کد1738
آدرس/نام فایل
عنوانمکروهات لباس نمازگزار
محتوا
(مسأله 865)چند چيز1 در لباس نمازگزار مكروه است2 و از آن جمله است: پوشيدن لباس سياه و چرك و تنگ و لباس شرابخوار3 و لباس كسي كه از نجاست پرهيز نمي كند 4و لباسي كه نقش صورت دارد و نيز باز بودن تكمه هاي لباس و دست كردن انگشتري كه نقش صورت دارد مكروه مي باشد.
1- مظاهری: هشت چیز...
2- سيستاني: چند چيز را فقهاء-قدس الله اسرارهم- در لباس نمازگزار مكروه دانسته اند...
3- نوري: كه نجس بودن آن معلوم نباشد...
4- زنجانی: و لباسی که تصویر موجود روح دار بر آن نقش بسته باشد . ونیز باز بودن دکمه های تنها لباسی که پوشیده و باز بودن دکمه های تمام لباس هایی  که پوشیده، به طوری که قسمتی از بدن برهنه گردد و دست کردن انگشتری که تصویر موجود روح دار بر آن نقش بسته باشد.
وحید: و نیز باز بودن تکمه های لباس. و احتیاط واجب آن است که در لباس و انگشتری که نقش صورت دارد نماز نخواند.
*****
مكارم: مسأله- ترك چند چيز در لباس نمازگزار به اميد ثواب مطلوب است از جمله: پوشيدن لباس سياه(مگر در مورد تعظيم شعائر، چادر، عبا و عمّامه سادات) و لباس كثيف و تنگ و لباس كسي كه از نجاست پرهيز نمي كند، مخصوصا لباس شرابخوار و باز بودن دكمه هاي لباس و پوشيدن لباسي كه نقش صورت دارد و همچنين انگشتري كه روي آن صورت انسان يا حيواني نقش شده است.
بهجت: مسأله- اگر نمازگزار چند چيز را به اميد اينكه ثواب نمازش زياد شود، ترك كند، خوب است؛ قسمتي از آنها عبارت است از: پوشيدن لباس سياه غير از عمامه و كساء و لباس نازك كه ساتر عورت باشد و شلوار را روي پيراهن قرار دادن و بدون حنك با عمامه نماز خواندن و بدون ردا امام شدن و پوشيدن لباس كسي كه از نجاست پرهيز نمي كند و لباسي كه نقش صورت دارد و دست كردن انگشتري كه نقش صورت دارد و نماز خواندن با نقاب و خلخال (زيوري كه زنان در پا مي كنند و صدا مي كند) براي زنان و با نقاب براي مردان.
صفحه والدلباس نمازگزار, 3190
نوع محتوا
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر
تاریخ ایجاد2011/12/03
تاریخ ویرایش2011/12/03