انتظار عامل مقاومت و حرکت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
«اینَ المُنْتَظََر لإقامةِ الاَمْتِ وَ الْعِوَج»
کجاست آن کس که انتظارش کشیده می شود که بیاید تا عیب و کجی عالم رذا به اصلاح و به راستی و درستی بازگرداند.
انتظار فرج، انتظار ظهور  امامی است که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و ظلم و ستم را از پهنه گیتی ریشه کن خواهد ساخت. از این رهگذر انسان را طالب و خواهان عدالت و دشمن ستم و ستمگر می سازد.
انتظار فرج با این نقش تذبیتی و سازنده ای که دارد طبعا از همه عبادتهای فردی و اجتماعی برتر خواهد بود زیرا چنین انتظاری عبارتست از ایمان استوار به امامت حضرت ولی عصر علیه السلام که همه اعتقادهای اساسی را از یکتایی خدا و رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پیشوایی ائمه معصومین و دیگر عقائد اسلامی را در بر دارد.
بی جهت نیست که در روایات فراوانی که از رسول اکرم صلی الله علیه و اله و ائمه معصومین به ما رسیده است از انتظار فرج به عنوان برترین عمل و بالاترین عبادت یاد شده است و مردم را به ان توصیه نموده اند، و نیز بی جهت نیست که در بسیاری از روایات از منتظرین واقعی ولی عصر علیه السلام به عنوان بهترین یار و یاور آن حضرت و کسی که در رکاب او بخون آغشته گشته تعبیر شده است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «افضَلُ العِبادةِ انتظار الفرج» ؛ برترین عبادتها انتظار فرج است.
شیعه و تمام مسلمانان براساس این عقیده سازنده و تحول آفرین ایمان دارند که تاریخ در مسیر عدالت و به سوی عدالت جلو می رود و توقف نمی کند و زمین را از بندگان صالح و شایسته خدا به ارث می برند و سرانجام حق همه جا حاکم و پیروز می شود و این سنت خدا و خواست اوست که می فرماید:
« و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض؛ ما خواستیم که منت گذاریم بر آنانکه در زمین استضعاف شده اند».
خداوند چنین اراده کرده است که قدرت خود را از گریبان طبقه ضعیف آشکار سازد و طببقه استثمار گر قوی و غالب و ظالم را به دست انانکه استضعاف شده اند بکوبد و مغلوب نماید.
این ایمان جزء عقاید شیعه بلکه هر مسلمان است که اوضاع به هر شکل به نفع ستمگران و فرعونیان و قرار گیرد ولی عاقبت با انقلاب مستضعفان شایسته، و پرهیزکاران مجاهد، نظم و عدالت حاکم می گردد و این عقیده از نظر اجتماعی بسیار مهم، انقلابی و مترقی است و مردم را به کار و تلاش و نهضت و قیام و فعالیت تشویق می نماید و از سستی و ترک وظئف و تسلیم زبونی و ذلت شدن باز می دارد.
این اصل انتظار است که در مبارزه حق و باطل صفوف طرفداران حق را فشرده تر و مقاوم تر می کند و آنها را به نصرت خدا و فتح و ظفر نوید می دهد و گوش آنها را همواره با صدای نوید بخش قرآن آشنا می سازد که مکرر می فرماید:
«قل انتظروا انا منتظرون فتربصوا انا معکم متربصون، فانتظروا انی معکم من المنتظری»
آری! این انتظار ضعف و سستی و مسامحه در انجام تکالیف و وظائف نیست و عذر کسی در ترک مبارزه مثبت یا منفی و ترک امر به معروف و نهی از مکر نمی باشد و سکوت و بی حرکتی و بی تفاوتی و تسلیم وضع موجود و یاس و ناامیدی را هرگز با آن نمی توان توجیه کرد.
حرکت و انتظار در کنار هم می باشند و از هم جدا نمی شوند و انتظار علت حرکت و تحرک بخش است.
آنچه مورد انتظار است هر چه مقدس تر و عالیتر باشد انتظارش نیز ارزنده تر و مقدس تر خواهد بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: شناخت امام عصر، محمد جواد مولوی نیا

  

پاسخ به احکام شرعی