شرط نهم: ترتیب

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شرط نهم:آنکه وضو را به ترتیبی که گفته شد به جا آورد، یعنی: اول صورت و بعد دست راست و بعد دست چپ را بشوید1و بعد از آن سر و بعد پاها را مسح نماید2و باید3پای راست را پیش از پای چپ مسح کند4و اگر به این ترتیب وضو نگیرد باطل است5.
1- تبریزی: و بنابراحتیاط دست چپ را یکدفعه بشوید...  جوادی آملی: احتیاطاً...
2- سیستانی: و احتیاط مستحبّ آن است که هر دو پا را با هم مسح نکند، بلکه به احتیاط واجب باید پای چپ را بعد از پای راست مسح کند.
بهجت: و اگر به ترتیب وضو نگیرد، باطل است. و در مسح دو پا، احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست را با دست راست بر مسح پای چپ با دست چپ مقدم بدارد.
3- فاضل: بنابر احتیاط واجب...
4- گلپایگانی، اراکی: باید پای چپ را پیش از پای راست مسح نکند...
صافی: باید پای چپ را پیش از پای راست مسح نکند، بلکه احتیاط این است پای راست را پیش از پای چپ مسح کند...
خوئی، وحید: بنابر احتیاط واجب پای چپ را بعد از پای راست مسح کند...
تبریزی: بنابر احتیاط ، پای چپ را بعد از پای راست مسح کند...
زنجانی: باید پای چپ را پیش از پای راست مسح نکند و بنابر احتیاط همزمان نیز مسح ننماید...
5- مکارم: بنابر احتیاط پای چپ را پیش از پای راست مسح نکند.
سبحانی: بنابراحتیاط واجب پای راست را پیش از پای چپ مسح کند.
*****
امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۸۵: وضو باید به همان ترتیبی که قبلاً در بحث «ترتیب وضو» گفته شد انجام گیرد و اگر به ترتیب دیگری عمل کند وضو باطل است.
مسائل اختصاصی
بهجت: مسأله 286-هرگاه کسی شستن عضو قبلی را فراموش کرد، و عضو بعدی راشست، مثلاً اول دست چپ را شست بعد دست راست را، باید بعد از دست راست دست چپ را بشوید تا ترتیب مراعات شود، به شرط این که با این شستن بیجا، موالات به هم نخورد؛ و اگر موالات به هم خورد، باید وضو را از سر بگیرد.
جوادی آملی: مسأله 293- هرگاه كسی شستن عضو قبلی را فراموش كرد و عضو بعدی را شست، برای مثال، نخست دست چپ و سپس دست راست را شست، بايد پس از دست راست دست چپ را بشويد، تا ترتيب مراعات شود، به شرط اينكه با اين شستن بیجا، موالات از بين نرود و اگر موالات ترک شود، بايد دوباره وضو بگيرد.

  

پاسخ به احکام شرعی