حکم توبه از گناه سقط جنین مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام. سه روز پیش توسط یک پزشک مرتکب گناه بزرگ سقط جنین ۲۰ هفته ای خود شدم و بلافاصله پشیمان شدم به قدری که این سه روز بسیار حال بدی دارم و مدام گریه می کنم و نمی دونم باید چه کار کنم که خداوند توبه ام را بپذیره. با تمام وجودم پشیمانم و از عذاب وجدان دارم دیوانه می شم. خواهش می کنم راهنمایی ام کنین. با این توضیح که فرزندم شرعی بود. وبه دلیل مشکلات روحی دچار این اشتباه بزرگ شدم . واقعا از صمیم قلبم پشیمانم .
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
طاعات و زحمات شما در ماه پر خیر و برکت و نورانی رمضان المبارک قبول
عید سعید فطر بر شما مبارک
دخترم. نمی‌خواهم بی مورد شما را دلداری بدهم زیرا شما حق دارید ناراحت باشید و باید هم ناراحت باشید چون گناه شما متاسفانه از هر گناهی که تصور بکنید بالاتر است گناه شما قتل نفس و آدم کشی است آن هم در زمانی که مومنین و مومنات باید به فکر ازدیاد فرزندان مسلمان باشند شما فرزندی مشروع و سالم را به قتل رسانده اید حتی اگر از نظر شرعی فرزندی نامشروع هم باشد نمی شود او را ساقط کرد چه برسد به فرزندی که مشروع باشد بنابراین از گناهتان توبه و استغفار کنید اگر همسرتان نیز به این مطلب رضایت داده و او هم نیز با شما همراهی کرده او هم نیز باید توبه و استغفار کند و البته بنده سراغ دارم خانواده های زیادی را که دست به این گناه بزرگ بوده‌اند و زندگی آنها با نکبت و وزر و وبال روبرو شده است و اثر وضعی سقط جنین در زندگی بسیار سریع است.
گناه سقط جنین به عنوان یک عمل حرام در دسته ی گناهان کبیره قرار می گیرد و کفاره و دیه ی آن هم به نسبت میزان روزهای گذشته از بارداری جنین تعیین می شود و چون سقط جنین حرام و از گناهان کبیره است مرتکب آن باید توبه کند و کفاره سقط جنین (دو ماه روزه متوالی) است.
البته مطابق با فتوای مرجع تقلیدتان حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) «هرگاه جنین در مراحل ابتدایی باشد، و به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقیماندن جنین در آن حالت و سپس تولّد ناقص آن به تصدیق اهل اطّلاع متدیّن باعث عسر و حرج شدید برای پدر و مادر گردد، پایان دادن به حاملگی جایز است {در حالی که جنین شما از مراحل ابتدایی گذشته و به صورت انسان کامل در آمده است و اگر جنین پسر بوده دیه کامل و اگر دختر بوده نصف دیه کامل به آن تعلق میگیرد}، و دیه جنین بر کسانی است که در سقط دست داشته اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهدۀ اوست، و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایند و توجه داشته باشید جنین قبل از آن که روح در آن دمیده شود دارای پنج مرحله است، نطفه، علقه، مضغه، عظام و لحم، و دیۀ آن بنابر احتیاط واجب به شرح زیر است:در بیست روز اوّل (که نطفه است) 15 مثقال معمولی طلا، و در بیست روز دوّم (که علقه است) 30مثقال، و در بیست روز سوّم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بیست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بیست روز پنجم ( که لحم است) قبل از آن که خلقت جنین کامل شود و در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال، و پس از دمیدن روح در پسر دیۀ کامل، و در دختر نصف دیۀ کامل تعلّق می گیرد». یاحقّ.



  

پاسخ به احکام شرعی