کد2462
آدرس/نام فایل
عنوانکثیرالسفر
محتوا
احکام مسافر- آیت الله العظمی مکارم مدظله
کثیرالسفر
1- منظور از سفر اوّل کسی که دائم السفر است
سؤال:بنده دائم السفر هستم و طبق نظریه حضرت امام در غیر سفر اول باید نمازها را کامل خواند ولى بنده براى مثال که بر روى کشتى خدمت مى کنم نمى دانم که سفر اول براى من از کجا شروع مى شود یعنى 1- آیا سفر از منزل تا مثلا بندرعباس قبل از الحاق به کشتى سفر اول محسوب مى گردد (زیرا این سفر مقدمه سفر اصلى است). 2- یا شروع سفر بعد از الحقاق به کشتى بوده و تا رسیدن به مقصد ادامه دارد (ممکن است قبل از شروع سفر چند روز دیگر در بندر عباس اقامت داشته باشم) و یا 3- شروع سفر پس از حرکت واقعى از بندر مبدأ بوده و تا رسیدن به مقصد ادامه دارد؟
پاسخ:از هنگامى که از منزل خود به منطقه کار مى روید و از آنجا به سفر دریایى مى روید تا رسیدن به مقصد یک سفر محسوب مى شود.
2- نماز و روزه کارگرانی که در خارج از شهر کار می کنند
سؤال:کارگری که 6 ماه از سال را یا بیشتر در خارج از حد شرعی مشغول به کار میباشد به نحوی که هر روز صبح میاید و شب بر میگردد حکم نماز و روزه اش چگونه است
پاسخ:نماز و روزه او کامل است.
3- دائم السفر بین دو شهر
سؤال:کسى که دائم السفر بین دو شهر مثلا قم و کرج است ولى هر روز از کرج که وطن او نیست به دو فرسخى جهت تدریس یا کار دیگرى مى رود و برمى گردد آیا چنین شخصى در قم و کرج و اطراف آن نمازش را باید تمام بخواند؟
پاسخ:باید تمام بخواند.
4- خانواده کثیرالسفر
سؤال:اگر محلّ کار شخصى به اندازه مسافت قصر از وطنش دور باشد و هر روز به محل کار مى رود و برمى گردد یا یک هفته در محل کار مى ماند، حکم نماز خانواده اش که همراهش هستند چیست؟
پاسخ:هرگاه خانواده اش مرتباً با او همراه هستند نماز همه آنها تمام است.
5- سفرهای طلاب به شهرستانهای استان
سؤال:این جانب طلبه اى هستم اهل سارى که برحسب موقعیّت شغلى مدّتى است که در رشت مشغول خدمت مى باشم و مدّتى که باید در این جا بمانم معلوم نیست، امّا برحسب وظیفه شغلى و نیز براى منبر باید به طور مرتّب به شهرستانهاى استان گیلان سفر کنم.و به ندرت و به طور استثنایى اتفاق مى افتد که ده روز در محل سکونتم بمانم و لذا اقامه ده روز میسر نمى باشد، وضعیت نماز و روزه ام چگونه است؟
پاسخ:وظیفه شما اتمام نماز و روزه است و اگر ده روز اقامت کردید در اوّلین سفر شکسته مى باشد.
6- سفر غیر شغلی برای کثیر السّفر
سؤال:شخصى که کثیر السّفر است اگر در یکى از سفرها، انگیزه سفرش چیز دیگرى باشد همانند معلّمى که همواره جهت تدریس مى رفته و این بار براى عیادت مریض و در غیر مسیر همیشگى خود سفر کرده است از لحاظ افطار و قصر چه وظیفه اى دارد؟
پاسخ:حکم او مانند سایر مسافرین قصر و افطار است.
7- فرق شغل در سفر با شغل سفر
سؤال:به نظر حضرت عالى وظیفه کسى که شغل او سفر است با کسى که شغل او در سفر است فرق مى کند؟
پاسخ:فرق نمى کند.
8- فرماندهی که به پایگاه های مختلف سرکشی می کند
سؤال:شخصى قصد دارد در عرض 6 ماه یا بیشتر به جاهاى متعدّد براى کار سفر کند. مثلا فرمانده نیروى انتظامى منطقه اى بر حسب ضرورت کارى بایستى به پایگاههاى تابعه تحت فرماندهى خود و حتّى تا آخرین مرز منطقه امنیّتى مربوطه سرکشى و امور امنیّتى را از نزدیک کنترل نماید و هیچ گاه در مرکز ده روز نمى ماند:
الف) آیا چنین شخصى دائم السفر محسوب مى شود؟
ب) اگر از اوّل قصد داشته باشد علاوه بر سفرهاى شغلى، به سفرهاى دیگرى نیز برود، مثل این که به مشهد یا تهران، یا امثال آن سفر کند، آیا حکم دائم السفر را دارد؟
ج) اگر به سفر غیر شغلى برود، آیا بعد از این سفر حکم دائم السفر بودن باقى است؟ حتّى اگر یک سفر دائم السفرى برود، و بعد سفر استثنایى کند، آیا بعد از این سفر استثنایى سفر اوّل دائم السفرى سفر دوّم حساب مى شود؟ بدین معنا که این سفر استثنایى به دائم السفر بودن لطمه نمى زند؟
پاسخ:الف: چنین شخصى کثیر السفر است، و نماز و روزه اش تمام است.
ب: در سفرهایى غیر از سفر شغلى، نماز و روزه اش شکسته است.
ج: اگر آن سفر زیاد طولانى نشود، لطمه اى به کثیرالسفر بودن او نمى زند.
9- کسی که هر ماه دو مرتبه بین پنج تا هفت روز به سفر می رود
سؤال:حقیر مدت دو سال و اندی است که به کشور امارات در هر ماهی دو مرتبه سفر می کنم که هر مرتبه بین پنج تا هفت روز طول می کشد و تاکنون هم نماز شکسته خوانده ام واقامت آنجا را هم دارم و مقلد معظم له می باشم. حال تکلیف چیست؟ آیا هنوز باید به همان شکل نماز بخوانم یا اینکه بنده دائم السفر حساب می شوم؟
پاسخ:تکلیف شما نماز شکسته است.
10- «شغله السفر» و «شغله فی السفر»
سؤال:آیا در مسافرت ها، بین راننده که کارش مسافرت است با سفرهای دیگر تفاوتی وجود دارد؟
پاسخ:افراد مختلفند اوّل «شغله السّفر» مانند راننده، دوم «شغله فی السّفر» مانند پیله ور که در روایات به آن اشاره شده است « التاجر الذی یدور فی تجارته » (وسائل، باب 11 من ابواب صلاة المسافر، ح9) و به تعبیر امروزی تاجری که برای تجارت نیاز به سفر دارد و سوم غیر از اینها که مسافرتشان برای امور دیگری است. به فتوای ما هیچ کدام از آنها با هم فرقی ندارند و معیار «کثیرالسّفر» است یعنی به قدری سفر کنند که برای آنها مسافرت از حالت فوق العاده خارج شود و تبدیل به حالت عادی گردد.
11- معیار در کثیر السفر
سؤال:معیار در کثیر السّفر چیست؟
پاسخ:معیار عرف است و کسی که یک ماه هر روز یا حداقل دو ماه و هر ماه سه روز در هفته مسافر باشد،کثیرالسفر محسوب می شود و چنانچه در یک ماه کثیر السفر است و در ماه دیگر این شرایط را ندارد، تنها در همان ماه که دارای شرایط است است کثیر السفر خواهد بود.  
صفحه والدشرایط شکسته شدن نماز مسافر, 2466
نوع محتوا36
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2012/10/07