کد15248
آدرس/نام فایل
عنواننشانه های استحاضه
محتوا

١عدم نیاز به غسل در خون ریزی ناشی از عمل جراحی

سؤال:خون ریزی از واژن پس از انجام عمل جراحی زنان چه حکمی دارد و آیا نیازمند غسل است؟

جواب:در صورتی که خون ریزی بر اثر جراحت مربوط به عمل جراحی باشد، غسل ندارد.

 

٢ترشحات زرد رنگ بعد از ایام حیض

سؤال:ترشحات زرد رنگی که بعد از ایام حیض ( بعد از ده روز ) دیده می شود چه حکمی دارد ؟ آیا نجس است ؟

جواب:این ترشحات پاک نیست و جزو استحاضه است ولی اگر یقین دارد که این ترشحات حتی خون کم رنگ نیست بلکه مانند آب زردی است که از بعضی زخم ها خارج می شود ، پاک است و احکام استحاضه هم ندارد .

 

٣حکم استحاضه برای خونی که 3 روز ادامه نیابد

سؤال:سئوالی داشتم در زمینه حیض که اگر در روزهای اول به مقدار کمی ترشحات دیده شد و تا 2 یا سه روز طول کشید میتوان تا شروع کامل حیض غسل نمود و نماز را بجا آورد یا خیر؟

جواب:در صورتی که 3 روز پشت سر هم ادامه نداشته باشد حکم استحاضه را دارد.

 

٤معیار تشخیص مقدار استحاضه

سؤال:معیار در تشخیص مقدار استحاضه ، پنبه ایست که باید داخل فرج نمود و مقداری صبر کرد، یا نوار بهداشتی که زنان برای جلوگیری از سرایت خون بجای دستمال استفاده میکنند ؟ اگر منظور مورد اول است مقدار صبر کردن باید چقدر باشد ؟

جواب:معیار پنبه ای است که داخل می گذارند و چند دقیقه صبر کردن کافی است.

 

٥حکم خون دیدن بعد از یائسگی

سؤال:من حدود 12 سال است که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته ام و دچار عادت ماهانه نمیشوم یعنی می توانم به طور کامل نماز بخوانم. اما طی 2 سال اخیر توسط یک پزشک متخصص زنان دارویی به من تجویز شده که اینک با نظر همان پزشک اقدام به قطع تدریجی دارو کردم که دارو هنوز تمام نشده ولی من دچار عادت ماهانه شدم که هم اکنون حدودا 1 هفته است که ادامه دارد اکنون خواهشمند است که راهنمایی بفرمائید که ایا نماز خواندن بر من واجب است یا خیر؟ و اگر نماز بر من واجب نیست بعد از چه مدتی باید نماز بخوانم؟ ایا با همین وضع می توانم نماز بخوانم؟

جواب:این خون حکم استحاضه را دارد و شما باید اعمال زن مستحاضه را انجام دهید و عباداتتان را بجا آورید.

 

٦دیدن لکه های خون

سؤال:تکلیف زنى که چندین ماه است که لکه هاى پى در پى مى بیند چیست؟ لازم به ذکر است که اطبّا احتمال مى دهند که این خونها مربوط به زخمهاى درونى باشد.

جواب:مسأله دو صورت دارد، اگر ثابت شود که خون مربوط به زخم یا دمل و رحم است غسل ندارد و طبق معمول باید وضو بگیرد و نماز بخواند و اگر خون مربوط به عوارض رحم بوده باشد استحاضه است، چنانچه کم باشد در حدود دیدن لکه هاى مختصر باید براى هر نماز وضو بگیرد و غسل ندارد و باید بدن را بشوید و نماز بخواند و اگر جریان دارد غسل واجب مى شود (یک غسل براى نماز صبح و غسل دیگر براى ظهر و عصر و غسل سوّم براى مغرب و عشا) و اگر غسل براى او ضرر یا مشقّت شدید دارد مى تواند تیمّم کند.

صفحه والدفتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله), 13290
نوع محتوا
کلیدواژه ها
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2014/08/16