طهارت و نجاست

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال: الکل سفید نجس است؟اگر خشک شود به اصطلاح میگویند پریده در اینصورت نجاستش برطرف میگردد؟
پاسخ: الکل هایی که برای آمپول زدن استفاده می شود یا کاربرد صنعتی دارد پاک هستند.
*****
سؤال: 5 ماه است که ازدواج کرده ام و تا الان نمیدانستم که ترشحات زن بعد از ارضا نجس است و آن را نجس به حساب نمی اوردم.حال که فهمیدم باید چه کنم؟ آیا باید همه جا راآب بکشم؟
پاسخ: الان آب کشیدن جایی لازم نیست فقط شما وظیفه دارید اگر غسل نکرده اید نمازهایی را که در آن حالت خوانده اید اعاده نمایید.
*****
سؤال: در هنگام استبرا چند قطره ازدست مرطوبم که با بول برخورد کرده بود بر روی پاچه شلوارم ریخت. هنگام در آوردن شلوارم که این چند قطره آنرا مرطوب کرده بودند محل برخورد قطره ها روی شلوار ازداخل شلوارم با جورابم برخورد کرد.آیا جورابم نجس شده؟ منظورم این است که چون بیرون شلوارم قطره ها را دریافت کرده بودند داخل شلوارم هم نجس شده. در ضمن ایا میتوانم فرض کنم چون رطوبت این قطره که روی شلوار ریخته داخل آنرا خیلی خیلی کم مرطوب کرده شامل همان قسمت از فتوی است که می گوید برای انتقال نجاست باید مقدار رطوبت زیادباشد پس جوراب من نجس نشده است؟
پاسخ: با شرحی که شما فرمودید فقط همانجایی که مطمئن هستید بول ریخته شده نجس است و باقی جاها محکوم به طهارت هست و نیازبه هیچ فرضی نیست.
*****
سؤال: اگر بعد از استحمام کردن در حین خشک کردن داخل گوش متوجه شد که مقدار کمی خون آمده آیا آبی که از بدن بر روی فرش یاسرامیک ریخته نجس است یا خیر
پاسخ: خیر آن آبها محکوم به طهارت و پاکی می باشد.
*****
سؤال: با سلام بعد از شستن لباسی که با منینجس شده بود یک شی سفید نرمی روی لباس مشاهده کردم که احتمال میدهم منی باشد آیامنی بعد از شستشو باقی می ماند؟
2- جاهایی که این لباس موقع مرطوب بودن تماس داشته چه حکمی دارد
پاسخ: اگر پس از شستن لباس و یقین به برطرف شدن عین نجاست حالت شک پیش آمد و واقعا عین نجاست مجددا دیده شد باید شسته شود یا عین نجاست برطرف شود. اگر محل نجس با رطوبت سرایت کننده به جایی برسد آنجانیز باید شسته وپاک گردد
*****

سؤال: لباسی که با منی نجس شده بود را شستم. بعد داخل تشتی که بقیه لباسها بود ابکشی کردم. بعد پهن کردم خشک بشه. بعد از خشک شدن یه لکه سفت خشک شده که به احتمال قوی منی هست رو لباس دیدم. حالا حکم اون لباسها ی دیگه و رطوبت دست من که جاهای دیگه رو لمس کردم چیه؟ایا اون جاها رو باید ابکشی کنم؟

پاسخ:  اگر یقین یا احتمال قوی  به  منی بودن آن لکه خشک شده دارید فقط همان را آب بکشید و اگر یقین  به برخورد آن لباس در حال مرطوب بودن  به لباس های دیگر با سرایت دارید آنها را هم آب بکشید و اگر چنین  یقینی ندارید وظیفه ای نسبت به آب کشیدن آنها و نیز هر کجا  که احتمال می دهید  دست شما به آنجا رسیده  ، ندارید.

  

پاسخ به احکام شرعی