نظر اسلام درباره وسواس

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام،
دانشجوی دوره تخصص پزشکی هستم .
مدت کوتاهی است بدلیل استرس شغلی ناگهان دچار وسواس در طهارت و نجاست شده ام . اکنون دیگر از نماز خواندم و کلیه اعمال مذهبی خسته شدم و تمایلی به انجامشان ندارم.(بدلیل شغلم فرصتی برای انجام چنین کارهایی با انجام آداب وسواسی ندارم ).البته لازم به ذکر است که از خانواده ای متدین هستم و تا کنون قوانین اسلام را کاملا رعایت کرده ام .
می خواستم بپرسم اگر واقعا اسلا م دین سادگی و برترین دین است مسلما از نظر من که یک پزشک هستم باید قاعده ای مبتنی بر سهولت محض برای اینجانب داشته باشد . پس آیا من می توانم کلا نجاست و طهارت را رعایت نکنم ؟(یعنی هیچ چیز برایم نجس نباشد؟)
زیرا از نظر منطقی فرد وسواسی قادر به تفکر درست نیست پس هر حکمی بجز این داشته باشد باز هم به نظرم سخت و دشوار است و از طرفی چون OCD یک بیماری عود کننده می باشد اگر جوابتان این است که : تا موقعی که خوب شدید چیزی برایتان نجس نیست ،بدلیل ماهیت عود کننده این بیماری ،(با توجه به علمی که تا کنون آموخته ام) باز هم با کوچکترین مسئله ای مجددا مشکل تکرار میشود .
پس من می تونم برای همیشه(تا آخر عمرم) مسائل طهارت و نجاست را رعایت نکنم و با لباس ویا بدن نجس نماز بخوانم و یا اینکه باید کلا نماز و کلیه عبادات را کنار بگذارم ؟ چون درغیر اینصورت بدلیل شغلم، زندگی ام مختل میشود.
با تشکر از سایت خوبتان .

مرجع تقلید: آیت الله مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب عزيزم نامه شما را با دقت و تامل مطالعه نمودم و البته بايد به شما بگويم كه دين اسلام همان دين سهل و آسان و ساده است و برداشت نادرست افراد موجب تصور سختي دين را مي كند.
آقا امام رضا عليه السلام مي فرمايد: «لو علم الناس محاسن كلامنا لتبعونا» يعني اگر مردم زيبايي سخن ما را مي دانستند هر آينه از ما تبعيت مي كردند.
دين اسلام در كليه امور زندگي اعم از مسائل عبادي ، اخلاقي، اقتصادي، سياسي، معاشرتي و ... دين شيرين جذاب و مورد اشتياقي است .
اينكه شما نوشته ايد با نجاست نماز بخوانم يا اصلا نخوانم دليل بر اطلاع نداشتن از احكام زيباي اسلام است وگرنه چنين توقعي را نداشتيد و چنين برداشتي را نمي كرديد.
ختم كلام و سخن آخر به شما اين است كه:
اولا شما كتبي كه پيرامون وسواس نوشته شده است را تهيه و مطالعه نماييد.
ثانيا وظيفه همگان (وسواسي يا غير وسواسي) اين است كه مطابق افراد معمولي رفتار كنند. دين اسلام دين افراط و تفريط نيست. يعني ما نه بايد مثل افرادلاابالي به نجاسات بي تفاوت باشيم و نه بايد مثل افراد وسواسي همه كس و همه چيز را نجس بدانيم.
پس بنابراين:
وظيفه داريم مثل افراد معمولي عمل نماييم.(نه افراط نه تفريط).
عزيزم انشاءالله كه اين پيام شما را كاملا نسبت به آنچه وظيفه هميشگي و ديني شما است آشنا كند . در غير اين صورت مي توانيد به يك مشاور كاملا مسلط به معارف ديني و احكام اسلام و نيز اصول روانشناسي مراجعه نماييد.اگر در كاشان يا حومه كاشان هستيد ما در خدمت شما هستيم ولي در غير اين صورت به كسان ديگري رجوع كنيد. ياحق

  

پاسخ به احکام شرعی