا آن مدّتى را که اگر یائسه نمى‏شد عدّه‏اش طول مى‏کشید، عدّه‏اش را ادامه دهد.
عده‏ى وطى به شبهه
سؤال910. ابتداى عدّه وطى به شبهه چه زمانى است؟
پاسخ: بعد از وطى است.
حکم عدّه در صورت رجوع و طلاق مجدّد
سؤال911. شخصى عیال خود را که مدخوله بوده، طلاق رجعى داده است و در عدّه به زن رجوع مى‏کند و قبل از دخول، مجدّدا بعد از چند روز طلاق مى‏دهد. آیا او مطلّقه غیرمدخوله است و عدّه ندارد یا براى طلاق دوّم باید عدّه نگه دارد؟
پاسخ: باید از طلاق دوّم عدّه نگه دارد.
لزوم عدّه در صورت یقین به عدم حاملگى
سؤال912. امروزه از نظر پزشکى، امکانات آزمایشگاهى و تجهیزاتى، نظیر سونوگرافى وجود دارد که در کوتاه‏ترین زمان مى‏توان به طور قطع یقین حاصل نمود که زنى در اثر هم‏بسترى و نزدیکى باردار شده است یا خیر. با چنین فرضى آیا مدّت عدّه همان است که قبلاً آورده شده یا قابل تغییر است؟
پاسخ: قابل تغییر نیست.
عدّه طلاق کسى که داروى ضد حاملگى مصرف مى‏کند
سؤال913. امروزه با استفاده از دارو [خوراکى، تزریقى] یا به کار بردن وسایل پیشگیرى، به طور قطع مى‏توان از باردارى زن متعاقب مقاربت، ممانعت کرد، با چنین فرضى آیا براى زنانى که از امکانات فوق‏الذّکر استفاده مى‏نمایند و در عقد دایم یا متعه مى‏باشند، هنگام متارکه لازم است عدّه نگه دارند یا خیر؟
پاسخ: عدّه لازم است.
ازدواج با زن در عدّه
سؤال914. ازدواج دایم یا موقت با زنى که در عدّه است، چه صورتى دارد؟ اگر جاهل به این حکم باشند و امکان دسترسى به حکم نداشته باشند و ازدواج صورت پذیرد، ازدواج آن‏ها چه حکمی دارد؟
پاسخ: ازدواج در عده باطل است و اگر هیچ کدام نمى‏دانسته‏اند که زن در عده است و یا این که نمى‏دانسته‏اند که عقد کردن در عده حرام است، در صورتى که مرد با او در زمان عده نزدیکى کرده باشد، آن زن بر او حرام مى‏شود و اگر نزدیکى بعد از زمان عده بوده است، عقد باطل است، ولى زن بر او حرام نمى‏شود، بلکه مى‏تواند بعدا زن را عقد نماید.
لزوم عدّه بر کسى که رحم ندارد
سؤال915. در اثر عمل جراحى، رحم خانمی را برداشته‏اند یا لوله‏هاى رحم او را بسته‏اند که آبستن نمى‏شود. چنین خانمی را اگر طلاق بدهند و یائسه نباشد، آیا عدّه دارد؟
پاسخ: اگر به او دخول شده باشد، عدّه دارد.
ملاحظه‏ى سال قمرى در احتساب سنّ یائسگى
سؤال916. آیا مراد از پنجاه یا شصت سال براى یائسه شدن زنان سیّده و غیر سیّده، سال قمرى است یا شمسى؟ اگر قمرى است، به سال شمسى چه مقدار مى‏شود؟
پاسخ: ظاهرا سال قمرى است. و نسبت بین سال قمرى و شمسى، به زیادتى مخصوص شمسى در هر سال معلوم مى‏شود که در پنجاه و شصت چه قدر مى‏شود، (60 سال قمرى برابر است با 58 سال و 2 ماه و 18 روز شمسى، و 50 سال قمرى برابر است با 48 سال و 6 ماه و 17 روز شمسى.)
عدّه زن مطلّقه‏اى که به غیر از دخول حامله شده
سؤال917. در صورتى که طلاق پیش از دخول باشد، در حالى‏که زن حامله است و از راه جذب منى یا تلقیح مصنوعى، منى شوهر در رحمش قرار گرفته‏باشد، آیا زن باید عدّه نگه دارد؟
پاسخ: لزوم عده نگه داشتن موافق احتیاط است؛ بلکه لزوم احتیاط مذکور خالى از وجه نیست. (جامع المسائل، ج 3، ص 584.)
ازدواج بدون رعایت عدّه
سؤال918. دخترى را براى پسرى عقد کرده‏اند. پسر از دبر دخول نموده و بعد طلاق گرفته است. سپس آن دختر را بدون عدّه براى پسر دیگرى عقد کرده‏اند. آیا اشکال دارد.
پاسخ: عدّه دارد و عقد در عدّه باطل است و در مورد سوال براى ازدواج دوّم به مسأله‏ى 1920 و 1919 رساله مراجعه شود.
عده پس از ازدواج موقت
سؤال919. آیا زن پس از ازدواج موقت باید عده نگه دارد و آیا این عده نگه داشتن اجحاف به زن نیست؟
پاسخ: اگر در آن عقد نزدیکى بوده، باید عده نگه دارد.
عده ازدواج موقت
سؤال920. عده زن صیغه‏اى چه قدر است؟
پاسخ: بعد از اتمام مدت یا بذل مدت باید تا دو حیض کامل عده نگه دارد.
عقد موقت و بذل مدت
سؤال921. اگر کسى عقد موقت کرد و بعد از مباشرت، اقدام به بذل مدت نمود، و دوباره با همان مورد عقد موقت نمود و قبل از مباشرت بذل مدت کرد، آیا این زن براى دیگرى نیاز به عدّه دارد، یا خیر؟
پاسخ: عقد اوّل نیاز به عدّه دارد، یعنى براى ازدواج زن با فرد دیگر باید عدّه‏ى عقد نخست منقضى گردد.
صفحه والدآیت الله العظمی بهجت (قدس سره), 4310
نوع محتوا36
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2012/08/14