کد2672
آدرس/نام فایل
عنوانارتباط با نامحرم
محتوا
حکم تماس بدنى با اهل کتاب
سؤال: آیا دست دادن یا تماس بدنى با اهل کتاب حرام است؟
پاسخ: دست دادن و تماس بدنى مرد با زن نامحرم حرام است اگرچه از اهل کتاب باشد، و دست دادن مرد مسلمان با مردى دیگر هر چند که از اهل کتاب است مانع ندارد.
نزدیکى با زنان اهل کتاب
سؤال: حکم نزدیکى کردن با زنان کافر (غیر اهل کتاب) چیست؟ آیا آنان کنیز به حساب مى‌آیند؟ راه شرعى کدام است؟
پاسخ: نزدیکى با زن کافره اگر از اهل کتاب باشد با اجراى عقد متعه با اجازه او، حکم زوجه را دارد و در غیر این صورت حکم زنامترتب است.
حد ارتباط با نامزد
سؤال: با دخترى نامزد هستم خانواده‌ها هم در جریان هستند آیا مى‌شود براى هم از طریق اینترنت پیام یا ایمیل بفرستیم؟ روابط ما تا چه حدّى شرعى است؟ (عقد یا صیغه هم به هیچ وجه فعلاً ممکن نیست).
پاسخ: باید از بیان مطالبى که محرّک شهوت و یا مناسب زن و شوهر شرعى باشد، اجتناب کنید.
ارتباط با شخص خنثى
سؤال: به تازگى فهمیدم که یکى از دوستانم دو جنسى مى‌باشد. حکم داشتن رابطه دوستى با این فرد را از نظر شرعى و عرفى بگویید.
پاسخ: اگر محرز باشد واقعاً دو جنسى است اصل ارتباط و معاشرت با وى اشکال ندارد ولکن باید از آنچه که در معاشرت مرد با زن و زن با مرد شرعاً حرام است از قبیل لمس و نظر حرام و مانند آن اجتناب نماید.
حدود ارتباط با نامحرم
سؤال: مستدعى است حدود ارتباط مردان و زنان مسلمان با یکدیگر در عرصه جامعه را بیان فرمایید.
پاسخ: بر هر زن و مرد مکلفى شرعاً واجب است در تماس و نشست و برخاست با جنس مخالف حریم ضوابط شرعى و مقررات اسلامى را دقیقاً مراعات نمایند و از هرگونه عمل و رفتارى که آمیخته به ریبه و یا موجب ترتب فتنه و فساد باشد، جداً احتراز نمایند.
دوچرخه‌سوارى بانوان
سؤال: با توجه به موقعیت کنونى کشورمان، لزوم صرفه‌جویى در مصرف بنزین و سهمیه‌بندى شدن آن، کمک به پاکیزگى هواى محیط زیست و سلامتى افراد جامعه، نظر خود را در مورد دوچرخه‌سوارى بانوان جهت رفت و آمد به محل کار و... البته با رعایت حجاب اسلامى اعلام فرمایید.
پاسخ: خانم‌ها باید از هر کارى که موجب جلب توجه نامحرم مى‌شود، اجتناب نمایند.
چت‌کردن با نامحرم
سؤال: نظر جنابعالى در مورد چت‌کردن دختر و پسر چیست؟
پاسخ: با توجه به مفاسدى که غالباً بر آن مترتب است، جایز نیست.
فعالیت زنان خلبان در شرکت‌هاى هواپیمایى
سؤال: با توجه به حضور خلبانان زن در برخى از شرکت‌هاى هواپیمایى داخلى، حکم شرعى اشتغال بانوان به عنوان خلبان هواپیماهاى شرکت‌هاى هواپیمایى ایرانى را با توجه به اینکه در هنگام پرواز در کابین خلبان، همزمان خلبان مرد یا مهندسین پرواز نیز حضور دارند و در طول مدت پرواز همواره امکان ورود و خروج مهمان‌داران هواپیما اعم از زن و مرد و سایر عوامل پرواز از جمله مأمورین حراست و امنیت پرواز وجود دارد، بیان فرمایید.
پاسخ: در فرض مرقوم اگر امکان ورود افراد دیگر به کابین‌ خلبان وجود دارد، اجتماع خدمه‌ى پروازى زن و مرد در کابین با رعایت موازین و مقررات شرعى و قانونى مانعى ندارد
صفحه والدآیت الله العظمی خامنه ای (مدظله), 4294
نوع محتوا36
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2012/08/12