حکم روزه هایم مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال زنی ١٩ ساله هستم  سه ساله ک نتونستم روزه بگیرم و خیلی ناراحتم چون سال اول باردار بودم و سال دوم شیر میدادم و شیرم کم میشد و خودمم سرگیجه داشتم روزه نگرفتم امسال هم مریض شدم با روزه گرفتن اب بدنم کم میشد و مریضیم تشدید میشود و باید عمل کنم و دکتر گفته تا وقتی میشه تحمل کن بعد عمل کن حالا چیکار کنم حتی روزه های قضایم را هم نمیتونم بگیرم و هر سال داره بهش اضافه میشه
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی عباد الله الصالحین
وقت همه مؤمنان بخیر و برکت و سعادت
مطابق با فتوای مرجع تقلیدتان حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) در مسئله ۱۴۳۳، هرگاه به واسطه بیمارى، روزه ماه رمضان را نگیرد و بیمارى او تا ماه رمضان سال بعد طولانى شود، قضاى روزه هایى را که نگرفته واجب نیست، فقط باید براى هر روز یک مد (تقریبا ۷۵۰ گرم) گندم یا جو و مانند آن به فقیر بدهد، ولى اگر به واسطه عذر دیگرى روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقى بماند احتیاط واجب آن است که روزه هایى را که نگرفته بعد از ماه رمضان قضا کند و براى هر روز یک مد طعام به فقیر دهد، همچنین اگر ترک روزه بخاطر بیمارى بوده، بعد بیمارى رفع شده و عذر دیگرى مانند مسافرت پیش آمده است.
اما بزرگوار اول سلام بعداً کلام و سؤال.
این پیام بنده از باب امر به معروف هست در حدیث آمده که پیامبر اکرم (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) فرموده اند: «من بدأ بالكلام قبل السلام فلا تجيبوه». یعنی کسی كه قبل از سلام کلامی بگوید جوابش را ندهید.
قال رسول الله (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم): الا اخبركم بخير اخلاق اهل الدنيا و الاخرة؟ قالوا: بلي يا رسول الله فقال: افشأ السلام في العالم.
پيامبر اکرم (صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) فرمودند: مي‌خواهيد بهترين خلقي كه اهل دنيا و آخرت مي‌توانند داشته باشند را به شما معرفي كنم؟ همه گفتند بله یا رسول الله و سپس حضرت فرمودند: آشكارا سلام كردن! یاحقّ.



  

پاسخ به احکام شرعی