چرا ماههای شمسی و قمری اختلاف هست مرجع تقلید: آیةالله نوری همدانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام من چند وقته که سوالهایی درمورد دین ذهنمو مشغول کرده دارم اعتقادم رو به نماز و روزه از دست میدم !
1_چرا ماههای عربی جابجا میشه؟ مگه میشه ی بار زمستون روزه بگیری ی بار تابستون ؟؟؟؟
2_اگه حتی در سالش هم ی بار ماههای عربی کم و زیاد بشن از 1400سال پیش تا الان ک اصلا دیگه تقویم درست نیست از کجا معلوم الان ماه رمضان ؟؟؟شاید ذی قعده یا ماه دیگه ای باشه .....
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛بسم الله الرحمن الرحیم السلام علی عبادالله الصالحین گردش شبانه روز و پدید آمدن زمستان و تابستان یک امر طبیعی است و مورد پذیرش تمام جوامع بشری هست و سوال بنده از شما این است که این امر چه ارتباطی با خدا و دین دارد که شما میفرمایید دارم به خدا بدبین می شود در هر صورت ماههای شمسی با قمری با یکدیگر تطابق ندارد زیرا:
از گردش زمین به دور خورشید، سال و چهار فصل پدید میآید. از این رو، آن را سال شمسی یا خورشیدی می نامند.
امّا سال قمری از گذر گردش ماه به دور زمین پدید میآید و از شبی که ماه در آسمان به صورت هلال دیده میشود تا وقتی که ناپیدا و برای بار دیگر نمایان میگردد، یک ماه محسوب میشود. در طول سال، یعنی 12 ماه برخی ماهها 29 روز و دیگر ماهها 30 روز است. ولی در سال شمسی 6 ماه از فروردین تا شهریور 31 روز و 5 ماه از مهر تا بهمن 30 روز و اسفند ماه در هر 4 سال یک بار 30 روز است.
پس، هر سال شمسی ده روز از سال قمری بیشتر است و هر دو تقویم شمسی و قمری موافق با نظام طبیعتند، ولی یکی از گذر گردش زمین به دور خورشید و دیگری از راه گردش ماه به دور زمین. هر دو بر حسابی دقیق و منظم‏اند و علّت اختلاف آنها نیز کاملاً روشن است. در اسلام سال قمری میزان زمان است. یاحقّ.

  

پاسخ به احکام شرعی