کد20697
آدرس/نام فایل
عنوان(۱۶۳) چشم پوشی از گناه {دیدن نامحرم}
محتوا
بسم الله الرحمن الرحیم
چشم پوشی از گناه {دیدن نامحرم}
فروهشتن چشم و شيرينى عبادت
غَضُّ البَصَرِ و حَلاوَةُ العِبادَةِ
 
قالَ رسولُ اللّه ِ (صلى الله عليه و آله و سلّم): ما مِن مُسلِمٍ يَنظُرُ امرأةً أوّلَ رَمقَةٍ ثُمّ يَغُضُّ بَصَرَهُ إلاّ أحدَثَ اللّه ُ تعالى لَهُ عِبادَةً يَجِدُ حَلاوَتَها في قَلبِهِ.
هيچ مرد مسلمانى نيست كه نگاهش به زنى بيفتد و چشم خود را پايين اندازد مگر اينكه خداى متعال به او توفيق عبادتى دهد كه شيرينى آن را در دل خويش بيابد.
كنز العمّال : ۱۳۰۵۹.
قالَ رسولُ اللّه ِ (صلى الله عليه و آله و سلّم): النَّظَرُ سَهمٌ مَسمومٌ مِن سِهامِ إبليسَ ، فمَن تَرَكَها خَوفا مِن اللّه ِ أعطاهُ اللّه ُ إيمانا يَجِدُ حَلاوَتَهُ في قَلبِهِ.
نگاه كردن، يكى از تيرهاى زهر آلود ابليس است. پس، هركه از ترس خدا چشم خود را [از نا محرم] فرو بندد خداوند به او ايمانى عطا فرمايد كه حلاوت آن را در دلش بيابد.
بحار الأنوار: ج ۱۰۴ ص ۳۸ ح ۳۴.
قالَ رسولُ اللّه ِ (صلى الله عليه و آله و سلّم): و هُو يُحَدِّثُ عن رَبِّهِ ـ: النَّظرَةُ سَهمٌ مَسمومٌ مِن سِهامِ إبليسَ ، مَن تَرَكَها مِن مَخافَتي أبدَلتُهُ إيمانا يَجِدُ حَلاوَتَهُ في قَلبِهِ.
از قول پروردگار خود ـفرمود : نگاه كردن، تيرى از تيرهاى زهرآلود ابليس است. هر كه از ترس من آن را ترك كند در عوضش ايمانى به او دهم كه حلاوت آن را در دل خويش بيابد.
الترغيب و الترهيب: ج ۳ ص ۳۴ ح ۱.
الإمامُ الصّادقُ (عليه السلام): النَّظرَةُ سَهمٌ مِن سِهامِ إبليسَ مَسمومٌ ، مَن تَرَكَها للّه ِ عَزَّ و جلَّ لا لغَيرِهِ أعقَبَهُ اللّه ُ إيمانا يَجِدُ طَعمَهُ.
نگاه كردن، تيرى از تيرهاى زهرآلود ابليس است. هركه براى خداوند عزّ و جلّ و نه براى غير او، چشم خود را فرو بندد خداوند در پى آن ايمانى به او ارزانى دارد كه مزه اش را بچشد.
من لا يحضره الفقيه: ج ۴ ص ۱۸ ح ۴۹۶۹.
الإمامُ الصّادقُ (عليه السلام): مَن نَظَرَ إلَى امرأةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ إلَى السَّماءِ أو غَمّضَ بَصَرَهُ لَم يَرتَدَّ إلَيهِ بَصَرُهُ ، حتّى يُزَوِّجَهُ اللّه ُ مِن الحُورِ العِينِ.
هركه نگاهش به زنى بيفتد و چشم خود را به طرف آسمان كند يا آن را بر هم نهد، هنوز چشم برهم نزده خداوند از حور العين به ازدواج او در آورد.
مكارم الأخلاق: ج ۱ ص ۵۰۵ ح ۱۷۴۷.
نکته:
اسلام برای اینکه انسان را به سعادت برساند، توصیه هایی به او کرده که رعایت آنها، رسیدن انسان را به کمال معنوی تضمین می نماید و اولیاء الهی این گونه به مقامات والا رسیدند، یکی از آن توصیه ها؛ حفظ نگاه از نامحرم است.
 
خداوند در قرآن مي فرمايد: قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ.
به مردان با ایمان بگو چشمان خویش را (از نامحرم) ببندند.
سوره نور، آیه ۳۰.
 
دو ادعای عجیب از مرحوم حاج رحیم ارباب
روزى شخصی خدمت مرحوم حاج رحیم ارباب که از علمای بزرگ اصفهان بود، رفت و گفت مى‏خواهم از منزلى كه فعلاً در آن ساكن هستم بروم، علّتش آن است كه در آن خانه برادرانم و همسرانشان ساكن هستند و ممكن است چشمم به نامحرم بيفتد ولی مادرم اجازه نمى‏دهد و ناراحت می شود، نمی دانم خودم را از نگاه به نامحرم در أمان دارم یا به حرف مادرم عمل کنم؟ ايشان فرمود: من چهل سال اين وضع برايم بود و چشمم به نامحرم نيفتاد و آن را کنترل کردم، شما هم مراقب باشید چشمتان به نامحرم نيفتد و سعی کنید مادرتان را ناراحت نكنيد.
وقتى از اين عالم عابد پرسيد پس از اين همه عمر آيا ادعايى هم داريد يا نه؟
ايشان فرمود:
در مسايل علمى هيچ ادعايى ندارم، اما در مسايل شخصى خود دو ادعا دارم:
(۱) به عمرم هیچگاه غيبت نگفتم و غيبت نشنيدم.
(۲) در طول عمرم هرگز چشمم به نامحرم نيفتاد، در حالی که برادرم با همسرش چهل سال در منزل ما بودند، در اين چهل سال يك بار همسر برادرم را نديدم و اگر او را در خیابان ببینم نمی شناسم.
با اقتباس و ویرایش از کتاب ارباب معرفت
باباطاهر گفته:
بسازم خنجری نیشش زفولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
پایگاه اینترنتی انهار
صفحه والدمطالب روزانه, 4313
نوع محتوا
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2022/12/27