کد2701
آدرس/نام فایل
عنوانلقاح مصنوعی
محتوا

سؤال:حکم شرعی تلقیح مصنوعى با اسپرم مرد اجنبی در محیط آزمایشگاهی وقتی که شوهر فاقد اسپرم باشد چگونه است ومحرمیت به بستگان زن وشوهر چگونه است؟

پاسخ:وارد کردن اسپرم مرد اجنبی به رحم زن جایز نیست ولی تلقیح تخمک زن با اسپرم مرد اجنبی در خارج از رحم ووارد کردن آن در رحم فی حد ذاته جایز است وحرمت آن به لحاظ امور جانبی است که معمولا لازم مى آید مانند کشف عورت وبه هر حال فرزند منتسب به صاحب اسپرم است وربطی به شوهر ندارد ولی اگر دختر باشد با او محرم است زیرا فرزند همسر او است وهمچنین محرمیت فرزند با فامیل آن زن محقق است.

سؤال:آیا کشت نطفه جایز است بدین معنى که تخمک زن ونطفه مرد را منتقل مى کنند وتخمک را در بیرون رحم تلقیح کرده وآنگاه درداخل بدن قرارمى دهند ؟!

پاسخ:این کار در حد ذات خود جایز است.

سؤال:برخى بیمارى هاى ارثى هستند که از پدران به فرزندان انتقال مى یابد و زندگانى آنها را به مخاطره مى اندازد.علم جدید راه نجات برخى از مرضها را یافته است بدین ترتیب که تخمک زن را در لوله خارجى کشت مى کنند و جنین هاى به وجود آمده را کنترل مى کنند و سالم را از بین آنها انتخاب و در رحم مادر کشت مى کنند، بقیه را از میان مى برند آیا چنین عملى شرعاً جایز است؟

پاسخ:مانعى ندارد .

سؤال:در عمل تلقیح تخمک در داخل دستگاه مصنوعى، گاهى چندین جنین شکل مى یابد و چه بسا کشت همه آنها در رحم مادر براى او مرگ آور و یا خطر ناک است آیا مى توان یک جنین را برگزید و بقیه را تلف کرد؟

پاسخ:کشت تخمک پرورده شده که در دستگاه آزمایش، به عمل مى آید واجب نیست پس در فرض سـؤال مى توان یکى را برگزید و بقیه را تلف کرد و از بین برد.

سؤال:برخى اوقات، زن و شوهر به تلقیح مصنوعى که پزشکى آن را اجراء مى کند نیاز پیدا مى کنند و آن عمل، مستلزم دیدن آلت تناسلى آنان توسط پزشک است آیا چنین عملى جایز است؟

پاسخ:دیدن آلت تناسلى و مشاهده آن توسط فرد نامحرم، تنها به سبب یاد شده در سـؤال، جایز نمى باشد و اما اگر نیاز به فرزند، ضرورى باشد و آن، به دیدن آلت تناسلى موقوف باشد در آن صورت جایز مى شود و از موارد ضرورت آن است که پدر و مادر آنچنان براى فرزند داشتن بى صبرى مى کنند که تحمل آن وضع برایشان فوق العاده دشوار و طاقت فرساست.

سؤال:در برخى کشورهاى غربى چنان رایج شده که تخمک زن را از نطفه مرد مى گیرند و آن را در یک رحم مصنوعى مى کارند و سپس جنین بارور شده را به رحم مادر صاحب تخمک منتقل مى سازند و آن گاه جنین در رحم مادر بزرگ، پرورش یافته و وضع حمل پیش مى آید.

اولاً:آیا کشت جنین در رحم مادر بزرگ جایز است؟

و ثانیاً مادر شرعى این طفل کیست؟

پاسخ:جواز این کار مشکل است قطع نظر از این که چنان عملى احیاناً به دست زدن و نگاه نا محرم موقوف مى شود و اگر تلقیح مصنوعى، عملى شد در این که مادر نسبى آن طفل کیست؟ دو احتمال وجود دارد و نسبت به هر دو، زن صاحب تخمک و مادراو، احتیاط ترک نشود.

سؤال:لقاح مصنوعی از زن و مرد شرعی و گزاردن آن در رحم زن دیگر برای باردار شدن چیست؟

پاسخ:فی حد نفسه اشکال ندارد

 

صفحه والدآیت الله العظمی سیستانی (مدظله), 4295
نوع محتوا36
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2013/10/08