کد15902
آدرس/نام فایل
عنوانحکم شک در طهارت و تطهیر (مرجع تقلید: آیةالله فاضل لنکرانی)
محتوا
سوال باسلام برای فهمیدن؛ یک حکم از احکام، توضیح میخواستم، البته، ابهام در فهم این حکم باعث شد. با سوال رو به رو بشم.
سوال اول:
بدن یا لباس یا زمین یا فرش یا ظروف یا هر چیز نجسی رو وقتی توسط آب بطور کاملا شرعی و صحیح، شستشو داده و تطهیر کردم. برخی وقت ها ، البته با وجود انجام دادن این تطهیر کاملا درست, باز دچار این شک میشم که، شاید این شستن یا تطهیر نمودنم؛ ناکافی و ناقص یا بکل غلظ صورت گرفته باشه. خوبیه هم اکنون، آیا باید به این شکی که دچار میشم. بی اعتناء باشم؟
یا نه، به شک ام فقط به قوت این حکم شرعیکه می گوید: "چیزی نجسی که انسان شک دارد پاک شده یا نه نجس است."، اعتناء کرده و با وجود مرتکب شدن به عمل اسراف، که مورد نهی کلام الله مجید است، تطهیر کردن را از نوع تکرار کرده، تا به تطهیری کاملا درست برسم؟

سوال دوم:
آیا، این حکم فقهی که می گوید: "چیزی نجسی که انسان شک دارد پاک شده یا نه نجس است." بدین معنا است که بعد از اتمام تطهیر کاملا درست، ظروف یا بدن یا لباس یا هرچیزی و هر شئی، اگر شک کنیم. این تطهیر مان را ناقص و اشتباه انجام داده ایم. باید با اعتناء کردن به این شک مان، عمل تطهیر را، از نوع تکرار.... تا به پاکی برسیم.؟
توضیح اینکه: با اجازه مرجع حی (آیةالله وحید) به تقلید از میت (آیةالله فاضل) باقی مانده ام. والسلام و خداحافظ.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(قدّس سرّه)
 

جواب: سلام علیکم؛

1- هرگاه چیز نجس مطابق دستور شرع شسته شد پاک میشود و شک پس از آن کاملاً بی وجه و نامعقول هست.
2- عبارت فقهی «چیزی نجسی که انسان شک دارد پاک شده یا نه نجس است» مربوط به جائی که شک معقول باشد مثلاً: «شک کند چیزی که نجس بوده پاک شده یا نه» یعنی شسته و آب کشیده شده یا نه که در این صورت باید نجس دانسته شده و شسته شود؛ اما اگر چیزی مطابق دستور شرع شسته شده حتماً و قهراً باید پاک و طاهر دانسته شود و یقین به طهارت آن شود.
3- توصیه بنده به شما این است که: اگر وسواسی هستید ترک وسواس واجب و انجام آن چون منجر به قبول داشتن القائات شیطان می شود، حرام هست. یاحقّ.


صفحه والدطهارت و نجاسات, 5362
نوع محتواآرشیو سوال
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2014/09/17