قیمت در خرید و‌ فروش

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام. آیا تعیین قیمت دلخواه برای کاری که حاصل دسترنج خودمان است (نوشتن پاسخنامه تشریحی برای سوالات و فروختن آن به قیمت دلخواه) کار اشتباهی است،؟ حکم آن چیست؟
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و سعادت و هدایت و نورانیت.
با تشکر از حُسن اعتمادتان به سایت انهار
فروختن جنس به هر قیمت هرچند غالباً بی اشکال هست ولی از نظر شرع رعایت انصاف با مسلمان و مشتری توصیه شده است و خیر و برکت در رعایت انصاف است و کسی که قیمت بیشتر می گوید خیال می کند زرنگی کرده است و درآمد بیشتری به دست آورده است ولی در حقیقت با این بی انصافی خیر و برکت را از کسب و کار و درآمد خود دور کرده است. یاحقّ.
چند حدیث در باره اخلاق پسندیده انصاف
(1) موقعیکه حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هفت ساله شد روزی به مادرش حلیمه ی سعدیه فرمود برادرانم کجا هستند؟ جواب داد: فرزند عزیز، آنان گوسفندانی را که خداوند به برکت وجود تو به ما مرحمت کرده است به چرا می برند. طفل گفت: مادر، درباره ی من با انصاف رفتار ننمودی. مادر پرسید چرا؟ فرمودند: آیا سزاوار است که من در سایه ی خیمه باشم و شیر بنوشم و برادرانم در بیابان برابر آفتاب سوزان باشند.
بحارالانوار، ج6، ص88.
(2) آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) فرموده اند: خویشتن را با فضایل اخلاقی و ملکات انسانی بیارایید، از ستم خودداری کنید، به حق و درستی رفتار نمایید و با قضاوت وجدانی خود نسبت به مردم انصاف داشته باشید.
غررالحکم،ص 352.
(3) آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) فرموده اند: روابط برادرانه با وجود انصاف و رفتار منصفانه قابل بقاء و دوام است.
مستدرک، ج 2، ص 308.
(4) آقا امام سجاد (علیه السّلام) فرموده اند: حق رفیق این است که با او براساس تفضل و عواطف عالیه انسانی برخورد نمایی و در مواردیکه که قادر به تفضل اخلاقی نیستی باید از مرز عدل و انصاف تنزل ننمایی و موظفی که رفیقت را همواره احترام کنی همانطور که او محترمت می دارد.
تحف العقول، ص 266.
(5) از آقا امام سجاد (علیه السّلام) حدیثی نقل شده که رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در آخر خطبه ی خود فرمودند: خیر و سعادت برای کسی است که اخلاقش پسندیده و خُویَش پاک باشد، باطنش نیکو و ظاهرش خوب باشد، مازاد اموال خود را انفاق کند و از اداء سخنان زائد امساک نماید و با همه ی مردم به عدل و انصاف رفتار کند.
کافی ج 2، ص 144.
(6) از آقا امام سجاد (علیه السّلام) حدیثی نقل شده که رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حدیث کرده که فرموده اند: کسی که با مال خود به یاری تهیدستان می رود و با تمام مردم براساس انصاف رفتار می کند او مومن واقعی و پیرو حقیقی مکتب اسلام است.
کافی ج 2، ص 147.



  

پاسخ به احکام شرعی