چگونگی تطهیر زمین نجس مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام اگر زمین نجس که سرامیک هست را با آب پاش یا ظرف آبی خیس کنیم و اجازه دهیم خشک شود و مجدداً آن را به همان صورت خیس کنیم تا خشک شود آیا پاک می شود؟
مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمةالله
زمین به دو صورت پاک می شود:
۱ با آفتاب. ۲ با آب.
پاک شدن با آفتاب: اگر عین نجاست از زمین برطرف شود و زمین نجس اگر خشک هست خیس شود و با آفتاب خشک کند پاک می شود.
پاک شدن با آب: اگر زمین در معرض تابش آفتاب نیست باید با آب پاک شود.

پاک شدن با آب جاری: اگر عین نجاست از زمین برطرف شود و سپس آب شلنگ بر آن جاری شود زمین پاک می شود.
پاک شدن با آب قلیل: اگر عین نجاست از زمین برطرف شود و بخواهند با آب قلیل آب کشند مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی در مسائل ۱۶۰ و ۱۷۹؛ «هرگاه زمینی را با آب قلیل بکشید اگر زمین از شن یا ریک باشد و غُساله یعنی باقی مانده آب در آن فرو رود البته روی زمین پاک می شود اما ریگهای زیر آن نجس باقی می مانند...» اما چون زمین شما سرامیک است در صورتی که پس از آب کشیدن زمین، آب در جایی مثل هرزآب فرو رود پاک می شود اما اگر غُساله به هرزآبی فرو نرود و روی زمین باقی بماند غُساله نجس است باید به وسیله چیزی غُساله ها جمع شود و مجدداً آب ریخته شود تا زمین پاک شود. یاحقّ.

{مشاهده فتاوای مراجع عظام تقلید پیرامون کیفیت تطهیر زمین نجس با آب}:

{مشاهده فتوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای «مدّظلّه» پیرامون کیفیت تطهیر زمین نجس با آب}:

پاک کردن زمین نجس با آب کُر یا جاری: اگر زمین را با آب کر یا جاری آب بکشند به مجرّد اتّصال و رسیدن آب به همه جای آن پاک می‌شود و جریان هم لازم نیست و غُساله آن هم اگر عین نجاست در آن نباشد پاک است.

پاک کردن زمین نجس با آب قلیل: اگر زمین را با آب قلیل آب بکشند باید به قدری آب روی آن بریزند که جاری شود و چنانچه آبی که روی آن ریخته اند از سوراخی بیرون رود همه زمین پاک می شود اگر آب قلیلی که روی نجاست ریخته‌اند از سوراخ بیرون نرود یا نتوانند آن را به گودالی هدایت کنند و روی آن را با خاک پر کنند می توانند آن را در جایی جمع کنند و سپس با پارچه، دستمال، وسیله مکنده یا ظرفی آن آب را برداشته و بنابر احتیاط، دوباره آب قلیل روی آن بریزند و به صورت سابق جمع کنند تا پاک شود.

منبع: آموزش مصوّر احکام، ص ۷۴



  

پاسخ به احکام شرعی