کد1083
آدرس/نام فایل
عنوانیائسگی
محتوا
یائسگی، آیت الله مکارم شیرازی
*خونی که بعد از سن 50 سالگی دیده می شود
[48] سؤال: همانطور که در توضیح المسائل ذکر شده، خانمها در سنّ 50 سالگى هـ ق که تقریباً مطابق با 48 سال و 6 ماه هـ ش است یائسه مى شوند. اگر بعد از این سن هر ماه مثل عادت ماهانه خون ببینند، آیا باید آن را حیض قرار دهند، یا استحاضه؟ و عبادت خود را در این حال انجام دهند یا ترک نمایند؟
پاسخ: خونهایی که زنان می بینند تا زمانی که علائم و شرایط حیض را دارد، حیض است و سن یائسگی مربوط به خونهای مشکوک است .
*خونریزی در یائسگی که تمام شرایط عادت ماهیانه را دارد
[49] سؤال: با توجّه به درمان جدید یائسگى، و با عنایت به این که یائسگى یک بیمارى تلقّى مى شود، و پزشک با زن یائسه به عنوان بیمار برخورد مى کند، و داروهایى که به این بیماران داده مى شود همان حیض و خونریزى قبل از یائسگى را ایجاد مى کند، و از آن جا که بعد از یائسگى تمام خونهایى که دیده مى شود استحاضه محسوب مى شود، تکلیف فردى که از سن 48 سالگى (سنّ طبیعى یائسگى) و گاهاً در سنّ 20 سالگى یا کمتر یا بیشتر یائسه مى شود، و تحت این درمانها قرار مى گیرد چیست؟ از آن جا که یائسگى بیمارى تلقّى مى شود، و این فرد خود با مشکلات بسیارى دست و پنجه نرم مى کند تکلیفش چیست؟ با توجّه به این که اگر استحاضه قرار دهیم، غسل هاى پى در پى گاهاً باعث زحمت زیاد مى شود، آیا در صورت ضرر نداشتن آب مى تواند تیمّم کند؟ از آن جا که 70 درصد زنان به این گونه احکام عمل نمى کنند، تکلیف این افراد چیست؟
پاسخ: راه حلّ اسلام در این زمینه آسان است. یائسگى مانند پیرى نوعى سیر طبیعى عمر است، و نباید آن را بیمارى دانست. هر چند تقویت کردن براى پیشگیرى از عوارض آن خوب است. همان گونه که در سالخوردگان نیز مطلب چنین است. بنابراین، تمام کسانى که به سنّ پنجاه سال قمرى مى رسند، خونهایى که مى بینند استحاضه است، مگر این که داراى تمام شرایط عادت ماهیانه باشد. و در مواردى که غسل کردن براى آنها ضرر یا مشقّت زیاد دارد، مى توانند به جاى آن تیمّم کنند، و نماز خود را بخوانند.
*سن یائسگی زنان سیده
[50] سؤال: در تعیین سن یائسگی خانمهای سیده ملاک قریشی بودن آنهاست . من سیده ام از کجا بدانم قریشی هستم یا نه ؟
پاسخ: در امثال شما نیز معیار 50 سال است مشروط بر اینکه عادت را مانند سابق به طور کامل نبینید.
*سن یائسگی
[51] سؤال: روش حساب کردن سن یائسگی چگونه است ؟
پاسخ: اتمام 48 سال و شش ماه شمسی مطابق با اتمام پنجاه سال قمری است که اگر بعد از آن خون حیض نبیند یائسه شده است.
*سن یائسگی زنان به سال شمسی
[52] سؤال: سن شمسی یائسگی برای خانمها چند سال است؟ اگر پس از این سن خانمی باز پریود شد باید قضای فرایض خود مثل نماز و روزه را بجا آورد؟
پاسخ: زنان سیده وغیر سیده هر دو بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه می شوند،ولی چنانچه خونی که پس از سن یائسگی می بینند تمام شرایط حیض را داشته باشد عادت ماهانه محسوب می شود. مگر زنانی که از قبیله «قریش» محسوب می شوند که آنها بعد از تمام شدن شصت سال یائسه می شوند.
50 سال قمری ،تقریبا 543 روز و 18 ساعت، یعنی 18 ماه وسه روز کمتر از 50 سال شمسی است. بنابراین سن یائسگی به سال شمسی،48 سال و6 ماه می شود.
*حجاب برای زنان یائسه
[53] سؤال: آیا درست است که خانمها بعد از وقوع یائسگی مکلف به پوشیدن حجاب نیستند اما پوشیدن برایشان أرجح است؟
پاسخ: آری، پوشیدن بر آنها رجحان دارد. و اگر ترک حجاب منشاء مفاسدی گردد لازم است حجاب را رعایت کنند.
صفحه والداحکام بانوان, 1087
نوع محتوا36
کلیدواژه هایائسگی- آیت الله مکارم شیرازی
شرح مختصر
کاربر2
تاریخ ایجاد
تاریخ ویرایش2012/06/04