کد2336
آدرس/نام فایل
عنوانزکات طلا و نقره
محتوا

1- زکات طلا و نقره رایج

سؤال:طلا ونقره که ذکات آن واجب است اگر کسی آن را به دیگری قرض دهد چه حکمی برای کسی که قرض داده وکسی که قرض گرفته واجب می شود.

پاسخ:طلا و نقره های عصر و زمان ما که مسکوک به سکه رایج معامله نیست زکات ندارد.

2- عدم تعلق زکات به طلا در عصر حاضر

سؤال:زکات به چه نوع از طلا واجب میگردد در رساله قید گردیده که به طلای سکه دار زکات تعلق میگیرد آیا به طلائی که برای زینت استفاده می‌شود زکات تعلق نمی‌گیرد؟

آیا میشود حدود آنرا به گرم قید نمائید اگر پس از رسیدن مقدار طلا به حد شرعی زکات آنرا بدهیم و دوباره طلا بخریم در حدی که از حد دوم آن بگذرد باید برای کل آن زکات داد یا فقط برای آن قسمت که زکات آن داده نشده است.

پاسخ:به طلاهای عصر و زمان ما که مسکوک به سکه رایج معامله نیست زکات تعلق نمی گیرد.

3- عدم شمول زکات برای طلای زینتی

سؤال:آیا به طلایی که به شخصی به صورت هدیه داده می شودیا آن طلا را با پولی که هدیه گرفته خریده باشد زکات تعلق می گیرد؟ 2- آیا زکات راباید از خود جنس داد ؟ مثلا اگر کسی 200 گرم طلا دارد باید 20 گرم آنرا زکات دهد . یا می تواند معادل آن مقدار طلا را محاسبه کرده و پول آنرا بدهد. اگر می تواند پول آنرا بدهد باید چگونه عمل کند؟

پاسخ:طلاهای عصر و زمان ما زکات ندارد زیرا زکات به طلای مسکوک به سکه رایج معامله تعلق می گیرد ولی چنانچه طلای زینتی زنان نباشد و تا سال خمسی باقی بماند احتیاط واجب آن است که خمس آن پرداخته شود و خمس را می توان از پول دیگری دارد

صفحه والدآیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله), 1263
نوع محتوا36
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2012/07/04