کد2470
آدرس/نام فایل
عنوانمسافرت قبل از ظهر
محتوا
احکام مسافر- آیت الله العظمی صافی مدظله
مسافرت قبل از ظهر- برگشت قبل از ظهر
سؤال: مسافر در ماه رمضان باید از چهار فرسخ بگذرد یا از حدّ ترخّص که روزه خود را افطار نماید؟
پاسخ: از حدّ ترخّص که بگذرد روزه را افطار می کند.
سؤال: کسى که در ماه رمضان مسافرت مى کند مى تواند در منزل خود افطار نماید یا باید از حد ترخّص بگذرد و سپس افطار نماید؟
پاسخ: تا به حدّ ترخّص نرسیده نباید افطار کند.
سؤال: اگر کسی در ماه مبارک رمضان قبل از اینکه مسافرت خود را آغاز نماید روزة خود را عمداً باز کند و بعد هم مسافرت او انجام شود چه حکمی دارد؟
پاسخ: باید کفّاره افطار عمد بدهد و قضاء روزه را هم بگیرد.
سؤال: شخصی در ماه رمضان ، قبل از ظهر برای مسافرت از خانه خارج شود و پس از گذشتن از حدّ ترخّص افطار می نماید، ولی قبل از رسیدن به حدّ مسافت از مسافرت منصرف و قبل از ظهر به منزل بر می گردد، آیا امساک بقیّة روز واجب است یا خیر؟
پاسخ: در فرض سؤال امساک واجب نیست.
سؤال: وقتی انسان وارد وطن می شود و مفطر بجا نیاورد اگر قبل از ظهر وارد شد باید قصد روزه کند و روزه او صحیح است آیا باید به وطن برسد قبل از ظهر یا اگر به حد ترخّص هم رسید قبل از ظهر وظیفه او قصد روزه است و روزه اش صحیح است خلاصه ملاک وطن است یا حدّ ترخّص.
پاسخ: اگر قبل از ظهر به جائی برسد که صدای اذان را بشنود و دیوارهای وطن را به بیند باید قصد روزه کند هر چند داخل وطن نشده باشد.
سؤال: در ماه رمضان شخص مسافر از سفر به وطن باز می گردد اما وصول به حدّ ترخص قبل از زوال بوده و ورود به وطن یا محل اقامت بعد از زوال بوده است، وظیفه این شخص نسبت به روزه آن روز چیست؟
پاسخ: در فرض سؤال اگر قبل از رسیدن به حدّ ترخّص مبطل انجام نداده باید نیّت روزه کند.
سؤال: شخصی در سفر بوده و قصد داشته پیش از ظهر به وطن برسد و روزه بگیرد و لو استحبابی، قبل از رسیدن به وطن نسیاناً و و از روی غفلت چیزی خورده، آیا می تواند روزه بگیرد؟
پاسخ: در فرض سؤال نمی تواند روزه بگیرد.
سؤال: اگر کسی بعد از اذان صبح به شهری برود و بتواند قبل از اذان ظهر به وطن خود برگردد روزه چنین فردی چگونه است؟
پاسخ: شخص مفروض باید نیّت روزه کند و روزه باشد و بعد از اینکه از حدّ ترخص وطن گذشت روزه اش باطل است و نباید نیت روزه کند پس اگر مفطری به عمل آورد بعد از ماه رمضان قضای روزه آن روز را می گیرد و اگر بدون نیت روزه مفطر بجا نیاورد تا به سؤالآن شهر رفت و از آنجا برگشت و بحدّ ترخّص وطن رسید و هنوز ظهر نشده بود در آن موقع واجب است نیّت روزه کند و حق خوردن ندارد و روزه اش صحیح است.
 
صفحه والدآیت الله العظمی صافی (مدظله), 2476
نوع محتوا36
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2012/10/07