قضا و کفاره روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال12:  اگر در شب ماه رمضان جُنُب شویم و تا نزدیک اذان صبح غسل را به تأخیر اندازیم و سپس تیمم کنیم، آیا روزه صحیح است؟

پاسخ:تأخیر غسل، معصیت و گناه است، اما در مورد سؤال که عمداً غسل را تأخیر انداختهاید، لازم است با تیمم روزه بگیرید و قضای آن را هم بنابر احتیاط واجب، بجای آورید.

سؤال13: اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کنیم و پس از چند روز یادمان بیاید، چه تکلیفی داریم؟

پاسخ: باید روزه آن چند روز را قضا کنید؛ ولی کفاره ندارد.

سؤال14: در گذشته بعضی از روزههایم را نگرفتهام. اکنون که ناراحتی معده دارم، قضای آن را چگونه بجای آورم؟

پاسخ:کفاره آنها را بپردازید و قضای روزههای گذشته را بجای آورید. البته لازم نیست قضای آنها پی در پی باشد و اگر با فاصله هم نمیتوانید قضای آن را بجای آورید، هر وقت قدرت پیدا کردید انجام دهید. و در غیر این صورت باید برای انجام آن وصیت کنید. درباره روزههای امسال نیز اگر تا رمضان آینده قادر به انجام قضای آن نشوید، گرفتن روزه واجب نیست؛ فقط کفاره آن را بپردازید.

سؤال15: دخترانی که تازه به سن بلوغ میرسند، و قدرت گرفتن همه روزهها را ندارند، چه وظیفهای دارند؟

پاسخ:هر مقدار از روزهها را که میتوانند، در ماه رمضان بگیرند و قضای بقیه آن را در طول سال به تدریج بجا آورند. و اگر نمیتوانند روزه بگیرند، فعلا پرداخت کفاره (یک مُدّ طعام تقریباً 750 گرم طعام برای هر روز) کافی است و در سالهای بعد قضای آن را هم بگیرند.

سؤال16: آیا میتوانیم قضای روزه رمضان را در مسافرت بگیریم؟

پاسخ:خیر، مگر آن که قصد اقامت ده روز کرده باشید.

سؤال17: کسی که روزه ماه رمضان را عمداً افطار کرده، آیا میتواند بجای کفاره روزه عمد مقداری پول به مقامات ذی صلاح بدهد و از گناه خود استغفار نماید؟

پاسخ:استغفار از گناه واجب است، و دادن پول به هر مقامی جبران کفاره روزه را نمیکند، و کسی که عمداً روزه خود را افطار کرده است، علاوه بر قضا باید کفاره آن را هم بپردازد و کفاره آن 60 روز، روزه گرفتن یا 60 مسکین را اطعام کردن و یا یک بنده آزاد کردن، است. بلی اگر قیمت اطعام 60 مسکین را در اختیار شخص یا مؤسسه مطمئن قرار دهد تا به وکالت از او 60 مسکین را اطعام کنند، مانعی ندارد.

سؤال18: آیا باید قضای روزهها پی در پی باشد و اگر سال بر آن بگذرد، آیا کفاره هم دارد؟

پاسخ:لازم نیست قضای روزهها پی در پی و پشت سر هم باشد؛ مگر اینکه تعداد روزهایی که به ماه رمضان آینده باقی مانده با مقدار روزههای قضا مساوی باشد و کسی که قضای ماه رمضان را یک سال یا بیشتر به تأخیر انداخته، باید علاوه بر قضا برای هر روز، یک مد طعام (750 گرم گندم، آرد، برنج و...) بابت کفاره تأخیر به نیازمندان بپردازد.

سؤال19: آیا تأخیر در کفاره روزه باعث افزایش آن میشود؟

پاسخ: خیر، کفاره تأخیر روزه باگذشت چند سال اضافه نمیشود، شما میتوانید آن را به صورت گندم، آرد و... به فقیر بدهید یا پول آن را به دفتر مرجع تقلید خود تحویل نمایید و بگویید کفاره است تا جنس تهیه کرده، به فقیر بدهند.

منبع: پاسخ به 300 سؤال،ج1

سؤال114. آیا قضای روزه رمضان را باید پشت سر هم بگیریم؟
پاسخ: خیر، پی در پی بودن روزه قضا، لازم نیست.
سؤال115. آیا برای روزههایی که از شخصی قضا شده، میتوان کسی را اجیر نمود یا خیر؟
پاسخ: تا شخص زنده است، دیگری نمیتواند برای او قضای نماز و روزه بجا آورد؛ بلی، میتواند وصیت کند که اگر موفق به گرفتن قضای روزه نشد، پس از مرگ برای قضای روزه او کسی را اجیر کنند.
سؤال116. کسی که روزه قضای رمضان بر عهده اوست، آیا میتواند روزه قضای پدر را بگیرد؟
پاسخ: در صورتی که وقت روزه قضای خودش وسعت دارد، مانعی ندارد.
سؤال117. در سال گذشته چند روز از روزههای ماه رمضان را افطار کردم و تعداد آنها را فراموش کردهام؛ حال چند روز روزه قضا بر من واجب است؟
پاسخ: به مقداری که یقین دارید، قضای آن را بگیرید و قضای روزههای مشکوک واجب نیست؛ اگر چه گرفتن آن مطابق احتیاط است.
سؤال118. آیا باید قضای روزههایی راکه در ماه رمضان به علت مسافرت یا بیماری نگرفتهام، فوری بگیرم؟
پاسخ: خیر، لازم نیست؛ اما نباید تأخیر به حدی باشد که مسامحه و کوتاهی در تکلیف صدق کند.
سؤال119. اگر روزه قضا گرفته باشیم و ظهر به مهمانی دعوت شویم، آیا میتوانیم روزه را بشکنیم و در روزهای بعد جبران نماییم؟
پاسخ: افطار روزه قضای ماه رمضان (اگر وقت قضا تنگ نباشد) قبل از ظهر اشکال ندارد؛ اما افطار آن در بعدازظهر، جایز نیست و کفاره نیز بر فرد واجب میشود. کفاره آن، اِطعام ده مسکین و در صورت عجز از اطعام، سه روز روزه گرفتن است.
سؤال120. کفاره افطار روزه رمضان چقدر است؟
پاسخ: برای روزههایی که به علت مسافرت و بیماری افطار کردهاید و قضای آنها را بدون عذر تا رمضان بعد نگرفتهاید، برای هر روز، یک مُدّ طعام (750 گرم گندم، آرد و...) به فقیر بپردازید و برای هر روز روزهای که عمداً و بدون علت شرعی افطار کردهاید، 60 مُدّ طعام به 60 فقیر بپردازید و در هر دو صورت، قضای آنها را نیز بگیرید. موارد دیگری در کفّارات است که میتوانید در توضیح المسائل ملاحظه کنید.
سؤال121. قضای روزههای رمضان سال گذشته را تا رمضان امسال به تأخیر انداختهام،کفاره آن چقدر است؟
پاسخ: برای هر روز، یک مُد طعام. تقریباً 750 گرم گندم، آرد، جو و.... به فقیر غیر سیّد بپردازید وقضای آن را هم بعداً بجا آورید.
سؤال122. کفارههایی را که در سالهای گذشته بر عهده من آمده است، باید با قیمت گذشته پرداخت کنم یا با قیمت فعلی؟
پاسخ: کفاره باید به صورت غذا دادن و سیر کردن فقیر یا دادن مد طعام (750 گرم گندم، آرد و...) انجام شود و دادن پول آن به فقیر کافی نیست.
منبع: پاسخ به 300 سؤال،ج2

  

پاسخ به احکام شرعی