(۲۰۳) امام خامنه اي از نگاه يادگار امام خميني(ره) (بخش چهارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
امام خامنه اي از نگاه يادگار امام خميني(ره) / بخش چهارم
 علي احمدي خواه
مرحوم حاج احمد آقاي خميني، امين حضرت امام(ره) و يادگار آن مرد بزرگ، پس از انتخاب امام خامنه‎اي به عنوان ولي امر مسلمين تا زنده بود همواره پيرو راه معظم له بود و ديگران از جمله اعضاي بيت حضرت امام(ره) و فرزندان خود را به اطاعت از ايشان توصيه مي‎كرد. آن مرحوم در مقابل دوربين‎هاي تلويزيوني به بيت حضرت آقا رفت و مراتب ارادت خود را به رهبري اعلام كرد. ايشان خطاب به امام خامنه‎اي اظهار داشت:
انتخاب جناب‎عالي چهرة درخشان و مورد تأييد و تكريم امام، باعث شادي دوستان اسلام شد....انتخاب شايسته و بسيار خداپسندانة حضرت عالي،‎ باعث شادي تمام دوستداران اسلام و انقلاب اسلامي در جهان گرديد. حضرت‎عالي از چهره‎هاي درخشان انقلاب اسلامي بوده و همواره مورد تأييد و تكريم امام عزيزمان بوده ايد.
مرحوم حجت الاسلام و المسلمين حاج احمد آقا مي‎فرمودند:
بايد در كنار نظام‎مان پشت سر رهبري قرار بگيريم. رهبر ما شاگرد امام است. رهبر ما از چهره‎هاي شناخته شدة انقلاب كه ساليان سال در زندان‎هاي سفاك پهلوي به سر برده... هيچ كس حق شكستن حريم رهبري را ندارد. حرمت رهبري نظام اسلامي، از اصول خدشه‎ناپذير انقلاب اسلامي ماست. همه بايد به دستور رهبري عمل كنند... ما امروز موظف هستيم پشت سر مقام معظم رهبري حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي حركت كنيم. هر چه ايشان گفت، گوش كنيم. اگر روزي حركت ما با حركت ولي نخواند، بدانيد كه نقص از ماست... قاطع‎تر پشت رهبري باشيم و نگذاريم رهبرمان احساس تنهايي كنند؛ همان‎طور كه نگذاشتيد امام احساس تنهايي كند. اطاعت از خامنه‎اي، اطاعت از امام است. هر كس منكر اين معنا شود، مطمئن باشيد در خط امام نيست و هر كس بگويد كه اطاعت از امام غير از اطاعت از آيت‎ا... خامنه‎اي است، در خط آمريكاست.
آن مرحوم در ادامه مطلب پيشين مي‎افزايند:
بايد دنبال امر خدا برويم،امر خدا اين است كه امر ولي فقيه در همة شرايط واجب الاطاعه است. هرگز نبايد لحظه‎اي به خودمان اجازه بدهيم كه بين ولايت حضرت امام(ره) و ولايت رهبر انقلاب فرق بگذاريم. اين جانب در دوران حيات حضرت امام(ره) هر چه را كه ايشان امر مي‎فرمودند انجام مي‎دادم و امروز هر چه را كه ولي امر بگويند انجام خواهم داد و برايم نتيجه مهم نيست. آن‎چه كه مهم است عمل به تكليف است نه رضايت اشخاص. احمق‎هايي مي‎خواستند بين من و رهبر انقلاب اختلاف بيندازند، كه توي دهنشان زدم.
دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي طي سخناني در مسجد امام زين‎العابدين(ره) با اشاره به ديدار محرمانه خود در بهمن ماه سال69 با مرحوم حاج احمدآقا خميني گفت:
بنده به حاج احمدآقا خميني گفتم كه شما طي يك سخنراني اعلام كرديد كه «هر كس بين اطاعت از مقام معظم رهبري و امام راحل تفاوت قائل باشد، در خط آمريكاست» كه ايشان با تأييد دوباره اين سخن گفتند: بنده از روي اعتقاد اين حرف را زده‎ام. بعد ايشان فرمودند: برخي از اين افراد احمق، دور من را گرفته‎اند كه بنده را در مقابل حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي قرار دهند كه من متوجه شدم و توي دهن‎شان زدم.
حاج احمدآقا در ادامه سخنان پيشين، خطاب به مخالفان امام خامنه اي، مي‎گويند:
بايد به اين احمق‎هايي كه مي‎گويند آقاي خامنه‎اي نبايد رهبر شود، گفت «پس چه كسي؟» اگر نظر آن‎ها بر روي فلاني است، او[منتظري] كه حتي توانايي ادارة خانواده خود را ندارد؛ چه برسد به يك مملكت.
مرحوم حجت الاسلام و المسلمين حاج احمدآقا خطاب به دوستان و مخالفان ولايت فقيه مي‎فرمايند:
شما نترسيد از اين چهار نفر آدمي كه نمي‎فهمد اسلام چه است! نمي‎فهمد فقيه چه است! نمي‎فهمد ولايت فقيه يعني چه!... ولايت فقيه تابع اسلام است.... مي‎خواهند ولايت فقيه، مساله تشريفاتي باشد. آن وقت دشمن‎ها نمي‎گذاشتند، حالا بعضي دوست‎هايي كه معتقد هستند نمي‎گذارند يا شايد بعضي شان هم دشمن باشند .
معناي ولايت و حكم حكومتي كه بر مراجع و مقلدانشان نيز واجب است
مرحوم حاج سيداحمدآقا در ادامه سخنانش به ولايت فقيه اشاره نموده و فرموده است:
معناي «ولايت مطلقه فقيه » اين نيست كه كسي در راس حكومت قرار مي‎گيرد و به نام دين حكومت مي‎كند و به هر چه دلخواهش بود، مي‎تواند حكم كند كه در چنين صورتي ديكتاتوري و استبداد است. بلكه ولايت او به اين معناست كه مقيد به احكام شريعت است و بايد كاملا در چارچوب دين و شرع مقدس و عدالت عمل كند و مطيع آن باشد و چنان‎چه مصلحت مسلمانان اقتضا كند با صدور احكام حكومتي(حتي بر خلاف احكام اوليه شرعي و قوانين جاري) معضلات را حل و از امور مسلمين گره گشايي كند. رعايت و عمل به احكام حكومتي ولي فقيه، بر همه، حتي فقهاي ديگر و مقلدان آن‎ها واجب است.
«ولي امر مسلمين» با تكيه بر مباني و ارزش‎هاي كلي اسلام و با توجه به مصالح متغير زمانه و نيز در صورت نياز و مشورت با متخصصان و صاحب نظران، حكم حكومتي را صادر مي‎كند و پس از آن مردم موظفند به آن عمل كنند. با اين راه حلي كه اسلام ارائه داده، مردم از سرگرداني و حيرت نجات يافته و تنش و اختلاف از بين آنان بر طرف مي‎شود؛ لذا «ولايت مطلقه» از مهم‎ترين راه حل‎هايي است كه اسلام براي خروج از بن بست‎هاي اجتماعي پيش بيني كرده و بدون آن حكومت با مشكلات فراواني روبه‎رو خواهد شد. از طرف ديگر، اين مقدار از اختيارات نه تنها در هر حكومتي وجود دارد بلكه حاكمان ديگر كشور‎ها از اختياراتي فراتر از اختيارات «ولي امر» برخوردار بوده و محدوديت‎هاي او را ندارد.
اختيارات(ولي امر) بايد در چارچوب قوانين و مقررات شرعي بوده و از آن تخطي ننمايد و خودسرانه و دلخواه نباشد. چنان‎چه به احكام حكومتي صادر شده به وسيلۀ ولي فقيه پس از انقلاب اسلامي، توجه كنيد، بي‎پايه و اساس بودن تبليغات وسيع مغرضان، بر عليه لفظ مطلقه معلوم مي‎شود.
ساده زيستي رهبري
مرحوم حجت الاسلام و المسلمين حاج احمدآقا در بارة زهد فوق العادة امام خامنه‎اي مي‎گويد:
وظيفه خود مي‎دانم اين مهم را به مردم مسلمان و انقلابي ايران بگويم كه من از وضع منزل حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي مطلع هستم. در خانه مقام معظم رهبري هرگز بيش از يك نوع غذا بر سر سفره نيست. خانوادة ايشان روي موكت زندگي مي‎كنند. روزي به منزل ايشان رفتم، يك فرش مندرس و پوسيده زير پاهايم پهن بود كه من از زبري و خشني آن فرش - كه ظاهرا جهيزية همسر ايشان بود - اذيت مي‎شدم؛ از آن‎جا برخاستم و به موكت پناه بردم.
بعد از رحلت امام(ره)، با خدا و امام عهد كرده‎ام كه قدمي بر خلاف ميل رهبري بر ندارم
مرحوم حجت الاسلام و المسلمين حاج احمدآقا مي‎افزايد:
من بعد از رحلت امام، با خدا و امام عهد كرده‎ام كه كوچك‎ترين قدمي را عليه رهبري و بر خلاف رهبري و حتي بر خلاف ميل رهبري بر ندارم. و اگر شما مردم هم چنين پيماني را تجديد كنيد، مطمئن باشيد كه ما در تمام زمينه‎ها بر آمريكا پيروز مي‎شويم... به حسن و برادرانش اين توصيه را مي‎نمايم كه هميشه سعي كنند در خط رهبري حركت كنند و از آن منحرف نشوند كه خير دنيا و آخرت در آن است و بدانند كه ايشان موفقيت اسلام و نظام كشور را مي‎خواهند. هرگز گرفتار تحليل‎هاي گوناگون نشوند كه دشمن در كمين است.
امام(ره) بارها فرمودند: جناب‎عالي مجتهدي مسلّم و بهترين فرد براي رهبري هستيد
منابع مختلف از قول مرحوم حجت الاسلام و المسلمين حاج احمدآقا نوشته اندكه:
در ملاقاتي كه مقام معظم رهبري با حاج احمدآقاي خميني داشته‎اند، ايشان مي‎فرمايد: حضرت امام بارها از جناب‎عالي به‎عنوان مجتهدي مسلّم و بهترين فرد براي رهبري نام بردند.

  

پاسخ به احکام شرعی