کد16447
آدرس/نام فایل
عنوانرد مظالم
محتوا

١ – کیفیت پرداخت رد مظالم

سؤال: رد مظالم چیست؟و کیفیت پرداخت آن چگونه است؟

جواب: منظور حقوق الناس قطعى یا احتمالى است که صاحب آن دقیقاً شناخته شده نسیت، که با اجازه حاکم شرع صرف نیازمندان مى گردد

٢ – رد مظالم به صورت غیر نقدی

سؤال: کسى که مظالمى بر عهده دارد و چون صاحب آن را نمى شناسد باید صدقه دهد، اگر خود جنس (نه پول آن) را صدقه دهد، چه حکمى دارد؟

جواب: اگر مظالم جنسى مانند روغن و حبوبات و امثال آن بوده، مى توان مثل آن را به فقیر داد، ولى اگر پول بوده، باید پول صدقه داد.

٣ – گذران زندگی با اموال حرام پدر یا مادر

سؤال: وقتی شخصی مثل بنده که بیست و دو سال سن دارم، بفهمد که مدتی از زندگی خود را با مال حرامی که پدر یا مادر برای او فراهم کرده اند گذرانده و حتی با آن مال حرام رشد کرده، تکلیفش چیست؟ آیا حقی بر گردن او هست؟ در حال حاضر نیز که نمی تواند از عهده مخارج زندگی برآید (به علت دانشجو بودن) و هنوز از مال پدر یا مادر خود که می داند حرام است استفاده می کند باید چه کار کند؟

جواب: مادام که شما مجبور هستید از اموال پدر استفاده کنید ما به شما اجازه می دهیم از آن استفاده کنید و با این اجازه مرتکب کار حرامی نشدید و نسبت به گذشته نیز استغفار کنید و هر زمان امکانات خوبی پیدا کردید معادل آنچه از اموال مردم تصرف کرده اید به فقرا بپردازید.

٤ – پرداخت کفارات و مظالم سید به سیدی دیگر

سؤال: آیا سید می تواند مظالم و کفارات خود را به سید بدهد؟

جواب: مانعی ندارد.

٥ – معنی رد مظالم

سؤال: ردّ مظالم یعنى چه؟

جواب: منظور اموال حرامى است که در دست انسان است، و صاحبان آن را به هیچ وجه نمى شناسد، که باید با اجازه مجتهد صرف فقرا شود.

٦ – معیار محاسبه رد مظالم

سؤال: اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟

جواب: اگر مظالم مثلى است ـ مثل گندم و جو و امثال آن باید ـ خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند.

٧ – داراییهای زنی که توسط اعمال منافی عفت جمع شده

سؤال: زنى به اعتراف خود سالهاى متمادى مبتلا به اعمال منافى عفّت بوده و از این راه کسب معیشت مى نموده و با آن درآمد نامشروع، خانه و زندگى تهیّه کرده است. اکنون که مى خواهد توبه کند تکلیف داراییهاى موجود اعم از خانه و اثاث و چیست؟

جواب: اگر صاحبانش را مى شناسد باید به آنها بازگرداند و اگر نمى شناسد حکم مجهول المالک را دارد و اگر او نیاز مبرم دارد حاکم شرع مى تواند با توجّه به این که توبه کرده به عنوان ردّ مظالم به او بدهد.

صفحه والدفتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله), 11546
نوع محتوا
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2014/10/16