جنابت در ماه مبارک رمضان

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال: اگر شخصى استمناء در ماه رمضان انجام دهد البته به نیت آمدن منى نباشد ولى از او منى خارج شود چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر از خود وثوق نداشت روزه او باطل است و اگر با علم به مسأله باشد کفاره هم به علاوه قضاء واجب است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر جاهل مقصر مردد باشید.
سؤال: آیا عمل استمنا در ماه مبارک رمضان حرام است (خود ارضائى) ؟
پاسخ: حرام است و یکى از مبطلات است .
سؤال: اگر کسى در شب ماه رمضان در خواب محتلم شود و بعد بیدار شود و دوباره بخوابد بدون اینکه بداند آیا صبح شده یا حکم آن چه می باشد؟
پاسخ: اگر یقین و یا اطمینان داشته باشد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود روزه او صحیح است و اگر اطمینان نداشته باشد بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود.
سؤال: در ایام ماه مبارک اگر شخصى بعد از اذان صبح بیدار شود در حالى که احتیاج به غسل جنابت داشته باشد تکلیف چیست؟ آیا آن روز را نمى شود روزه گرفت؟
پاسخ: روزه درست است و براى نماز غسل کنید.
سؤال: روزه شخص جنبى که بعد از اذان صبح از خواب بیدار شده است و بعد از اذان صبح غسل جنابت کرده چه حکمى دارد ؟
پاسخ: روزه صحیح است
سؤال: در روزه غیر ماه رمضان در حالیکه نماز صبح خوانده و مى خوابد و در خواب محتلم مى شود روزه اش درست است یا نه ؟
پاسخ: روزه صحیح است .
سؤال: اگر در زمان روزه بودن منى بدون دخالت از مجرى بیرون اید آیا روزه باطل مى شود یا نه ؟ بطوریکه در روز دو دفعه یا بیشتر این اتفاق بیفتد ؟ و آیا غسل باید انجام شود یا نه ؟ هر بار ؟
پاسخ: روزه باطل نمى شود و غسل لازم است .
سؤال: در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح به منظور انجام غسل جنابت به حمام رفتم . کمى بعد از شروع غسل اب بطور غیر معمول سرد شد طوریکه از ادامه غسل باز ماندم و اذان گفته شد . بعد از آن با تهیه شدن مقدارى اب گرم غسل را ادامه دادم و بعد اب حمام هم گرم شد و غسل را به پآیان رساندم ولى هوا روشن شده بود . خواهشمندم بفرمائید : 1 _ آیا گناهى مرتکب شده ام ? 2 _ روزه این روز چه حالتى پیدا مى کند ؟
پاسخ: روزه مزبور صحیح است و در چنین حالتى وظیفه تیمم است و بعد غسل انجام مى دهد و نماز را بعد از غسل مى خواند .

  

پاسخ به احکام شرعی