کد2669
آدرس/نام فایل
عنوانحقوق زوجین
محتوا
وظیفه زنان نسبت به انجام کارهاى خانه
سؤال: ما در یک کشور خارجى زندگى مى‌کنیم اینجا آقایان همه وظایف و امور خانه را به عهده زنان گذاشته‌اند و زنان در خانه براى خود وقت هیچ فعالیتى ندارند و مواقع تفریح هم براى آنها فراهم نمى‌کنند، این چه حکمى دارد؟
پاسخ: همسران مجاز نیستند زنان خود را مکلف به انجام کارهاى خانه کنند، و زنان شوهردار در کارهاى شخصى خود آزاد هستند و نسبت به شوهرانشان هیچ تکلیفى زائد بر اداى حقوق زناشویى ندارند.
کار کردن زن و مدیون شدن شوهر
سؤال: اگر مرد متأهلى شغل خود را از دست بدهد و زنش براى معاش خانواده بصورت موقت کار کند، آیا شوهر به زنش مدیون خواهد شد؟
پاسخ: زن اگر درآمد کار خود را خودش تبرعاً خرج زندگى مشترک مى کند شوهر ضامن عوض آن نیست ولى اگر به شوهر قرض دهد سپس از طرف شوهر آن را خرج زندگى کند و یا به امر و درخواست شوهر آن را خرج زندگى مشترک کند، شوهر ضامن عوض آن است.
نفقه همسر و حدود آن
سؤال: کلیه مخارج زندگى را در حد توان براى خانواده تهیه مى‌کنم اما بعضاً همسرم تقاضاى پول نقد بصورت ماهیانه مى‌کند و آن را نفقه مى‌داند. آیا این ادعا مورد قبول است؟ آیا هزینه دانشگاه آزاد ایشان که خارج از حد توان است جزء نفقه محسوب مى‌گردد؟
پاسخ: زوجه از باب نفقه بیش از مسکن و لباس و غذاى متعارف و متناسب با شأن خودش و هزینه درمان‌هاى متعارف، حق مطالبه چیزى از شوهر ندارد.
تقدم نفقه زن
سؤال: مادرم پیش یکى از برادرانم زندگى مى‌کند ولى انتظار دارد در برخى مواقع هدیه‌اى یا مؤونه زندگى به او داده شود آیا زن بنده مى‌تواند مانع دادن این هدایا و یا مؤونه اندک بطور ماهانه شود؟
پاسخ: نفقه زن مقدّم است، اگر بیش از نفقه او دارید اختیارش به دست خود شما است.
امتناع از تمکین تا گرفتن مهریه
سؤال: همسر اینجانب معتقد است چون اسلام مى‌گوید کار منزل وظیفه زن نیست لذا من کار نمى‌کنم و در مورد تمکین هم مى‌توانم تا مهریه نگیرم تمکین نکنم. لطفاً مرا راهنمایى کنید.
پاسخ: به طور کلّى زن بعد از عقد و قبل از اولین تمکین مى‌تواند تمکین نکند ـ البته تمکین خاص مراد است ـ تا مهریه خود را وصول نماید ولى بعد از تحقق تمکین ولو یک مرتبه حق امتناع ندارد، و بر زوجه فقط اطاعت از شوهر در امور مربوط به زناشویى واجب است و انجام کارهاى خانه واجب نیست مگر آن که در ضمن عقد چنین شرطى را کرده باشد در هر صورت در چنین مواردى براى زندگى با هم تفاهم داشته و کمک یکدیگر باشید و سعى کنید مثل بقیه مردم زندگى کنید.
برداشتن پول از شوهر به عنوان نفقه
سؤال: شوهرم نفقه‌اى را که به من مى‌دهد کم است لذا من گاهى بدون اطلاع او از جیبش پول بر مى‌دارم و آن را خرج نفقه واجب منزل مى‌کنم، آیا این کار جایز است؟
پاسخ: نفقه واجبه زن گرچه برعهده شوهر است، ولى زن مجاز نیست بدون اجازه از جیب او پول بردارد.
کار کردن زن بدون اجازه شوهر
سؤال: حقیر دختر عموى خویش را به عقد خود درآورده‌ام اما هنوز در خانه پدرى بسر مى‌برد با توجه به اینکه در عقد نامه شرطى درباره‌ى کار ایشان ذکر نشده، مدتى است که بدون اطلاع و رضایت من در نهضت سوادآموزى در یکى از روستاهاى دوردست مشغول بکار شده است، آیا او مى‌تواند بدون رضایت من سر کار برود؟
پاسخ: تا وقتى که دختر، در خانه پدر زندگى مى‌کند، خروج او از خانه پدرى منوط به اجازه شوهر نیست.
منبع: پایگاه معظم له
صفحه والدآیت الله العظمی خامنه ای (مدظله), 4294
نوع محتوا36
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2012/08/12