استفتائات کسب های حرام- مصرف دخانیات و مواد مخدّر- آیت الله العظمی خامنه ای مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی خامنه ای مدظله
مصرف دخانیات و مواد مخدّر
سؤال 1398. استعمال دخانیات در اداره‌هاى دولتى و اماکن عمومى چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر بر خلاف مقرّرات داخلى ادارات و اماکن عمومى باشد و یا موجب اذیت و ناراحتى دیگران و یا ضرر رساندن به آنان شود، جایز نیست.
سؤال 1399. برادر من معتاد به مواد مخدّر است و قاچاقچى مواد مخدّر نیز هست، آیا بر من واجب است او را به مقامات رسمى مربوطه معرفى کنم تا از کار او جلوگیرى کنند؟
پاسخ: بر شما نهى از منکر واجب است و باید او را در ترک اعتیاد یارى کنید و همچنین او را از قاچاق و فروش و توزیع مواد مخدّر منع نمایید و اگر اعلام وضعیت او به مقامات مربوطه، به او در این‌باره کمک کرده یا مقدمّه نهى از منکر محسوب شود واجب است اعلام نمایید.
سؤال 1400. آیا استعمال انفیه جایز است؟ اعتیاد به آن چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر ضرر قابل ملاحظه‏اى داشته باشد استعمال و اعتیاد به آن جایز نیست.
سؤال 1401. خرید وفروش و استعمال تنباکو چه حکمى دارد؟
پاسخ: خرید و فروش واستعمال تنباکو فى‌نفسه اشکال ندارد ولى اگر ضرر قابل ملاحظه‏اى براى شخص داشته باشد، استعمال و خرید و فروش آن جایز نیست.
سؤال 1402. آیا حشیش پاک است؟ و آیا استعمال آن حرام است؟
پاسخ: حشیش پاک است ولى استعمال آن حرام مى‏باشد.
سؤال 1403. استعمال مواد مخدّر از قبیل حشیش، تریاک، هروئین، مورفین، مارى جوانا و... به‌صورت خوردن، نوشیدن، کشیدن، تزریق و یا شیاف، چه حکمى دارد؟ خرید و فروش و سایر راه‌هاى کسب درآمد با آن مثل حمل و نقل و نگهدارى و قاچاق آن‌ها چه حکمى دارد؟
پاسخ: استعمال مواد مخدر و استفاده از آن‌ها با توجه به آثار سوءشان از قبیل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظه‏اى که براستعمال آن‌ها مترتّب مى‏شود، حرام است و به همین دلیل کسب درآمد با آن‌ها از طریق حمل و نقل و نگهدارى و خرید و فروش و غیر آن هم حرام است.
سؤال 1404. آیا معالجه و درمان بیمارى با استعمال مواد مخدّر جایز است؟ و بر فرض جواز، آیا به‌طور مطلق جایز است یا فقط در صورتى جایز است که راه درمان منحصر به آن باشد؟
پاسخ: اگر درمان و معالجه به نحوى متوقف بر استعمال مواد مخدّر باشد و این امر هم با تجویز پزشک مورد اطمینان صورت گیرد، اشکال ندارد.
سؤال 1405. کاشت و پرورش گیاهانى از قبیل خشخاش، شاهدانه هندى، کویحا و... که از آن‌ها تریاک، هروئین، مورفین و حشیش و کوکائین گرفته مى‏شود چه حکمى دارد؟
پاسخ: کاشت و پرورش این نوع گیاهان که بر خلاف مقرّرات نظام جمهورى اسلامى مى‏باشد جایز نیست.
سؤال 1406. آماده کردن و تهیه مواد مخدّر اعم از این‌که از مواد طبیعى باشند مثل مورفین، هروئین، حشیش و مارى‌جوانا، یا از مواد مصنوعى مثل L.S.D و غیر آن چه حکمى دارد؟
پاسخ: جایز نیست.
سؤال 1407. آیا استعمال تنباکویى که بعضى از انواع خمر را بر روى آن پاشیده‏اند جایز است؟ و آیا استنشاق دود آن جایز است؟
پاسخ: اگر مصرف آن تنباکو از نظر عرف، استعمال خمر محسوب نشود و باعث مستى و وارد شدن ضرر قابل ملاحظه‏اى نگردد اشکال ندارد، هرچند احوط ترک آن است.
سؤال 1408. آیا شروع به استعمال دخانیات حرام است؟ اگر فرد معتاد مصرف دخانیات را به مدّت چند هفته یا بیشتر ترک کند آیا حرام است که دوباره به استعمال آن بپردازد؟
پاسخ: حکم با اختلاف مراتب ضررى که بر استعمال دخانیات مترتّب مى‏شود، متفاوت مى‌گردد و به‌طور کلى استعمال دخانیات اگر به مقدارى باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه‏اى براى بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص مى‏داند که با شروع آن به این مرحله مى‏رسد نیز جایز نمى‏باشد.
سؤال 1409. اموالى که حرمت عین آن‌ها معلوم است مانند اموال حاصل از تجارت مواد مخّدر چه حکمى دارند؟ آیا در صورتى که مالک آن‌ها را نشناسیم، حکم اموال مجهول‏المالک را دارند؟ اگر این‌گونه باشند، آیا تصرّف در آن‌ها با اجازه حاکم شرع یا وکیل عام او جایز است؟
پاسخ: اگر انسان علم به حرام بودن عین مالى که تحصیل کرده داشته باشد، در صورتى که مالک شرعى آن را هرچند در تعداد محصورى بشناسد، واجب است آن را به او برگرداند، و الا باید آن را از طرف مالک شرعى‏اش به فقرا صدقه بدهد و اگر مال حرام با مال حلال او مخلوط شده باشد و مقدار و مالک شرعى آن را نشناسد، واجب است خمس آن را به متولى خمس بپردازد.

  

پاسخ به احکام شرعی